آغاز ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی
کد خبر: 3706300
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

آغاز ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی

گروه اجتماعی - هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان "نشان خواجه نصیر الدین طوسی" در سطح دانشگاههای آذربایجان غربی در ارومیه برگزار می شود .

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امين رستم زاده معاون فرهنگي جهاددانشگاهي استان  و دبير علمي هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در جلسه کمیته علمی و اجرایی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشگاههای آذربایجان‌غربی گفت :ثبت نام از گروههای دانشجویی این دوره از مسابقات از 20 فروردین آغاز شده و تا 6 اردیبشهت ادامه خواهد داشت .

رييس سازمان دانشجويان آذربايجان غربي التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار ، پرهیز از ورود در نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به روزآمدی و کارايی مباحث، نقل ها و منابع، اهتمام به واقعی بودن دفاع از موضوعات( در حد امکان) از خط مشي مسابقات اعلام كرد .

وی افزود:دانشجویان دانشگاههای سراسری، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی و... می توانند با تشکیل تیم های چهار نفره نسبت به ثبت نام و شرکت در مسابقات اقدام نمایند .

رستم زاده گفت:این مسابقات با همكاري دانشگاه های اروميه و آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، فرهنگیان، علمی کاربردی و مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار می شود .

وي گفت: مسابقات در سطح دانشگاهی بصورت داخلی و در سطح استانی بصورت نموداري حذفي در دانشگاه اروميه و در سطح منطقه ای و کشوری نیز در مهر و آبان سالجاری در دانشگاههای تهران برگزار خواهد شد و تيم های برنده فيناليست دانشگاههاي استان به مسابقات منطقه اي و سپس در صورت موفقيت به مرحله کشوری راه خواهد يافت که شبکه‌های سراسری از جمله شبکه 4 سیما همانند دوره‌های گذشته مسابقات را پوشش گزارشی داده و بصورت کامل منتخب مناظرات را پخش می‌کند .

دبیر علمی مسابقات گفت: هر مناظره حداقل از3 نفر متخصص و هيات علمي دانشگاه بعنوان داوري كه هيچگونه اظهار نظر شفاهي در حين مسابقات نمي كنند و يك نفر رييس جلسه و نيز با حضور عضو 4 نفره تيمي دانشجويي و سرپرستي يك نفر هيات علمي هر تيم برگزار مي شود .

دبیر علمی چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی استان گفت: طی مصوبه شوراي هماهنگي فعاليتهاي فرهنگي – اجتماعي دانشگاههاي كشور مقرر شده تا 5 سال جهاد دانشگاهی بعنوان مبدع و متولی این مسابقات پروتکل اجرایی این مسابقات را با مشارکت دانشگاهها و نهادها در سطح دانشگاههای کشور برگزار کند .

رستم‌زاده اظهار کرد:مناظره درلغت به معنای نظر انداختن در موضوع مشخص از سوی طرفین و بحث با همدیگر درباره جوهر و حقیقت موضوع که طرفین دیالوگی را با استناد و استدلال و ارائه برهان پیش می برند تا فضیلت اندیشه خود را بر دیگری نشان دهند؛ است .

وی گفت:مناظره در موضوعات با رعایت اخلاق آن در واقع به تولید محتوایی می انجامد که ژرفای حقیقت را هر چه بیشتر متجلی می نماید .

معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد:جدال احسن در دین اسلام وجهه ای اساسی و ابزاری کارآمد در زدودن باطل از حق و رفع شبهه های مطروحه از تفکرات انحرافی و فاسد بوده است .

