تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی/ معرفی استان‎های برتر در زمینه منابع قرض‎الحسنه
کد خبر: 3706432
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران عنوان کرد:

تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی/ معرفی استان‎های برتر در زمینه منابع قرض‎الحسنه

گروه اقتصاد ــ مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مهم‎ترین اقدامات این بانک در سال گذشته در راستای توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه و همچنین برنامه‌های این بانک برای سال جاری را تشریح کرد.

تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی/ استان‎های برتر در زمینه منابع قرض‎الحسنه

به گزارش ایکنا، مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، صبح امروز سه‌شنبه 28 فروردین 1397 در نشستی خبری به تشریح اقدامات این بانک در راستای فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور پرداخت و گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانکی اجتماعی است و وظیفه ما بود که در اولین فرصت در سال جاری، نتایج عملکرد سال 1396 و برنامه‌های سال جاری در حوزه قرض‌الحسنه و سایر رسالت‌ها را جهت تنویر افکار عمومی تشریح کنیم و امیدواریم این عملکرد، پاسخی به خوبی‌ها و اعتماد مردم کشورمان باشد.
وی ادامه داد: سال گذشته، سال کم‌نظیری برای ما در حوزه فعالیت‌های قرض‌الحسنه بود؛ چراکه بخش زیادی از مردم به ما اعتماد کرده و به کار نیک قرض‌الحسنه روی آوردند و در نزد این بانک به سپرده‌گذاری پرداختند تا نیازهای بخشی از جامعه برطرف شود.
اکبری ضمن تقدیر از پرسنل و مدیران این بانک عنوان کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سالی که گذشت، حدود 83 درصد رشد منابع داشت و و میزان 82 هزار میلیارد ریال تسهیلات را به 751 هزار نفر پرداخت کردیم. در حوزه رشد منابع نیز، این رقم از 62 هزار میلیارد ریال به 110 هزار میلیارد ریال رسیده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأکید کرد: این رشد 82 درصدی، حاصل اعتماد مردم و گسترش و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است؛ چراکه در سال 95 به 500 هزار نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت کردیم و تلاش می‌کنیم در سال جاری این رقم به 1 میلیون نفر برسد.
اکبری به پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در این حوزه هم در اواخر سال گذشته، تعهد پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات به زنان سرپرست خانوار را در قالب مسئولیت اجتماعی بر عهده گرفتیم که تعداد 4 هزار نفر از این میزان تسهیلات استفاده کردند و لازم است در این زمینه از معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکر کنم.
وی یادآور شد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از طریق 10 بانک بزرگ دولتی و نیمه دولتی با سرمایه بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال تشکیل شد و جزء بانک‌های متوسط کشور از لحاظ سرمایه است. نسبت کفایت سرمایه در این بانک حدود 40 درصد است و دارایی مازاد و بنگاه‌داری هم ندارد و تمام کارهای ما در زمینه جذب و پرداخت قرض‌الحسنه انجام می‌شود.
مدیرعامل بانک قرض‎‌الحسنه مهر ایران درباره وضعیت پرداخت سود در این بانک عنوان کرد: به هیچ سپرده‌گذاری، سودی پرداخت نمی‌کنیم و از هیچ تسهیلات گیرنده‌‎ای نیز غیر از کارمزد صفر تا چهار درصدی، هیچ گونه سودی را دریافت نمی‌کنیم وعملا در حال ترویج قرض‌الحسنه هستیم. این بزرگترین مزیت برای بانک ماست؛ چراکه فعالیت آن مبتنی بر سود نیست و در نتیجه فشار قیمت تمام شده پول هم به گردن بانک نمی‌افتد.
اکبری با بیان اینکه در بانک‎های تجاری به دلیل دریافت و پرداخت سود، قیمت تمام شده پول برای آنان زیاد است، عنوان کرد: اما از سوی دیگر جذب منابع قرض‎الحسنه برای ما بسیار سخت است. بانک ما به میزان 5 درصد منابع قرض‌الحسنه کل کشور را در اختیار دارد و این در حالی است که 25 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه کل کشور را پرداخت کرده است و این برای ما یک افتخار است.
وی افزود: تعداد سپرده‌گذاران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در قالب حساب جاری و حساب پس‌انداز، 5 میلیون و 250 هزار نفر است. در سال 1395 تعداد 750 هزار نفر جذب این بانک شده‌اند و این در حالی است که این تعداد در سال 1396 به یک میلیون و دویست هزار نفر رسیده است که این موضوع نشان‌دهنده اعتماد مردم به بانک است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه به معرفی استان‌های برتر در زمینه سپرده‌گذاری در قرض‌الحسنه پرداخت و گفت: استان‎های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مرکزی و کرمانشاه از نظر قدر مطلق رشد سپرده‌گذاری در زمینه قرض‌الحسنه، در سال گذشته بالاترین درصد رشد را داشته‌اند. همچنین در سال گذشته میزان 50 هزار میلیارد ریال منابع جدید وارد این بانک شده است؛ رقمی که در سال 1395 به میزان 18 هزار میلیارد ریال بوده است.
