الگوهای عینی و قابل دسترسی در زمینه ازدواج آسان معرفی شود
کد خبر: 3706527
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
اسماعیل‌زاده:

الگوهای عینی و قابل دسترسی در زمینه ازدواج آسان معرفی شود

گروه اجتماعی ـ یک جامعه‌شناس لرستانی با بیان این‌که در زمینه الگوسازی ازدواج آسان باید تلاش کنیم الگوهای به‌روز، عینی و در دسترس مشخص باشد و به جوانان معرفی شود، گفت: باید سطح توقعات را کاهش دهیم، تصریح کرد: نوع نگاه مصرفی و هزینه‌های اضافی را باید کاهش دهیم تا ازدواج آسان در جامعه ترویج یابد.

حسن اسماعیل‌زاده، دکترای جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با ضرورت ترویج ازداواج آسان، اظهارکرد: هرچه قدر دولت به وظایف خود عمل کند و فرصت شغلی فراهم باشد و درآمد زیاد باشد باز هم آسیب وجود دارد.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم دهند تا آسیب‌ها به حداقل برسد و در این راستا خانواده و نظام آموزشی باید تلاش کنند.
اسماعیل‌زاده عنوان کرد: نوع نگاهی که نسبت به کار وجود دارد فعالیت‌های خدماتی و مشاغل خدماتی هستند و آن‌ها را به‌عنوان کار می‌دانیم در حالی‌که تولید و توزیع نیز جزو مشاغل محسوب شده و باید نگرشی در آن‌ها ایجاد شود.
وی اضافه کرد: علاوه‌بر نظام آموزشی و رسانه‌ها تغییرات فرهنگی باید توسط خود افراد صورت گیرد و دولت تا حدودی می‌‌تواند اجبار ایجاد کند در حالی‌که تغییر فرهنگ اجبارپذیر نیست.
این جامعه‌شناس گفت: مجموعه‌ای از عوامل نظیر خانواده، رسانه، دولت و نظام آموزشی و نهادهای فرهنگی باید دست به دست هم دهند و بین گفتار و کردارشان هماهنگی وجود داشته باشد.
اسماعیل‌زاده در مورد وضعیت ازدواج جامعه امروزی اظهارکرد: در مواردی دیده می‌شود افرادی از ریخت و پاش‌ها دم می‌زنند اما وقتی عروسی دختر یا پسر خودشان است سکه هدیه می‌دهند در حالی‌که در زمینه الگوسازی باید تلاش کنیم و الگوهای به‌روز، عینی و در دسترس مشخص باشد و به جوانان معرفی کنیم و حداقل برای خانواده خودمان الگو باشیم.
این مدرس دانشگاه‌ با بیان این‌که باید سطح توقعات را کاهش دهیم، تصریح کرد: نوع نگاه مصرفی و هزینه‌های اضافی را باید کاهش دهیم تا ازدواج آسان در جامعه ترویج یابد.
این دکترای جامعه‌شناسی با بیان این‌که وامی که دولت به جوانان برای ازدواج می‌دهد کمک هزینه‌ای برای شروع زندگی است، افزود: جوان ما قبل از تشکیل زندگی نیازمند پیش‌نیازهایی نظیر شغل است، هنگامی‌که نمی‌توانیم برایش فرصت شغلی ایجاد کنیم، حتی اگر وام ازدواج را چند برابر کنیم و به او بدهیم، مسکن موقتی است و تا حدی نیازهای فرد را برآورده می‌‌کند و سپس چند برابر فرد باید فشار را تحمل کند چراکه هزینه‌های زندگی از یک طرف و این وام معوق مزید بر علت می‌شود.
اسماعیل‌زاده بیان کرد: اگر فرد درآمد ثابتی نداشته باشد امیدش به آینده کم‌رنگ است؛ هر قدر هم ازدواجش موفق باشد یأسی که در تفکر او وجود دارد ممکن است در ازدواج خود دچار شکست شود.

انتهای پیام

captcha