نسل جوان ایرانی، اسیر شبکه های مجازی
کد خبر: 3706528
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

نسل جوان ایرانی، اسیر شبکه های مجازی

گروه اجتماعی - استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه گفت : نسل جوان که تمدن و پیشرفت جامعه در دست آنان است، اسیر شبکه های مجازی شده اند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی علی معینی فر استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه در نشست علمی تخصصی فضای مجازی و چالش های نهاد خانواده که صبح امروز در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی به عنوان یک آسیب نوظهور در جامعه مطرح است، اظهار کرد : امروزه دو دیدگاه متفاوت در خصوص استفاده از فضای مجازی در جامعه مطرح است که برخی به دیدگاه تهدید اعتقاد دارند و معتقدند که با فیلتر کردن و محروم کردن اقشار جامعه از فضای مجازی می توان آسیب های اجتماعی را کاهش داد.
وی افزود : دومین دسته در خصوص استفاده از مجازی اعتقاد دارند که این دهکده بزرگ جهانی در هر صورت راه خود را خواهد پیمود و چه بهتر است که ما نحوه صحیح استفاده از مزایای مثبت این فضا را مورد استفاده قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم شبکه های مجازی خودشان را به جوامع ما تحمیل کرده اند، بیان کرد : شبکه های مجازی در هر صورت جای خود را در میان جامعه ما باز کرده اند و این جامعه است که باید مراقب باشد تا از آسیب ها و تهدیدات این فضای بزرگ و جهانی در امان بماند.
معینی فر تصریح کرد : حدود 40 میلیون نفر از 70 میلیون نفر جمعیت کشور اکنون مشتری فضای مجازی هستند که بخش بزرگی از این جمعیت را نسل جوان کشورمان تشکیل می دهد که اسیر شبکه های مجازی شده اند و اگر روند حرکت طبیعی جوانان دچار آسیب شود، جامعه ضربات بزرگی را متحمل خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت : تکنولوژی فضای مجازی برای کشور ما نیست و عاریتی است که از غرب گرفته ایم و تاثیر مخرب این فضا نیز متوجه کشور ما می شود چرا که دنیای غرب با فضای مجازی خو گرفته است و تاثیری بر فرهنگ آنان ندارد.

نسل جوان ایرانی، اسیر شبکه های مجازی

ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته، بزرگترین هدف شبکه های ماهواره ای
وی با اشاره به اینکه غرب بیشتر برنامه های فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای را برای اوقات فراغت خانواده های ایرانی تدارک دیده است، بیان کرد : بزرگترین هدف شبکه های ماهواره ای ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته است و غرب از طریق ترویج و عادی سازی این مسائل به طور مستقیم و غیرمستقیم بنیان خانواده های ایرانی را از هم پاشیده است.
وی ادامه داد : امروزه 11 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور ما مجرد هستند و سن ازدواج به طور چشمگیری افزایش یافته است، جوانان دنبال زندگی هستند اما پیرو شبکه های مجازی و ماهواره ای تن به ازدواج و زندگی نمی دهند.
معینی فر یکی از اهداف اساسی شبکه های ماهواره ای را عادی سازی خیانت همسران عنوان کرد و گفت : امروزه اولویت اول طلاق در کشور خیانت است که یکی از چالش های اساسی فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای نیز همین بوده که خیانت را در خانواده ها و در میان زوجین بسیار عادی جلوه دهند.
وی گفت : کشور ما دارای هنجارهای فرهنگی و آداب و رسوم بسیاری است که متاسفانه شبکه های ماهواره ای و مجازی در این خصوص نیز ورود کرده و روابط بین دختر و پسر را بسیار عادی جلوه داده اند، اگر ما به هنجار های جامعه مان گوش فرا ندهیم جامعه دچار بحران جدی می شود.
این استاد جامعه شناسی اظهار کرد : فضای مجازی یکی از عوامل اساسی افزایش فاصله میان اعضای خانواده است و تعامل در میان افراد خانواده کمتر به چشم می خورد و والدین و فرزندان زبان هم را نمی فهمند و شکافی بزرگ میان والدین و فرزندانشان به وجود آمده است.
وی تاکید کرد : کاهش اعتماد در بین اعضای خانواده نیز از دیگر عوامل منفی استفاده نادرست از فضای مجازی در جامعه ماست که عمده تعارضات و اختلافات کنونی در میان زوجین نیز ناشی از عدم اعتماد به یکدیگر در زندگی زناشویی است.
معینی فر گفت : اگر مسئولین فرهنگی و اجتماعی جامعه در خصوص آسیب های جدی فضای مجازی و تاثیر آن بر بنیان خانواده ها توجه جدی نداشته باشند به زودی شاهد فروپاشی عظیم اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

نسل جوان ایرانی، اسیر شبکه های مجازی

زنگ خطر طلاق عاطفی در کشور به صدا درآمده است
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : امروزه علاوه بر طلاق رسمی شاهد یک نوع طلاق عاطفی نیز در میان زوجین هستیم که زوج زیر یک سقف زندگی می کنند ولی هیچگونه ارتباط کلامی و جسمانی میان آنان رد و بدل نمی شود و صرفا به خاطر فرزندان خود در کنار یکدیگر مانده اند.
وی افزود : متاسفانه اکنون در استان آذربایجان غربی از هر 4 ازدواج یکی منجر به طلاق می شود و در این میان آمار طلاق عاطفی نیز بسیار بالا و مورد توجه است.
معینی فر تصریح کرد : طلاق عاطفی زمینه ساز طلاق رسمی و جدایی میان زوجین است که در نهایت فرزندان را نیز مهم نشمرده و از هم جدا می شوند و در این میان فرزندان بیشترین آسیب را از جدایی والدین متوجه می شوند.
انتهای پیام

captcha