هدف آمریکا از تجاوز به سوریه پروژه‌سازی در نبرد میدانی بود/ منفی‌گرایی برای احیای نقش از دست‌رفته
کد خبر: 3706594
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
سیدمصطفی خوش‌چشم:

هدف آمریکا از تجاوز به سوریه پروژه‌سازی در نبرد میدانی بود/ منفی‌گرایی برای احیای نقش از دست‌رفته

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا در حمله یه سوریه می‌خواست به‌نوعی در عرصه نبرد میدانی پروژه‌سازی کند و چون توان این کار را ندارد احتمال دارد با منفی‌گرایی دست به اقدامات مخرب و تخریبی بزند تا نقش از دست رفته خود و اروپایی‌ها را احیا کند.

چهارشنبه// هدف آمریکا از تجاوز به سوریه پروژه‌سازی در نبرد میدانی بود/ منفی‌گرایی برای احیای نقش از دست رفته

«سید مصطفی خوش‌چشم»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره حمله اخیر آمریکا به سوریه و ابعاد تأثیرگذاری آن در منطقه گفت: تحولات سوریه از ابتدا به این جهت شروع شد که قدرت ایستادگی جمهوری اسلامی و مقاومت تحلیل برود و در نهایت متحدین جمهوری اسلامی در منطقه مضمحل شوند.

آمریکا دیگر توان پروژه‌سازی در صحنه میدنی سوریه را نخواهد داشت

وی ادامه داد: طرح اصلی این موضوع، متعلق به آمریکا بود و با یاری متحدان منظقه‌‌ای دنبال ‌شد اما به طرق مختلف به شکست انجامیده است؛ آمریکایی‌ها طرح‌های گوناگونی درباره سوریه در اختیار داشتند از جمله در همین اواخر طرح ایجاد پایگاه‌هایی از شرق سوریه تا دمشق و قنیطره را داشتند که شکست خورد. همین‌طور ارتش نوین سوریه که موازی همان ارتش آزاد است را تشکیل دادند و در مرزهای جنوبی در اردن مستقر کردند اما دوباره این طرح هم شکست خورد.

خوش‌چشم افزود: در حقیقت آمریکایی‌ها به‌خاطر فقدان یک استراژی کلی بعد از شکست طرح اولیه‌شان، به‌ تاکتیک‌ها و طرح‌های کوچک‌تر روی آوردند و این طرح‌ها تقریباً مثل همان‌ها شکست خورد و لذا آمریکا در سوریه در مقابل جبهه ایران، سوریه، حزب‌الله و روسیه دچار دست پایین‌تر شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکست مذاکرات ژنو در برابر مذاکرات آستانه و سوچی گفت: وقتی شما در زمین جنگ دست برتر را دارید، در معادلات سیاسی هم برتری خواهید داشت. آمریکا وقتی این‌را بهتر متوجه شد که آینده راه‌حل سوریه از طریق سوچی پای گرفت؛ آمریکایی‌ها به‌دلیل این‌که در مواجهه مذاکرات سوچی با مذاکرات ژنو متوجه شدند که دست برتر مذاکرات سیاسی و آینده سوریه هم از طریق مذاکرات سوچی دارد پیش می‌رود، سعی کردند با اقدامات مختلفی این روند را کند و یا متوقف سازد.

وی افزود: اما در حقیقت توانمندی‌ آمریکا در حدی نیست که حتی بتواند پروژه‌سازی عمده‌ای در سوریه انجام دهد و برای همین به سمت منفی‌گرایی روی آورده‌اند؛ یعنی این‌که با اقدامات مخرب و تخریبی می‌خواهند پروژه‌های عمده را انجام دهند و پیروز شوند تا ایران و روسیه را مجبور کنند نقش از دست رفته آمریکا و اروپایی‌ها را به اندازه‌ای به آن‌ها برگردانند.

