مناسب‎سازی اماکن برای حضور افراد مسن و معلول باید توسعه یابد
کد خبر: 3706607
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
مدیرکل بهزیستی استان قم:

مناسب‎سازی اماکن برای حضور افراد مسن و معلول باید توسعه یابد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی استان قم بر لزوم توسعه مناسب سازی‎های شهری به منظور استفاده هرچه بیشتر معلولان و افراد مسن از اماکن و امکانات عمومی تاکید کرد.

به گزارش ایکنا از قم، دکتر رضا سلیقه 28 فروردین در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در دفتر اداره کل بهزیستی استان قم گفت: در حال حاضر 270 مرکز مرتبط به بهزیستی در قم وجود دارد که 43 مرکز مرتبط به معلولان است.
وی افزود: 30 هزار نفر از خدمات بهزیستی در قم استفاده می کنند که 22هزار نفر آنان را معلولان تشکیل می دهند؛ پرداختی های سازمان به مددجویان بهزیستی سه برابر شده است که هم اکنون تا 600 هزار تومان نیز افزایش یافته است.
مدیرکل بهزیستی اظهارکرد: با توجه به تلاش های گسترده ای که در حوزه های مختلف برای کاهش آسیب های جسمی در نسل های آینده از جمله غربالگری و... انجام می شود استان قم رشد بسیار خوبی را شاهد بوده است ولی در برخی از مباحث از جمله ناشنوایی شاهد آمار نسبتابالایی نسبت به کشور هستیم.
وی گفت: با توجه به اینکه غربال ناشنوایی پیش از تولد امکان ندارد سعی کرده ایم که با طرح تست شنوایی تا یک سال بیماران این بخش را در همان سال اول درمان کنیم که خوشبختانه سالانه بیش از 40 مورد درمان می شوند.
وی اظهارکرد: این سازمان همیشه سعی خود را در پوشش و خدمت رسانی به آحاد مردم به ویژه اقشاری که به دلایل مختلف دچار بیماری ها و آسیب هایی می شوند و همکاران ما تلاش دارند که بیش از ظرفیت و توان دولتی و با استفاده از منابع مردمی و ظرفیت های دیگر قانونی مشکلات مردم را حل کنند؛ از توفیقات این مرکز نیز شنوا شدن دختر 22 ساله ای بود که پس از سالها توانست توانایی شنیدن را به دست آورد.
وی گفت: این اداره کل سالانه 700 میلیون تومان به عنوان هزینه شهریه مدد جویان و اعضای تحت پوشش خود پرداخت می کند؛ در این راستا همیشه مشوق ادامه تحصیل اعضای تحت پوشش بوده ایم و امروز خوشبختانه برخی از نخبگان معلول با طی مدارج بالای علمی به عنوان مشاور و.... مشغول به فعالیت هستند.
سلیقه با استقبال از طرح مشاوره پنج ساله که با عاملیت جهاددانشگاهی اجرا می شود بیان کرد: متاسفانه امروزه طلاق به عنوان ریشه بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه مطرح است و قطعا اگر جلوی رشد آن گرفته نشود و آموزش های لازم پیش از ازدواج پس از آن ارایه نشود جامعه دچار آسیب های گسترده ای خواهد شد.
وی در زمینه مناسب سازی شهر برای حضور معلولان و افراد ناتوان جسمی گفت: متاسفانه در این حوزه ضعف های شدیدی داریم؛ 2 تا 3 درصد استان و 11 تا 12 درصد جامعه را به ترتیب معلولان و افراد مسن تشکیل می دهند ولی متاسفانه هنوز مناسب سازی شهری در بخش های خدماتی و عبور و مرور و استفاده از اماکن و وسایط نقلیه عمومی در حد مطلوب نیست.
وی به تلاش های استان در جهت توسعه مناسب سازی ها اشاره کرد و بیان کرد: تلاش های خوبی در این زمینه انجام شده است ولی باید بدانیم که برای رسیدن به شرایط ممتاز و ایده آل راه زیادی داریم؛ البته این مساله باید به یک فرهنگ عمومی نیز مبدل شود.
وی عنوان کرد: کشورهای توسعه یافته را نمی‎توان با ساختمان ها و خودروهای آنها شناخت بلکه انسان های توسعه یافته هستند که جوامع توسعه یافته را شکل می دهند؛ اگر روی نیروی انسانی کار نکنیم نمی توانیم کشور خود را در شاخص هایی که باید رشد دهیم.
وی گفت: باید بپذیریم و این نکته را نهادینه که کنیم که از لفظ معلول استفاده نکنیم بلکه این قشر از جامعه شهروندان واقعی و محق جامعه هستند که دارای حقوق شرعی و عرفی و قانونی و انسانی هستند؛ اگر این مساله را فرض بدانیم دیگر در هر ساخت و سازی به سهولت دسترسی و استفاده آنها از این اماکن و امکانات نیز توجه خواهیم داشت.
مدیرکل بهزیستی در پایان از طرح های مختلف جهاددانشگاهی در زمینه ایجاد رشته های دانشگاهی در دانشگاه علمی کابردی جهاد برای معلولان وهمچنین طرح مشاوره ژنتیک و توسعه همکاری بین بخشی استقبال کرد و برای حمایت از عملی شدن این برنامه ها اعلام آمادگی کرد.
انتهای پیام

captcha