افزایش نظارت‌های وزارت بهداشت در امنیت مواد غذایی
کد خبر: 3706113
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

افزایش نظارت‌های وزارت بهداشت در امنیت مواد غذایی

گروه سلامت ــ سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با عدم رضایت مردم نسبت به سلامت و امنیت غذایی بر تلاش وزارت بهداشت برای افزایش نظارت‌ بر این حوزه تأکید کرد.

افزایش نظارت‌های وزارت بهداشت در امنیت مواد غذایی/ عدم قیمت دارو
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر عدم رضایت مردم نسبت به سلامت و امنیت مواد غذایی با توجه به تقسیم وظایف بین وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: وظایفی که پیش از این بر عهده ما در حوزه نظارتی بوده همچنان پا برجا است به ویژه اینکه ما در محصولات غذایی بسته بندی نظارت جدی داشته و سعی داریم در حوزه مواد غذایی غیر بسته بندی مانند محصولات کشاورزی نیز ورود پیدا کنیم.
حریرچی ادامه داد: با رایزنی‌های جدی بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در حال کم کردن سموم مواد کشاورزی بوده و تلاش می‌کنیم که نقش نظارتی مان را افزایش دهیم، بعد دیگر نظارت، نظارت شخصی است و مکانیزم‌های خود کنترلی تولید کنندگان است که باید بالاتر بروند در این راستا باید بتوانیم با ارتقا فرهنگ، این مسئله را پیش ببریم.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در رابطه با مناطق زلزله زده کرمانشاه و بیماری‌های مربوط به فصل گرم عنوان کرد: قسمتی از این مناطق جز مناطق گرمسیر بوده و برخی از بیماری‌های بومی را مانند عقرب زدگی، مار زدگی و مواردی از سالک را در خود دارد از سوی دیگر عامل شیوع سالک نخاله‌های ساختمانی است که با توجه به آوار‌های موجود این نخاله‌ها موجب می‌شود که محیط مناسبی برای شیوع سالک وجود داشته باشد. همچنین اگر مکانیزم فاضلاب درست نشود مشکلات عفونی و گوارشی را به دنبال دارد خوشبختانه تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده و باید انجام بگیرد در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خدمات قابل قبولی را انجام داده و جای تقدیر دارد ضمن اینکه تاکنون افزایش غیر عادی بیماری‌های عفونی گزارش نشده است.
معاون کل وزارت بهداشت همچنین در رابطه با افزایش قیمت ارز و تاثیر بر قیمت دارو عنوان کرد: براین اساس تاکنون قیمت هیچ دارویی تغییر نکرده و اصولا هیچ دارویی در ۲۰ روز اخیر براساس نرخ‌های جدید ارز خریدار و وارد نشده است تا مشمول تغییر قیمت باشد. همانگونه که دکتر جهانگیری فرمانده ستاد مقاومتی عنوان کرد قول داده شده است هیچ تغییر قیمتی در زمینه دارو انجام نشود و ارز مورد نیاز آن از سوی بانک مرکزی تامین و قیمت ثابت در اختیار بیماران قرار بگیرد ضمن اینکه در حوزه تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی نیز که از طریق ارز مبادله‌ای تامین می‌شود همانند دارو باشد، سامانه ۱۹۰ نیز به صورت فعال مشغول بوده و در صورت تخلف مردم می‌توانند این تخلفات را گزارش کنند.
حریرچی در ادامه در رابطه با تأسیس بیمه دندان پزشکی نیز عنوان کرد: خدمات پزشکی در پرداختی از جیب مردم تأثیر بالایی دارد، لذا بیمه مربوط به آن نیز مسائل خاص خود را دارد، ما ترجیح می‌دهیم که خود دندانپزشکان این کار را انجام دهند، برخی از دندان‌پزشکان بی‌کار هستند و برخی مطب دارند و هزینه‌های سنگینی کردند و برخی نیز با تعرفه عادلانه و معقول کار می‌کنند و برخی نیز با تقاضای القایی و تخلف، سطح قیمت‌ها را بالا می‌برند، صنف دندان‌پزشکان می‌تواند این بیمه را به صورت انبوه خرید کند، نمی‌توان برای تاسیس صندوق بیمه دندان‌پزشکی تاریخ تعیین کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت، در رابطه با قیمت گذاری تجهیزات پزشکی عنوان کرد: وزارت بهداشت تابع دولت است. در سال ۹۳ بر اساس مصوبه‌ای به وزارت بهداشت تکلیف شده که تجهیزات پزشکی قیمت گذاری شود. سوال این‌جاست که اگر قیمت گذاری تجهیزات پزشکی انجام شود چه مشکلی ایجاد می‌کند.
وی افزود: می‌گویند وزارت بهداشت اصلا نباید برای تجهیزات پزشکی قیمت بگذارد. قبل از طرح تحول سلامت، قیمت حداقل ۵۰ درصد تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی کشور، ۲ برابر بازار مشابه بود. باید سوال کرد که آیا قیمت تجهیزات و خرید تجهیزات پزشکی نسبت به طرح تحول سلامت کمتر شده یا بیشتر؟
حریرچی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه داروخانه‌های بیمارستانی برخی دارو‌هایی که پزشک بیمارستان نوشته را به بیمار ارائه نمی‌کنند، گفت: برخی از داروخانه‌های بیمارستانی، داروخانه بستری هستند. همه بیمارستان‌ها، داروخانه سرپایی ندارند. داروخانه‌های بستری نیز مجاز به پیچیدن نسخه سرپایی نیستند.
 
ظرفیت تولید شرکت‌هایی دارویی ایران حداقل ۲ برابر مصرف است
معاون کل وزارت بهداشت درباره ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی گفت: ظرفیت تولید شرکت‌هایی دارویی ایران حداقل ۲ برابر مصرف است. از طرفی گفته می‌شود که ۶۰ درصد ظرفیت تولید این شرکت‌ها نیز خالی است. تنها راه استفاده از این ظرفیت، صادرات است که عوامل زیادی بر آن تاثیر دارد.
وی تصریح کرد: اولا برای صادرات ما باید GMP مورد تایید شرکت‌های بین‌المللی را تامین کنیم. برخی اقدامات برای صادرات باید در خود کارخانه انجام شود و برخی اقدامات نیز به دیپلماسی و کار‌های اداری مربوط می‌شود.
حریرچی اظهار کرد: یکی از اقدامات وزیر بهداشت در سفر‌های خارجی همین بازاریابی برای دارو‌های تولید داخل است تا بتوانیم به صنعت دارویی کشور کمک کنیم. یکی از مهم‌ترین نکات این است که بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه دید مثبتی به سیستم بهداشت و درمان ایران دارد. در نتیجه باید از این پتانسیل استفاده کنیم و افق صنعت دارو را از بازار داخل فراتر ببریم.
 
سلامت روان
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع سلامت روان پرداخت و گفت: اختلالات روانی به دلایل گوناگونی مانند دلایل ارثی، ژنتیکی، فیزیولوژیکی، فردی، اجتماعی و شیوه زندگی به وجود می‌آیند. اگر معیار‌های سلامت روان را بشناسیم و آن را با زندگی شخصی خود و دیگران تطابق بدهیم، می‌توانیم تا حدودی عوامل آسیب زا به شخصیت سالم را شناسایی کنیم و با اصلاح عوامل منفی و مضر بر سلامت روان به شخصیت سالم برسیم.
وی افزود: سلامت روان بیش از از آنکه امری فردی باشد، یک موضوع اجتماعی است. جامعه ناسالم در بین خود، بی اعتمادی، دشمنی و بد گمانی ایجاد می‌کند و مانع رشد کامل افراد می‌شود و جامعه سالم می‌تواند به افراد امکان عشق ورزیدن و باروری و کارآمدی و خلاق بودن بدهد.
حریرچی ادامه داد: برای بیماری روانی ملاک‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برخی از معیار‌ها مثل رفتار‌های غیر انطباقی و انحراف از رفتار عرف جامعه، پریشانی شخصی و انحراف از هنجار‌های اجتماعی هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: کسی که از سلامت روانی خوبی برخوردار است می‌تواند با حوادث زندگی مقابله کرده و اهداف خود را دنبال کند و عملکرد موثری در جامعه داشته باشد، سلامت روان زمینه رشد مهارت‌های فکری را فراهم می‌کند و باعث رشد عاطفی و عزت نفس می‌شود.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: عواملی مانند ژنتیکی و خانوادگی می‌توانند باعث اختلالات روان شوند. همچنین حوادث و آسیب‌های اجتماعی مثل جنگ و ... نیز می‌توانند باعث اختلالات روانی شوند.
وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۲۳.۴ درصد جمعیت بالغین کشور دچار یکی از اختلالات روانشناسی بودند و ۲۷.۶ درصد زنان و ۱۹.۴ درصد مردان دچار یک اختلال ضعیف تا متوسط و در برخی موارد شدید بودند.
حریرچی گفت: احتمال وجود یک اختلال روان‌پزشکی در طول عمر از ۱۸ تا ۳۶ درصد متغیر است. نکته مهم این است که شیوع اختلالات روان‌پزشکی در استان‌های مختلف نیز از ۱۲.۸ درصد تا ۳۶.۳ درصد متغیر است. در تهران این میزان طی یک سال گذشته ۳۰.۲ درصد بوده است. یعنی یک نفر از هر سه نفر دچار اختلالات روان‌پزشکی بودند. این مطالعات نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در فاصله زمانی مشخص، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان افراد دارد. میزان بروز اختلالات روانی طی یک سال به طور واضحی در زنان بیشتر از مردان است.
 