ترکیه با رفتار دوگانه نمی‌تواند بازیگر موفقی در روابط بین‌الملل باشد

خوش‌چشم در ادامه درباره رفتار اخیر ترکیه در حمایت از حمله آمریکا و مواضعی که در این خصوص گرفت، افزود: ترک‌ها در حقیقت از ایتدای جنگ داخلی سوریه سعی داشتند تا ایران را از معادلات سیاسی این کشور حذف کنند اما با گذر زمان نه تنها ترکیه بلکه تمامی جهان ایران و روسیه را به‌عنوان بازیگران تعیین کننده تحولات سوریه هم می‌شناسند و هم قبول دارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ترکیه سعی دارد تا با ایجاد موازنه‌های گوناگون در زمین‌های گوناگون و در بازی‌های متعدد از هر دو طرف کسب امتیاز کند و در این وضعیت از اختلافات موجود استفاده ببرد تا منافع ملی خودش را به پیش ببرد. و بر همین اساس است که اردوغان می‌گوید که ما متحد استراتژیک آمریکا در ناتو هستیم اما سعی داریم با ایران همکاری کنیم و با روسیه شراکت داشته باشیم.

وی افزود: به همین دلیل شما می‌بینید که ترکیه مواضع گاه متناقض اتخاذ می‌کند اما واضح است که راهی که ترکیه پیش می‌رود، اشتباه است؛ چون دیر یا زود باید به یکی از طرفین تمایل نشان دهد و بازی دوگانه در عرصه روابط بین‌الملل هرگز جواب نخواهد داد.

خوش‌چشم درباره چرایی روی آوردن ترکیه به سمت ایران و روسیه گفت: اگر می‌بینیم که ترکیه به مذاکرات با ایران و روسیه در آستانه و سوچی بازگشت به‌خاطر نقش از دست رفته این کشور همانند عربستان در این منطقه بود تا بتواند در زمین سوریه نقش از دسته رفته خود را بازیابی کند، لذا باید این‌را هم مدنظر داشت که ترکیه جزئی از ناتو است و نمی‌تواند به راحتی به آمریکا پشت کند، اما باید یادآور شوم از آن‌جا که ترکیه از سوی اروپایی‌ها در به عضویت‌ در آمدن در اتحادیه اروپا پذیرفته نمی‌شود با این‌گونه سیاست خارجی می‌خواهد آن‌ها را وادار به پذیرش خود کند و همچنین هدف دیگر ترکیه این است که خود را به‌عنوان میانجی میان این دو جبهه موافقین و مخالفین اسد معرفی کند.

 حس بیگانه‌سازی نزد روس‌ها و ترغیب ایران برای مقابله نظامی با اسرائیل؛ نتایج تجاوز به سوریه

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه به تحلیل پاسخ احتمالی متقابل ایران و روسیه پرداخت و تصریح کرد: اقداماتی که آمریکایی‌ها در این موشک باران انجام دادند در واقع خیلی محدود و بدون دستاورد بود. از آن‌جا که منطقه غوطه شرقی از لحاظ وسعت، وسیع‌تر از دمشق است و تروریست‌ها در آن‌جا حضور سنگینی داشتند، تسلط حکومت سوریه بر این منطقه باعث شد تا بتواند توانمندی‌ کشف شده خودش را در جنگ با تروریسم در طول این 7 سال نشان دهد و این دستاورد بزرگی بود و آمریکا می‌خواست که این اقتدار و روحیه را بشکند.

وی افزود: این اقدام آمریکا در نزد روسیه سبب تقویت حس دشمن‌سازی و بیگانه‌سازی خواهد شد و لذا روسیه منافع خودش را در نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به جبهه مقاومت خواهد دید. همچنین در پاسخ به حمله آمریکا این احتمال وجود دارد که روسیه در زمین سوریه یعنی در رقه و شمال حلب که محل حضور آمریکایی‌هاست و در بخش‌هایی که از نیروهای دموکراتیک خلق حمایت می‌کند، ضرب شست‌هایی را به آمریکا نشان دهد. علاوه بر آن در صحنه سیاسی روس‌ها تلاش خواهند کرد از این اقدام غیرقانونی آمریکا در صحنه بین‌الملل بهره‌برداری کنند.

خوش‌چشم در پایان اضافه کرد: آن‌چه که برای جمهوری اسلامی ایران هم متصور است این است که پاسخ دندان‌شکنی نه به اقدام آمریکا بلکه به اسرائیل بدهد، چون دو روز قبل از حمله آمریکا، رژیم صهیونیستی به پایگاه «تی 4» حمله کرد و 7 نفر از مدافعین حرم ما شهید شدند که با وجود وضعیت سیاسی و اقتصادی داخل تا پیش از آن این اقدام متوقف شده بود اما از این به بعد جمهوری اسلامی ایران پاسخی قاطع به اقدام اسرائیل خواهد داد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha