سفری از جنس عطر و بوی بهار در دل هورامانات کردستان
کد خبر: 3706272
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

سفری از جنس عطر و بوی بهار در دل هورامانات کردستان

گروه فرهنگی- خبرنگاران استان کردستان در قالب یک تور مطبوعاتی پایگاه منظر فرهنگی و تاریخی هورامان به همراه جمعی از مسئولان یک سفر بهاری به روستاهای بسیار زیبایی منطقه هورامان داشتند.

به گزارش ایکنا از کردستان، خبرنگاران استان کردستان 27 فروردین ماه در یک روز بسیار زیبای بارانی سفر یک روزه خود را از میان جاده‌های بسیار سرسبز و زیبا و کوه‌های سربه فلک کشیده هورامان آغاز کرده و از روستاهای بکر و مناظر طبیعی هورامان دیدن کردند.
مناظر طبیعی و وجود باغات این منطقه که درختان میوه و سرسبز آن از هر دو طرف جاده را احاطه کرده و منظره بسیار زیبای و چشم‌اندازی کمتر دیده شده را برای مسافران این مسیر طراحی کرده است که شور و اشتیاق ادامه این سفر را برای ما بیشتر کرده بود.
روستاهای این منطقه بیشتر به صورت پلکانی و در دل کوه‌ها بنا شده و سنگ‌های مورد استفاده در ساخت وساز این خانه‌ها به دست خود مردم تراشیده شده و از آن خانه‌های بسیار زیبا بنا شده است، روستاهای منطقه هورامان بسیار سرسبز بوده و مردمان آن بسیارخونگرم و صمیمی به استقبال میهمانان خود می‌آیند.
اولین روستای این تور مطبوعاتی روستای بسیاردیدنی و وصف‌ناشدنی شیان بود که بعد از صرف صبحانه در خانه دایه ریحان و میزبانی بی‌ریایی آنان و گشت و گذاری در کوچه‌های سنگ فرش شده آن برای برگزاری مراسم به مسجد روستا رفتیم.
قدمت 350 ساله روستای شیان جدید

صباح حسنی، یکی از اهالی روستای شیان و فعالان فرهنگی استان در آغاز این مراسم به بیان پیشینه تاریخی این روستا پرداخت و قدمت شیان جدید را 350 سال پیش دانست و گفت: روستای شیان در گذشته‌های دور دو بار مورد هجمه قرار گرفته و آتش زده‌ شده است.
وی افزود: مردمان روستای شیانی افرادی فرهیخته، دانشمند، عالم، بافرهنگ و دین و کمالات هستند که در جای جای کشور افراد فرهیخته این روستا در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند و در حال حاضر بیش از 250 نفر از مردم شیان متخصص، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.
حسنی با اشاره به اینکه روستای شیان یکی از روستاهایی است که قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد، عنوان کرد: در این راستا و برای معرفی بیشتر این روستا تاکنون با کمک های مردمی 118 برنامه فرهنگی را در سطح این روستا برگزار کرده‌ایم و بحمدالله توانسته ایم این روستا را بیشتر به مردم بشناسانیم.
ثبت جهانی 10 روستای گردشگری کردستان

محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه این مراسم گفت: در راستای جذب گردشگربه استان از سال 83 برنامه‌های فرهنگی مختلفی شروع شده که تاکنون ادامه داشته است.
وی افزود: مرمت قرآن تاریخی نگل جزء یکی از آرزوهای دیرینه ما بود که به دلیل عدم مجوز مردم برای خروج قرآن انجام نمی شد و در سال های اخیر با راه اندازی یک کارگاه در مسجد روستای نگل کار مرمت این قران پایان یافته و سایر قرآن های تاریخی این منطقه که در حدود 10 قرآن بوده نیز به بهترین شیوه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
علوی با اشاره به اینکه ثبت جهانی 10 روستای منطقه هورامان در طول دو سال نتیجه کار همکاران ما در میراث فرهنگی بوده است که در این راه تلاش بسیاری را کردند.
وی گردشگری رویداد محور را یکی از انگیزههای گردشگری دانست و گفت: برگزاری مراسمات جشن های نوروز یکی از پتانسیل‌های عظیم منطقه است که می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در این مناطق باشد.
وی اعلام کرد: در نوروز 98 گردشگر و میهمانان بیشتری داریم که باید آمادگی لازم برای استقبال مردم داشته باشیم که در این راستا ما خانه های بوم گردی را برای اقامت میهمانان اماده کرده ایم.
حمایت و همکاری مردم در توسعه منطقه هورامان امری اثرگذار و نیاز اساسی است