اکبری به تسهیلات پرداختی توسط این بانک اشاره کرد و گفت: میزان تسهیلات پرداختی در سال 1395 به میزان 43 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 96 به 96 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین لازم است اشاره کنم که در طول 10 سال گذشته، بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده مربوط به سال 1396 است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: در سال گذشته بهترین شاخص سیستم بانکی را دارا بوده‌ایم و میزان معوقات ما به 9 دهم درصد رسیده است که این آمار هم به پشتوانه اعتماد مردم حاصل شده است؛ رقمی که در سال 1395 به میزان 1/2 دهم درصد بوده است. درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هم باید عرض کنم در سال 1395 به 16 هزار نفر این تسهیلات را پرداخت کردیم که این تعداد در سال 1396 با رشد 100 درصدی مواجه شده و به 32 هزار فقره رسیده است.
اکبری اظهار کرد: برای سال جاری نیز پرداخت تسهیلات 15 میلیون تومانی قرض‌الحسنه ازدواج را آغاز کرده‎ایم و برنامه‎ای که بانک مرکزی به ما تکلیف کند را انجام خواهیم داد تا در پایان سال به تمام تعهدات خود عمل کنیم. در حوزه بانکداری الکترونیک نیز باید عرض کنم که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باید در این حوزه بسیار قوی عمل کند؛ چون اکثر مخاطبان ما مردم کوچه و بازار و مردم عادی هستند و لازم می‌دانیم کمترین زحمت را برای دریافت توسط و مراجعه آنها به بانک ایجاد کنیم. به همین دلیل همکاران بنده در حوزه آی تی در حال تلاش هستند که از نظر بانکداری الکترونیک پیشگام باشیم و خوشبختانه در زمینه موبایل بانک پیشرفت بسیاری داشته‌ایم. در زمینه تسهیلات آنلاین هم در سال گذشته اقدامات خوبی انجام دادیم و در سال جاری نیز در تلاشیم که این اقدامات را تکمیل کنیم تا مردم با کمترین مراجعه به بانک بتوانند تسهیلات خود را دریافت کرده و از سایر خدمات بانک بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: برخی دیگر از اقداماتی که توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته انجام شده شامل اجرای طرح سفیران سلامت، تأسیس یک بیمارستان 300 تخت خوابی، 3 خانه بهداشت، آزاد سازی 51 زندانی غیر عمد و کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار کرد: در طول 10 سال گذشته به سه میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده‎ایم که از نظر رشد تعدادی، 23 درصد کل تسهیلات بانک در سال 1396 پرداخت شده است. در ده سال و نیم عمر بانک بالغ بر 224 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که از این تعداد، میزان 82 هزار میلیارد آن در سال 1396 پرداخت شده است و این هم از افتخارات ماست؛ چراکه در سال گذشته به اندازه 9 سال گذشته تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.
وی افزود: همگی باید تلاش کنیم تا فرهنگ قرض‌الحسنه را رواج دهیم؛ چراکه مخاطبان این بانک عمدتا افراد محروم و نیازمند هستند. از طرف دولت و قانون بودجه نیز دو تکلیف بر عهده ما گذاشته شده بود که یکی تسهیلات به افراد تحت پوشش کمیته امداد به میزان 500 میلیارد ریال و در حوزه بهزیستی به میزان 250 میلیارد ریال بود که 100 درصد آن تحقق پیدا کرده و همه تکالیف بانک تا انتهای سال 1396 انجام شده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یادآور شد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به یک میلیون نفر در هیچ بانکی اتفاق نیفتاده است اما چون تسهیلات ما خُرد است و کار بسیاری را می‌طلبد بنابراین در تلاشیم که این هدف در انتهای سال جاری همانند اهداف سال گذشته عملیاتی کنیم و اگر این رقم عملیاتی شد، نسبت به سال 1396 با رشد 33 درصدی مواجه خواهیم شد.
وی به مسئولیت اجتماعی این بانک اشاره کرد و گفت: در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شد که از جمله آنها تأسیس یک بیمارستان با همکاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با رقم بالغ بر 25 میلیارد ریال بوده که بخش زیادی از آن پرداخت شده است. تهیه بسته‌های آموزشی و بهداشتی برای 30 هزار دانش‌آموز کم‌ بضاعت و پرداخت 33 هزار فقره تسهیلات به زنان سرپرست خانواده، از جمله این موارد است.
مدیرعامل بانک قرض‎الحسنه مهر ایران تأکید کرد: چون دوران رکود را می‌گذرانیم قاعدتا تقاضا برای کالا به شدت کم است؛ بنابراین ما می‎توانیم تقاضا و قدرت خرید را در حد توانشان افزایش دهیم. سطح تسهیلات ما در این زمینه 20 میلیون تومان است و با پرداخت این تسهیلات می‎توانیم تقاضای جامعه را تقویت کنیم اما تسهیلات پرداختی حتما باید به سمت خرید کالای ایرانی برود و معتقدیم می‎توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم؛ چراکه بنا داریم برخی شرکت‌ها که کالای ایرانی عرضه می‌کنند را معرفی کنیم تا خرید کالا از آنها صورت گیرد.
اکبری درباره برنامه‌های این بانک در سال 1397 نیز اظهار کرد: علاوه بر اینکه بنا داریم در این سال به 1 میلیون نفر تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنیم. همچنین برنامه‌های برای استفاده از سرمایه اجتماعی در راستای توانمندسازی گروه‌های هدف، توسعه خدمات به افراد دارای ناتوانی جسمی، گسترش تسهیلات ازدواج و اجرای طرح‎های کارآفرینی و اشتغال در دستور کار خود داریم.
انتهای پیام

captcha