حل معضلات حقوقی روش‌های کمک باروری با نگاه جهانی اسلام
کد خبر: 3706597
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

حل معضلات حقوقی روش‌های کمک باروری با نگاه جهانی اسلام

گروه معارف- عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک گفت: گرفتاری دولت‌های جهانی در مباحث حقوقی جنین این ضرورت را ایجاب می‌کند که قوانین این حوزه را با نگاه اسلامی تدوین و در اختیار سایر کشورها قرار دهیم بسیاری از کشورها از توانایی اسلام در رفع مباحث حقوقی و فقهی ناباروری غافل هستند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دکتر ملک سلیمانی، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک، در مراسم رونمایی از کتاب جنین شناسی فقهی که در جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد گفت: این کتاب چند منظر مهم را در علم جنین شناسی مورد توجه قرار داده است از جمله روند تکامل جنین که علم بسیار پیچیده‌ای است، تطبیق اشارات قرآن درباره جنین با علوم تجربی و تطبیق علم جنین شناسی با مباحث حقوقی.
وی با بیان اینکه مشکل ناباروری در تمام جهان فراگیر است ادامه داد: بخش اعظم مردم محتاج به روش‌های کمک باروری هستند تنوع روش‌های رفع مشکل ناباروری باعث شده مباحث حقوقی زیادی در این زمینه ایجاد شود. متأسفانه در این زمینه با خلاً‌های زیادی مواجه هستیم و از طرفی قوانین مربوط به روش‌های کمک باروری در دنیا به قدری متنوع است که این قوانین گاهی با هم در تضاد قرار می‌گیرند.
سلیمانی تصریح کرد: بنده به دانشجویان رشته حقوق پیشنهاد می‌کنم با توجه به گرفتاری‌های این عرصه و قوانین متضاد کشورها، وارد عرصه تدوین قوانین علم جنین و درمان ناباروری بر اساس دین شوند، خوشبختانه اسلام به خوبی به رفع مشکل ناباروری توجه کرده است.
عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک تأکید کرد: یکی از لوازم صدور انقلاب اسلامی، تدوین همین قوانین با توجه به نیاز کشورهای جهان و صادرات آن است برخی از کشورها از جمله آلمان در زمینه درمان ناباروری قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند که ریشه در دین و فرهنگ آنها دارد.
وی ادامه داد: گرفتاری دولت‌های جهان در مباحث حقوقی جنین مانند اهدای اسپرم، جنین منجمد و ... این ضرورت را برای ما ایجاب می‌کند که با توجه به نگاه خوبی که اسلام به باروری و خانواده دارد قوانین این حوزه را تدوین و در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.
سلیمانی ادامه داد: کتبی در این زمینه تألیف می‌شود باید با نگاه جهانی و به زبان انگلیسی باشد که متأسفانه حوزه علمیه در این زمینه کم کار کرده است.
عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک گفت: بسیاری از کشورها از جنبه‌ها، روش‌ها و توانایی اسلام در رفع مشکلات و مباحث حقوقی و فقهی ناباروری غافل هستند امروز انتقال و مهاجرت نخبگان از حالت فیزیکی به انتقال و حتی فروش ژن تغییر یافته است و همین مباحث مسائل حقوقی جدیدی را به دنبال می‌آورد که دانشمندان علوم اسلامی نباید از آن غافل باشند.
وی تأکید کرد: بارور شدن در اسلام کاملاً پذیرفته شده و در حالیکه بسیاری از مذاهب و مکاتب روش‌های درمان ناباروری را نمی‌پذیرند اسلام این حق را برای خانواده قائل شده که از راه‌های مختلف و شرعی این مشکل را رفع کند و تداوم نسل داشته باشد و همین نگاه اسلام می‌تواند جنلبه تبلیغی برای توسعه اسلام و نظام اسلامی داشته باشد.
عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک در پایان گفت: هر فصل کتاب جنین شناسی فقهی جای تبدیل شدن به کتابی مجزا را دارد و باید دنبال تطبیق‌های جهانی در این زمینه نیز باشیم و روش‌ها و احکام نظام اسلامی را با غرب مقاسه کنیم تا متوجه تنوع و خدمات اسلام بشویم و آن را به جهان صادر کنیم.
انتهای پیام

captcha