آغاز ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی

رستم زاده گفت:بستر رشد فکری و ذهنی مردم جامعه و اغنای پردازش فکری آنان با نهادینه و توسعه فرهنگ تفکر عمیق عام مردم جامعه مهیا می شود و مناظره اصولی و غیر غرض ورزانه بهترین وسیله تحقق این مهم و بصیرت بخشی و فهوا بخشی ذهنی مردمان یک جامعه است 

این مدرس و پژوهشگر حقوق دانشگاه گفت: مردم یک جامعه هر چقدر از عمق فکری کمتر برخوردار باشند تحت تاثیر صورت موضوعات سیرت و چشم انداز واقعی‌تر و جوهری‌تر را به باد فراموشی در لحظه تصمیم گیری و تحلیل می‌سپارند و این عدم سیرت بینی و نداشتن بصیرت رخنه‌گاه اصلی نفوذ یاس و ناامیدی و نداشتن چشم انداز واقعی است لذا در بستر ابزارهایی همانند مناظره فرهنگ تفکر عمیق و سیرت بینی در اندیشه مردم یک جامعه نهادینه می‌شود .

وی با اشاره به تعریف بزرگان از مناظره از جمله شمس‌الدین آملی صاحب نفایس النفوس خاطر نشان کرد: مناظره از منظرایشان  "نظراست به بصیرت از جانب مستدل به وسایل در نسبت واقعه میان دو چیز از برای اظهار صواب که تاکید ایشان بر نظر انداختن توام با بصیرت و استدلال برای تجلی حقیقت است " .

رستم زاده گفت: نباید جدل را با مناظره یکسان دانست همانطورکه در مباحث فقهی و حقوقی و مناظرات اسلامی طرف مقابل مناظره خصم تلقی نمی‌شود و بلکه یاوری است که در واقع به کمک گفتگو در کشف حقیقت مجهول سعی علمی ذهنی صورت می‌پذیرد و ابو علی سینا دانشمند برجسته ایران نیز در منطق الشفاء تصریح دارد "مناظره از سنخ مجادله نیست و مجادله اخص از مناظره استً و اساساً در مجادله، حق و باطل بودن مطرح نیست در حالیکه در مناظره هدف صرفاً اثبات، کشف و ظهور حق و حقیقت و بطلان باطل بر مبنای منطق صداقت صحبت و برهان عقلی و یا نقلی است .

این استاد دانشگاه گفت: اسلام تاکید دارد مناظره باید از اغراض شخصی و احساسات و تعصبات جاهلانه پیراسته شده و به جدل منجر نشود .

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نظرات مختلف اساتید در خصوص لزوم نقد و نقادی خاطر نشان ساخت: شهید مطهری همیشه تاکید می‌کرد مطالعه کردن موضوعی و تخصصی و جمع آوری نظریات مختلف ویژگی نقادی را در ذهن انسان بارورتر می‌کند برخلاف مطالعات پراکنده متفرق سطحی که حفظ کردن بدون تحلیل را جایگزین خلاقیت می‌نماید و در مناظره زمینه‌ای برای طرح نظرات مختلف و متفاوت با عمق متناسب با بحث پیش می‌آید که منجر به ارتقاء قدرت تحلیل و فعالیت ذهنی مردم جامعه می‌شود .   

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری بهترین نسخه و منبع برای طراحی و تدوین رویدادهای اصیل اثرگذار فرهنگی دانشجویی است خاطرنشان ساخت: باید بصورت علمی و واکاوانه این فرمایشات را احصاء دسته بندی کرده و برنامه ریزی علمی و عملی برای آن صورت پذیرد .

رستم زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوعات مطروحه و تاکید ایشان در پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه در مورد كرسي‌هاي نظريه‌پردازي تاکید داشتند :"نبايد از «آزادى» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاى قاچاق و يا امرى تشريفاتى، تبديل كرد چنانچه نبايد بجاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاى آزادى، به دام هتاكى و مسئوليت گريزى لغزيد. آن روز كه سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه يكجا و در كنار يكديگر اداء شود، آغاز روند خلاقيت علمى و تفكر بالنده دينى در اين جامعه است و كليد جنبش «توليد نرم افزار علمى و دينى» در كليه علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بى‌شك آزاديخواهى و مطالبه فرصتى براى انديشيدن و براى بيان انديشه توأم با رعايت «ادب استفاده از آزادى»، يك مطالبه اسلامى است و «آزادى تفكر، قلم و بيان»، نه يك شعار تبليغاتى بلكه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است . "