با افزایش تحصیلات میزان اختلالات روانی کاهش پیدا می‌کند
وی افزود: با افزایش سن، مشکلات روانی افزایش پیدا می‌کند و بیشترین اختلالات روانی در افراد بالای ۶۵ سال است. با افزایش تحصیلات میزان اختلالات روانی کاهش پیدا می‌کند. در شهرنشینان نیز میزان اختلال روانی بیشتر از روستانشین‌ها است.
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود افسردگی در سال ۲۰۳۰ رتبه دوم بار بیماری‌ها را داشته باشد. افسردگی و اختلال اضطراب دو عامل اصلی از ۵ عامل اصلی سال‌های از دست رفته عمر به علت ناتوانی هستند.
حریرچی در ادامه گفت: با انتخاب‌های کوچک، ناخودآگاه و متعصبانه روزانه و نشر دیدگاه‌های منفی‌گرایانه شرایطی را به وجود می‌آوریم و بعد به دنبال مقصر هستیم. مهم‌ترین بعد سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی است که جنبه بین فردی دارد. اعتماد از طریق پایبندی همه یا اکثریت بر هنجار‌های مشترک به وجود می‌آید و اعتمادی که از طریق مناسبات مثبت اجتماعی و تعهدات اخلاقی به وجود بیاید، به رشد و توسعه جامعه کمک می‌کند و تاثیر مثبتی خواهد داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متخصصان سلامت روان اعتقاد دارند افرادی که به طور تکرار شونده در معرض اخبار منفی قرار می‌گیرند، استرس شدیدی را بعد از شنیدن اخبار منفی و حوادث تحمل می‌کنند و به مرور زمان ممکن است دچار حالت‌هایی از افسردگی و اضطراب شوند.
وی با بیان این‌که یکی از مشکلات جامعه این است که اگر کسی خبر منفی بدهد، ناخودآگاه دیگران این قضاوت را در مورد خود نیز انجام می‌دهند، اظهار کرد: برای حل این مشکلات باید به ایجاد آرامش در خانواده توجه کرد. کار‌هایی مانند ارتباط با همسر و فرزندان و افزایش فعالیت‌های دسته جمعی در خانواده می‌تواند به این موضوع کمک کند. همچنین باید در خانواده رابطه منطقی بین پدر و مادر وجود داشته باشد. ارتقای سطح سواد سلامت جامعه نیز می‌تواند به انگ زدایی از بیماری‌های روانی کمک کند.
حریرچی گفت: ارتقای امنیت و رفاه اجتماعی نیز یکی دیگر از راه حل‌های مبارزه با بیماری‌های روانی است. تامین نیاز‌های اقتصادی و کاهش اختلاف طبقاتی نیز از موارد دیگر حل اختلالات روانی در جامعه است. همچنین توجه به مهندسی و مبلمان شهری نیز می‌تواند بسیاری از اختلالات روانی را حل کند. به طور مثال استفاده از رنگ‌های شاد در فضای شهری و توجه به نمای اماکن عمومی و توسعه فضا‌های سبز از جمله این موارد در فضا‌های شهری است.
سخنگوی وزارت بهداشت یادآور: این‌طور نیست که بگوییم هر کسی اراده یا ایمان قوی دارد، دچار افسردگی نمی‌شود. برخی اختلالات روانی به علت عارضه‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود.
انتهای پیام
captcha