تجاوز به سوریه؛ ادامه رویه هنجارشکنانه آمریکا/ تحریک ترامپ با شانتاژ سیاسی انگلستان
کد خبر: 3706035
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
فؤاد ایزدی عنوان کرد:

تجاوز به سوریه؛ ادامه رویه هنجارشکنانه آمریکا/ تحریک ترامپ با شانتاژ سیاسی انگلستان

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حمله مثلث آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه ادامه رفتار هنجارشکنانه آمریکا در نظام بین‌الملل است که به یک رویه معمول تبدیل شده و ادامه آن ممکن است بر اصالت و جایگاه سازمان‌های بین‌المللی خدشه وارد کند.

تجاوز به سوریه؛ ادامه رویه هنجارشکنانه آمریکا/ تحریک ترامپ به واسطه شانتاژ سیاسی انگلستان

به گزارش ایکنا، مقامات آمریکا با استناد به ادعایی واهی در خصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در منطقه «دوما» اقدام به تهاجم نظامی به سوریه کردند، در حالی‌که روسیه و جمهوری اسلامی ایران، این اتهام را دروغ می‌دانند؛ روسیه این تصمیم آمریکا را آغازکننده جنگ جهانی سوم توصیف کرده و هم مقامات کشورمان و هم مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دربرابر این تجاوز خواهند ایستاد و بی‌جواب نخواهند گذاشت. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام این حمله را مصداق دقیق تجاوزگری و این رفتار آمریکا را ادامه شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه دانستد.

شانتاژ سیاسی انگلیس در حمله به سوریه مؤثر بوده است
«فواد ایزدی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن بیان این مطلب که حمله آمریکا به همراه دو قدرت اروپایی به سوریه وضعیت امنیتی این کشور و کل منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد، تصریح کرد: هدف آمریکایی‌ها قطعاً مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و ادعاهایی که کردند نیست؛ چون سالیان سال است که ازگروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد هم توزیع سلاح شیمایی داشتند و هم مصرف آن‌را؛ پس موضوع سلاح شیمایی جای بحث ندارد که نیاز به توجه داشته باشد.

وی در ادامه دلیل اصلی حمله به سوریه را ژئوپلیتیکی دانست و افزود: این حمله دلیل دیگری داشته و این است که منطقه غوطه شرقی(دوما) از لحاظ جغرافیایی به دمشق نزدیک است و در این 6 یا 7 سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، از این مناطق گروه‌های تروریستی به سمت دمشق موشک شلیک می‌کردند و این‌که پایتخت کشوری در تیررس گروه‌های معاند باشد خودش وحشت‌زاست و چون رژیم اسد توانسته دمشق را از تیررس گروه‌های مخالف خارج کند، کشورهای حامی آن‌ها نگران شده‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شخصی مثل ترامپ وقتی ناراحت و نگران می‌شود، نگرانی او کمی با سیاست‌مداران و رهبران سیاسی سایر کشورها متفاوت است و دست به عکس‌العمل‌های تندی می‌زند و به دنبال بهانه می‌رود و یا بهانه تراشی می‌کند که حمله به سوریه به بهانه استفاده سلاح شیمایی توسط رژیم اسد جزئی از آن است؛ پس این حمله بیشتر به شکستی باز می‌گردد که در این منطقه داشتند.

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر ساختار شکنی اقدام مثلث آمریکا، فرانسه و انگلستان تصریح کرد: این سه کشور حتی منتظر نتیجه بازرسی بازرسان سازمان (OPCW) نماندند چون شبی که آن‌ها حمله کردند، صبح آن روز مأموران سازمان (OPCW) در آن‌جا حضور داشتند و در تلاش برای کشف واقعیت بودند، لذا اگر ترامپ دغدغه‌ای داشت باید صبر می‌کرد تا نتیجه تحقیقات منتشر می‌شد و اگر استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمایی واقعیت داشت، آن موقع حمله آمریکا قابل توجیه بود.

ایزدی ادامه داد: من فکر می‌کنم که چنین ادعاهایی نتیجه شانتاژهای سیاسی دولت انگلیس است که الهام گرفته از محیط‌های سینمایی است و رسماً در این خصوص دولت روسیه اعلام کرده که چنین حمله‌ای وجود نداشته و دلیل اصلی این حمله را ژئوپلیتیکی دانسته است.

 آمریکا به قوانین بین‌المللی مقید نیست
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سازمان‌های بین‌المللی را فاقد قدرت ایستادگی در برابر فشارهای قدرت‌های جهانی دانست و دراین‌باره گفت: این‌که آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی به قوانین سازمان‌ ملل عمل نمی‌کنند؛ چیز جدیدی نیست و آمریکایی‌ها هیچ‌وقت خودشان را مقید به قوانین بین‌المللی نمی‌دانستند.

وی افزود: هرچند که این حمله، حمله محدودی بوده ولی در عراق هم که وسعت آن حمله بیشتر بوده، شاهد بودیم که مجوز سازمان ملل را هم نداشت و این رفتار هنجارشکنانه آمریکا به یک رویه معمول در نظام بین‌الملل تبدیل شده است و ادامه این رویه ممکن است بر اصالت و جایگاه سازمان‌های بین‌المللی خدشه وارد کند. چون شواهد نشان می‌دهد در آن‌جایی که سازمان‌های بین‌المللی تحت فشار آمریکا قرار می‌گیرند و یا منافع‌شان ایجاب می‌کند با این کشور همراه می‌شوند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که حمله آمریکا بدون مجوز کنگره اعتراض این نهاد قانون‌گذاری را به همراه داشته است، گفت: ترامپ در قضیه حمله به سوریه به‌گونه‌ای عمل کرده که موجب تشدید اعتراضات نهادهای سیاسی مثل نمایندگان کنگره و سناتورها شده و این بدین معنی است که ترامپ برای حمله به سوریه از مجوزی استفاده کرده که مربوط به جنگ افغانستان سال 2001 است؛ لذا این شبهه ایجاد شده که جنگ افغانستان چه ارتباطی به مسئله سوریه دارد؟! بنابراین این نشان دهنده این واقعیت است که ترامپ برنامه خاصی نسبت به سوریه ندارد و این شخص آن‌چنان غیرقابل اعتماد است که خود کنگره هم واهمه دارد که به این رئیس جمهور مجوز حمله بدهند.

وی اضافه کرد: رؤسای جمهور آمریکا که در گذشته به عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی شهره جهانی داشتند، امروز ترامپ گام را فراتر از این گذاشت و علاوه بر آن به قوانین داخلی کشورش هم بی‌اعتنایی می‌کند و این یکی از علایم و نشانه‌های افول جایگاه آمریکا در جهان است.

 ترامپ از افکار عمومی داخلی واهمه دارد
این استاد دانشگاه افکار عمومی داخل ایالات متحده را مخالف این حمله می‌داند و عنوان کرد: رسانه‌های آمریکایی به‌گونه‌ای هستند که در حوزه سیاست خارجی معمولاً با دولت همسو می‌شوند و به‌نوعی سعی می‌کنند افکار عمومی را با دولت همراه سازند اما با بررسی افکار عمومی داخل آمریکا به این نتیجه می‌توان رسید که مردم این کشور علاقه‌ای به جنگ ندارنند و تجربه شکستی که در جنگ عراق خورده‌اند بر ذهن آمریکایی‌ها تا به امروز متبلور شده است. لذا یکی از دلایلی که ترامپ موضوع حمله به سوریه را در کنگره مطرح نکرد همین است که امکان داشت فشارهای افکار عمومی بر روی نمایندگان کنگره افزایش یابد و رئیس جمهور ایالات متحده نتواند مجوز لازم را از کنگره بگیرد و اما خود خود او هم در مدیریت افکار عمومی داخل کشورش موفق نبوده است.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha