افزایش توان دفاعی هر کشور در گرو یارگیری منطقه‌ای است
کد خبر: 3706077
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

افزایش توان دفاعی هر کشور در گرو یارگیری منطقه‌ای است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در جهان امروز، برای حفظ امنیت ملّی و دفاع از کشور خود، نمی‌توان در داخل مرزها محدود شد تصریح کرد: امروزه برای تأمین امنیت، باید یک امنیت دسته‌جمعی و یارگیری منطقه‌ای انجام شود.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به همراهی انگلیس و فرانسه با ترامپ در حمله به سوریه- علی‌رغم مخالفت‌های قبلی با وی- اظها کرد: منافع مشترک و زد و بندهایی که در دنیای سرمایه‌داری وجود دارد، به رغم برخی تضادها، منجر به همراهی فرانسه و انگلیس با آمریکا شد.

وی ادامه داد: کما اینکه در قضیه برجام نیز دیدیم که انگلیس و فرانسوی‌ها به خوبی با ترامپ همنوایی کردند؛ البته با زبان دیگری.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این اشتباه بسیاری از تحلیلگران بود که مواضع اروپا و آمریکا را یکسان نمی‌دانستند تصریح کرد: این افراد در ماجرای برجام امیدشان به اروپا بود امّا و دیدیم که آنها نیز با طح مسئله موشکی، همان حرف‌های آمریکا را تکرار کردند.

قنادباشی، موضوع امتیازگیری فرانسه و انگلیس از آمریکا را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آمریکایی‌ها جرأت نداشتند به تنهایی به سوریه حمله کنند چون نگران واکنش‌های سوریه، حزب‌الله و ایران بودند و تصور آنها این بود که اگر به تنهایی وارد شود اسرائیل هم به عنوان آتش‌بیار معرکه مورد حمله قرار خواهد گرفت و مجازات می‌شود. لذا آمریکا قطعاً امتیازاتی را انگلیس و فرانسه داده است تا در این حمله، با او همراهی کنند.

وی با بیان اینکه لابی‌های صهیونیستی نقش بزرگی در کشاندن پای آمریکا به منطقه و ترغیب آنگلیس و فرانسه داشتند به سفر محمّد بن سلمان ولیعهد عربستان به فرانسه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مسلّماً او در این سفر، وعده‌هایی را به لابی‌های صهیونیستی داده است. بنابراین؛ وعده‌های اقتصادی آقای بن سلمان هم نقش بزرگی در حمله به سوریه داشت.

قنادباشی ضرورت تقویت توان بازدارندگی کشور را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهمّی که همه کشورها را وادار می‌کند که روی ضریب دفاعی خود کار کنند این است که دنیا بدون قانون است.

وی ادامه داد: همه دیدند که سه کشور غربی، بدون هیچ دلیل روشن و صرفاً با یک بهانه‌تراشی بسیار خنده‌دار و طنز، به سوریه حمله کردند.

وی یادآور شد: زمانی برای برخی از سردمداران و اقشار غرب‌زده، این تصور ایجاد شده که با وجود شورای امنیت و قوانین بین‌المللی، دنیا از شرایط گذشته عبور کرده و اکنون، قانون حاکم است. امّا حمله به سوریه، به خوبی نشان داد که چنین چیزی وجود ندارد.

قنادباشی با بیان اینکه در جهان امروز، برای حفظ امنیت ملّی و دفاع از کشور خود، نمی‌توان در داخل مرزهای خود محدود شد تصریح کرد: امروزه امنیت و دفاع، در داخل مرزها تعریف نمی‌شود. باید یک امنیت دسته‌جمعی و یارگیری منطقه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: این یارگیری را خود آمریکا که یک ابرقدرت است مد نظر دارد و دیدیم که این کشور، وقتی می‌خواهد به سوریه به عنوان کشوری که شش سال است درگیر جنگ داخلی است و زیرساخت‌هایش تخریب شده، حمله کند به تنهایی وارد نمی‌شود و چند کشور دیگر را همراه می‌کند. در جنگ‌های قبلی نظیر جنگ با عراق و افغانستان نیز ده‌ها کشور را با خود همراه کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در برابر هجوم دسته‌جمعی، باید دفاع دسته‌جمعی انجام شود تصریح کرد: این یک فرمول اثبات شده است و امروزه در دنیا به کار گرفته می‌شود.

قنادباشی، حضور ایران در منطقه را در راستای ایجاد پیمان‌های دفاعی با کشورهایی نظیر سوریه و همچنین حزب‌الله لبنان دانست و خاطرنشان کرد: حضور منطقه‌ای ایران، به معنی بالا بردن ضریب دفاعی کشور است؛ با این حال، برخی‌ها در این موضوع با رژیم صهیونیستی و کسانی که می‌خواهند توانمندی دفاعی کشور را از دست دهیم همسویی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروزه به هزار دلیل، توانمندی دفاعی، بدون یارگیری منطقه‌ای و یارگیری در سطوح بین‌المللی امکان پذیر نیست. نشانه بارز آن هم این است که آمریکایی‌ها به تنهایی وارد عرصه سوریه نشدند.

قنادباشی با بیان اینکه بیشترین سلاح را عربستانی‌ها از آمریکا خریداری کردند اظهار کرد: این سلاح‌ها به درد عربستان نخورد؛ چرا که آن‌ها یارگیری منطقه‌ای را به معنای درست آن انجام ندادند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها هم بزرگترین مانور نظامی را برگزار کردند، امّا مانورهای نطامی و آموزش‌های نظامی و دفاعی اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند قدرت بازدارندگی این کشور را افزایش دهد؛ چون آسیب پذیری کشور بالا است. عربستان هم به دلیل سیاست‌های غلطی که در منطقه اتخاذ کرده، آسیب‌پذیری بالایی دارد.

قنادباشی تصریح کرد: این ترکیبات هوشمندانه‌ی منطقه‌ای است که امروزه می‌تواند در عرصه بین‌المللی توان دفاعی کشورها را بالا برد.

captcha