چرا «مبعث» را جدی نگرفتیم؟/ سیاست‌‌گذاری‌ها در بزرگداشت ایام عزا و اعیاد، متوازن نیست
کد خبر: 3706194
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرا «مبعث» را جدی نگرفتیم؟/ سیاست‌‌گذاری‌ها در بزرگداشت ایام عزا و اعیاد، متوازن نیست

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام خداجویان گفت: با وجود اینکه مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، یکی از اعیاد مهم مسلمانان است اما نگاه مناسب، با دقت و با اشتیاقی از تبلیغات رسانه‌ای و محیطی گرفته تا جشن‌های مردمی به آن نشده است.

چرا «مبعث» را جدی نگرفتیم؟ /سیاست‌های حاکمیتی در بزرگداشت ایام عزا و اعیاد، متوازن نیست 

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ سه روز از عید سعید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) می‌گذرد و به نظر می‌رسد بزرگداشت این مناسبت بزرگ اسلامی در میان مردم جامعه و سیاست‌گذاران فرهنگی و تبلیغی جامعه ما، جایگاه ممتاز خود را نیافته است. نگاهی به برنامه‌های صدا و سیما در شب عید مبعث، برنامه‌های مساجد، سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی و شهرداری‌ها نشان می‌داد که ذوق، خلاقیت و انگیزه خاصی برای بزرگداشت بعثت پیامبر اسلام(ص) و این روز «انسان‌ساز» وجود ندارد. اگر چه به نظر می‌رسد مشکلات معیشتی جامعه، رمق‌ها را برای بزرگداشت شعائر تضعیف کرده و دور شدن از معنویت در بعضی مسئولان، توفیق‌ها را برای تکریم ایام‌الله از بین برده است، خبرنگار ایکنا نظر دو کارشناس مذهبی را درباره عدم بزرگداشت شایسته عیدی همچون عید سعید مبعث، جویا شد.

سیاست‌های حاکمیتی در بزرگداشت ایام و اعیاد، متوازن نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خداجویان، فعال فرهنگی و رسانه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره اینکه آیا بزرگداشت عید سعید مبعث، آنگونه که شایسته است برگزار می‌شود؟ گفت: معتقدم ورود مردم و مسئولان به بزرگداشت عیدی همچون مبعث، ضعیف است. ما در بحث بزرگداشت شعائر اسلامی دو بخش را باید مدنظر قرار دهیم: مردم و حاکمیت، پیش از آن بگویم که یک سؤال مهم اساساً مطرح است: آیا حاکمیت و دولت باید به بزرگداشت شعائر مذهبی وارد شوند؟ یا این که تماماً مردمی باشد؟، این بحث معمولاً در محرم، مطرح می‌شود و بحث‌های خوبی شکل می‌گیرد. اما واقعیت این است که اگر حکومت اسلامی وارد جریان شعائر نشود، پس وارد چه شود؟، این جزو وظایف حکومت اسلامی است.

این فعال فرهنگی افزود: ما در مناسبت‌های مختلف، ورود ضعیف یا قوی حاکمیت را شاهد هستیم که به جز بعضی ایام خاص، این ورود متأسفانه ضعیف است، این که صدای یکی از مراجع معظم تقلیدمان درمی‌آید و ناراحت می‌شوند که چرا شهادت امام کاظم(ع) تعطیل نیست، با اینکه شاید می شود نقدهایی به این اعتراض داشت، نشان می‌دهد که ورود حاکمیت به بزرگداشت شعائر متوازن نیست، چون جریان رسانه‌ای به خصوص صدا و سیما به دست حاکمیت است و انتظار می‌رود که بهتر عمل کند. در حال حاضر تمایل زیادی به بزرگداشت بعضی ایام خاص وجود دارد مثل محرم و صفر و بعضی از اعیاد که البته شهرداری‌ها و کلاً بخش‌های مختلف نظام نیز همین رویکرد را دارند، اما برای بزرگداشت بعضی ایام مذهبی، ورود ضعیفی دارد که همین مساله مستقیماً به کمیت و کیفیت ورودِ مردم به مسأله نیز تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در مورد مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، با وجود اینکه این روز یکی از ایام و اعیاد مهم مسلمانان است اما نگاه مناسب، با دقت و با اشتیاقی از طرف مردم و حاکمیت به آن نشده است، ما می‌بینیم خبری نیست. البته در این ماجرا یک بخش‌هایی از حاکمیت نقش پررنگ‌تری دارند مثلاً سازمان‌ها و نهادهایی که به طور مستقیم وظیفه و رسالت فرهنگی، تبلیغ و ترویج شعائر دارند.

خداجویان در ادامه گفت: بعضی از مسئولان چون فکر می‌کنند اگر در مسأله برپایی عزاداری کوتاهی کنند از طرف مردم یا مسئولان بالادستی مواخذه می‌شوند، در این زمینه هیچ کوتاهی نمی‌کنند اما می‌دانند برای برگزار نکردن اعیاد اهل بیت(ع) مواخذه نمی‌شوند، در طول این سالیانی که فعالیت فرهنگی کرده‌ام، ندیده بودم که کسی مثل خبرگزاری شما، دغدغه عید مبعث را داشته باشد اما تا دلتان بخواهد برای مناسبتی مثل رحلت حضرت رسول اکرم(ص) سؤال می‌شود که چرا برنامه عزاداری برپا نشد یا کیفیت اش چرا ضعیف بود.

وی در پایان گفت: بعضی از اعیاد مذهبی ما باید بسیار پررنگ‌تر از عزاداری‌ها برگزار شود، دو دلیل هم دارد: یکی جایگاه و فضیلت بعضی از اعیاد که در روایات داریم که عبادت و اکرام آن روز چقدر ثواب دارد، از طرفی در روز شهادت امام معصوم همه اهل بیت(ع) و کائنات عزادارند، اتفاقا عدم وجود معصوم ما لطمه به همان موضوع دینی می‌زند، مثلاً در مبعث، اساس اسلام شکل گرفته و شروع شده و شهادت امام معصوم(ع)، لطمه به همان اساس زده است، پس امام ما شهید شده است برای حفظ آن اساس. دلیل دوم هم این است که شادی و حزن کنار هم لازم است، نمی‌خواهم بگویم برنامه‌های شادی بیشتر باشد یا حزن، بلکه تاکید می‌کنم هر دو باید در کنار هم و متوازن باشد.

انتظارمان برای «مبعث» خیلی بیشتر است

اما حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی هوایی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره اینکه آیا به نظر نمی‌رسد برنامه‌های مبعث امسال، از سال قبل نیز ضعیف‌تر بود؟ گفت: برنامه‌های مساجد و حسینیه‌ها بد نبود و ما خودمان منبرهای مفصلی رفتیم، اما فضای عمومی شهر در مناسبت عید مبعث، ضعیف بود.

موسویی هوایی افزود: برنامه‌های صدا و سیما هم بد نبود و از عصر شهادت امام کاظم(ع) وارد فضای جشن مبعث شد و شب مبعث هم دقیقاً مثل شب‌های عید، برنامه‌های شاد اجرا کردند. البته ما انتظارمان برای مبعث بسیار بیشتر از این حرف‌ها است زیرا عید بزرگ اسلامی است.

انتهای پیام

captcha