محمدابراهیم زارعی، فرماندار سنندج نیز در ادامه این مراسم، اظهار کرد: منطقه هورامانات برای تبدیل شدن به جاذبه گردشگری در سطح کشور نیازمند یک عزم همگانی است.
وی با اشاره به اینکه حمایت و همکاری مردم در توسعه منطقه هورامان امری اثرگذار و نیاز اساسی است، افزود: ما زمانی که کار توسعه این منطقه و ثبت جهانی روستاهای بخش سیروان را آغاز کردیم به دلیل وجود اعتماد بین مردم و دولت مردم روستاهای این بخش خانه‌های خود را برای احداث جاده و ... در اختیار ما می گذاشتند تا بتوان گامی اساسی در توسعه استان داشته باشیم.
وی اعلام کرد: این امر نشان از اعتماد مردم به دولت و اهمیت توسعه این منطقه برای مردم دارد که ما نیز با اختصاص اعتبارات لازم و به موقع توانستیم تا کنون هشت روستای منطقه را ثبت جهانی کنیم.
زارعی با اشاره به طبیعت بکر و زیبای این منطقه عنوان کرد: مردم ما به ویژه در بخش سیروان خیلی ثروتمندند چراکه هم پتانسیل و استعدادهای طبیعی منطقه و هم استفاده از تجربه گذشتگان در ساخت و سازهای این نواحی، یک ثروت خدادادی است که جایگاه خوبی برای توسعه گردشگری است.
وی با اعلام اینکه مردم این منطقه به سختی ولی هنری اقدام به ساخت و ساز در داخل روستا می‌کنند، عنوان کرد: ما در این منطقه هم از لحاظ طبیعی و هم از لحاظ تاریخی جایگاه ویژه‌ای داریم و همین امر موجب به ثبت رسیدن 10 روستای منطقه شده است.
شرکت 37 هزار نفردر جشن نوروزی تنگی سر

مراد محمدی، رئیس شورای بخش سیروان با اشاره به اینکه روستاهای بخش سیروان به لحاظ آب و هوا، آداب و رسوم، طبیعت، فرهنگ و تمدن در کشور حرف اول را می‌زند اما اطلاع‌رسانی از روستاهای گردشگری این منطقه کمتر صورت گرفته است.
وی با اشاره به برگزاری جشن های نوروزی در این روستاها گفت: در جشن نوروز سال جاری 37 هزار نفر از سراسر کشور برای دیدن مراسم تنگی‌سر به این روستا سفر کردند.
ایرج محمدی فرد، بخشدار بخش سیروان در سخانی بیان کرد: منشاء تمام حرکات و برنامه‌های فرهنگی در خود روستا به صورت خدادادی وجود دارد و تمام روستاهای این منطقه دارای پیشینه تاریخی پرافتخاری هستند.
وی افزود: مناطق گردشگری استان نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاه سازی بیشتر مردم کشور دارد تا بتوان این پیشینه تاریخی را به همگان معرفی کرد.

شوراها و مسئولان گردشگری باید بوم‌گردی را به معنای واقعی عمل توسعه دهند

محمد نجیب اداک، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق سنندج در ادامه افزود: ثبت 10 روستای منطقه هورامان در مدت دو سال نشان از این امر دارد که کار را باید به کاردان سپرد.
وی افزود: مردم ما باید خواسته‌های عالمانه وآگاهانه از مسئولان داشته باشند که این امر را حس مطالبه‌گری گویند و مسئولان نیز باید جوابگوی این حس مطالبه‌گری مردم باشند.
اداک با قدردانی از کارهای صورت گرفته در منطقه گفت: اما باید بدانیم که می‌توان کار بیشتری در این زمینه در منطقه انجام داد و در این بخش نباید هیچگاه کوتاهی کنیم.
وی افزود: شوراها و مسئولان گردشگری باید بوم‌گردی را به معنای واقعی عمل توسعه دهند تا اگر زمانی هتل‌های ما جایی برای اسکان میهمان نداشت 10 خانه آماده بوم‌گردی برای اسکان آنان وجود داشته باشد.
ثبت هشت هزار و 500 بنا در هورامانات

پویا طالب‌نیا، مسئول پایگاه منظر فرهنگی و تاریخی هورامان نیز در ادامه این مراسم به فعالیت‌های صورت گرفته در این پایگاه اشاره کرد و گفت: در راستای فعالیت‌های پایگاه، ما توانستیم تمرکززدایی نسبت به اورامان تخت داشته باشیم و برای ثبت جهانی سایر روستاها اقدام شده است.
وی با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی هورامانات مطالعات معماری، باستان‌شناسی، علوم طبیعی و مردم‌شناسی را انجام دادیم، گفت: در این راستاهشت هزار و 500 بنا در شش ماه به ثبت رسیده است.
در پایان مراسم از فعالان عرصه فرهنگی تجلیل صورت گرفت و تور مطبوعاتی مسیر سفر خود را به سمت روستاهای تخته و حلوان ادامه داد که در این دو روستا یک بازدید از خانه‌های بومگردی روستا صورت گرفت. 
انتهای پیام

captcha