وی با اشاره به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری فراهم کردن بستر تخصصی برای آزاد اندیشی است خاطر نشان کرد: ایشان در دیداری تاکید داشتند "یكى ديگر از كارهائى كه بايد در زمينه‏ى مسائل گوناگون اجتماعى و سياسى و علمى انجام بگيرد، ميدان دادن به دانشجوست براى اظهارنظر. از اظهار نظر هيچ نبايد بيمناك بود. اين كرسى‏هاى آزادانديشى كه ما گفتيم، در دانشگاه ها بايد تحقق پيدا كند و بايد تشكيل بشود. اگر چنانچه بحث‌هاى مهم تخصصى در زمينه‏ى سياسى، در زمينه‏هاى اجتماعى، در زمينه‏هاى گوناگون حتّى فكرى و مذهبى، در محيط‌هاى سالمى بين صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضايعاتى كه از كشاندن اين بحثها به محيطهاى عمومى و اجتماعى ممكن است پيش بيايد، ديگر پيش نخواهد آمد"و یا ایشان در جمع دیگری تاکید داشتند: "اگر در محيط‌هاى خاص، محيط‌هاى آزادانديشى و آزادفكرى، اين مسائل مطرح بشود - مسائل تخصصى، مسائل فكرى، مسائل چالش‏برانگيز - مطمئناً ضايعات كمتر پيش خواهد آمد ".

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تاثیر آزادی واقعی فکرها بر پیشرفت کشور خصوصاً در دانشگاهها خاطر نشان ساخت: رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان تاکید داشتند: "شما كرسى آزاد فكرى سياسى را، كرسى آزاد فكرى معرفتى را تو همين دانشگاه تهران، تو همين دانشگاه شريف، تو همين دانشگاه اميركبير به وجود بياوريد. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همديگر را نقد كنند، با همديگر مجادله كنند. حق، آنجا خودش را نمايان خواهد كرد. حق اينجورى نمايان نمي شود كه كسى يك انتقادى را پرتاب بكند. اينجورى كه حق درست فهميده نمي شود. ايجاد فضاى آشفته‌ى ذهنى با لفاظى‌ها هيچ كمكى به پيشرفت كشور نميكند. شما تجربه‌ى اين پدر پيرتان را در اين زمينه داشته باشيد. آنى كه كمك ميكند به پيشرفت كشور، آزادى واقعىِ فكرهاست؛ يعنى آزادانه فكر كردن، آزادانه مطرح كردن، از هو و جنجال نترسيدن، به تشويق و تحريض اين و آن هم نگاه نكردن. يك وقت شما يك حرفى ميزنيد، ناگهان مى‌بينيد همه‌ى ناظران سياسى جهان كه وجودشان انباشته‌ى از پليدى و خباثت است، براى شما كف ميزنند. به اين تشويق نشويد. به قول رائج بين جوان ها، جوگير نشويد. بحث درست بكنيد، بحث منطقى بكنيد. سخنى را بشنويد، سخنى را بگوئيد؛ بعد بنشينيد فكر كنيد. اين همان دستور قرآن است. «فبشّر عباد. الّذين يستمعون القول فيتّبعون احسنه». سخن را بايد شنفت، بهترين را انتخاب كرد." که با تدبر در این فرمایشات جوهر و اثر گذاری اینچنین جنس رویدادهایی و لزوم و ضرورت برگزاری آن در دانشگاهها و اثرگذاری آن در تعالی و پیشرفت جامعه هر چه بیشتر ملموس می‌شود .

رستم زاده در خاتمه خاطرنشان ساخت: جهاددانشگاهی با چنین عقبه علمی و عملی با الهام از آموزه‌های مقام معظم رهبری به طراحی تدوین و اجرای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نموده و درصدد است تامناظره هایی با هدف التزام به اخلاق علمی، پرهیز از ورود به نزاع های غیر علمی در میان نسل جوان و نخبه کشور با اهتمام به روز آمدی و کارآمدی مباحث اجرا نماید .

دانشجویان علاقمند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به آدرس ارومیه، خیابان شهید بهشتی، انتهای کوی منصور افشار، ساختمان جهاد دانشگاهی مراجعه و یا با شماره 33444070 تماس حاصل نمایند.

 

انتهای پیام 

captcha