اول اردیبهشت‌؛ آغاز هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن
کد خبر: 3706689
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

اول اردیبهشت‌؛ آغاز هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

سید علی سرابی میرزاجانی

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم صبح امروز، ۲۹ فروردین‌ماه از ساعت ۹ با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن در محل این شورا برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط علی قاسم‌آبادی، قاری ممتاز قرآن کریم، سید علی سرابی، قائم‌ مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار و تبریک به مناسبت حلول ماه معظم شعبان و اعیاد آل الله در این ماه مبارک، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های توسعه فعالیت‌های جامعه قرآنی شناختن جایگاه و حد و اندازه توانمندی عناصر این جامعه است.
وی با بیان اینکه سابقه پرداختن به این مطلب به اواسط دهه 70 بازمی‌گردد،‌ افزود: مقام معظم رهبری در یکی از جلسات دیدار با قاریان قرآن کریم، اساتید و حافظان در ماه مبارک رمضان، این مطلب را مطرح کردند که باید حد یک قاری کامل شناخته و معلوم شود و از همان موقع بود که دستگاه‌های ذیربط به‌ویژه شورای عالی قرآن طرح‌های مختلفی را برای ارزیابی و سطح بندی و طبقه‌بندی قاریان قرآن کریم و مدرسان و اساتید قرآن مطرح کردند که نهایتا نیز در نیمه دهه هشتاد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سطح‌بندی و طبقه‌بندی و به طبع آن اعطای مدرک به حافظان و قاریان قرآن کریم، این موضوع به صورت جدی پیگیری شد.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: با همکاری دستگاه‌های ذیربط چه در موضوع سطح‌بندی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم و سپس، طبقه‌بندی و اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن کریم این موضوع پیگیری شد و نهایتا نیز طرح ارزیابی و اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن کریم در اواخر دهه هشتاد، به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور رسید.
سرابی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین اهداف تصویب و ابلاغ این طرح غیر از بحث درجه‌بندی و اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن کریم، تبیین و شفاف‌سازی مسیر رشد و ارتقاء و رسیدن به حد کمال در موضوع قرائت و مدرسی قرآن کریم بوده و علیرغم اینکه این طرح با عنوان طرح ارزیابی و اعطای مدرک به قاریان قرآن شناخته می‌شود، اما یکی از مهمترین اهداف این طرح تبیین مسیر رشد و ارتقاء عناصر جامعه قرآنی ازجمله قاریان و مدرسان قرآن کریم بود؛ چراکه تا قبل از تصویب و اجرای این طرح، تنها مسیری که برای شناخت رتبه و درجه قاریان قرآن کریم شناخته می‌شد و در جامعه رایج بود، نتایج رتبه‌های مسابقات قرآنی مختلف بود که هم‌اکنون نیز این موضوع کم و بیش به موازات وجود دارد.
وی با بیان اینکه شاید در گذشته برترین درجه و عنوانی که برای قاریان قرآن کریم متصور می‌شد این بود که از یک قاری، به عنوان قاری بین‌المللی خطاب شود، افزود: این مسئله درواقع یک نوع درجه‌بندی و سطح‌بندی غیر کارشناسی و غیر شفاف است و جامعه قرآنی نیز از این وضعیت رنج می‌برد، یعنی ما قاریان بسیار برجسته و ممتازی را داشتیم که بنا به دلایلی یا در مسابقات قرآن شرکت نمی‌کردند و یا اگر شرکت می‌کردند، سبک و سیاق برگزاری مسابقات طوری بود که این عزیزان با تمام توانمندی‌ها و استادیشان توفیقی در مسابقات نداشتند و به طور طبیعی از گردونه به فیض رساندن جامعه باز می‌ماندند.

مجتبی افشار
قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه طرح ارزیابی و اعطای مدرک این خلأ را پر کرد، گفت: هنگامی که در این طرح یک فرد با حدود 15 نوع آزمون و امتحان مدرکی را در درجات مختلف یک تا چهار دریافت می‌کند، توانمندی او در بخش‌های مختلف به صورت دقیق و شفاف مشخص می‌شود و تنها یک تلاوت که ممکن است با توجه به شرایط مکانی و زمانی ضعیف و قوی باشد و باعث شود که فرد نتواند رتبه‌های برتر را در مسابقات کسب کند، ملاک شناخت توانمندی‌های او نخواهد بود.
سرابی ادامه داد: بنابر این با توجه به مزایایی که طرح ارزیابی داشت و خود قاریان و اساتید قرآن کریم نیز سال‌ها بود که این مطالبه را داشتند و پیش از همه نیز این مطالبه توسط مقام معظم رهبری مطرح شده بود، با توجه به این مسائل این طرح مورد استقبال قاریان و اساتید قرار گرفت.
وی تصریح کرد: البته با توجه به مزایای کمی که در آغاز اجرای این طرح و در نتایج طرح مترتب بود و با توجه به برخی مسائل اجتماعی و باورهایی که در امر ارزیابی و بحث رتبه‌های مسابقات وجود داشت شاید بعضی از عزیزان قاری و یا حافظانی که در مسابقات مختلف رتبه‌های ممتاز و برتر را داشته و در جامعه شناخته شده بودند، در مورد اینکه در طرح شرکت کنند و مجددا خود را در معرض یک ارزیابی کامل و جامع با تمام ابعاد قرار دهند، مقداری احتیاط می‌کردند که با کارشناسی‌های مختلفی که در شورای ارزیابی طرح مطرح شد و تمهیداتی که اندیشیده شد و نیز بسترهای مناسبی که برای حضور این عزیزان و اساتید مهیا شد، موفق شدیم که تعداد قابل توجهی از اساتید برجسته‌ای که تا قبل از اجرای این طرح نیز به عنوان قله‌های قرائت کشور شناخته می‌شدند، تشویق کنیم تا در طرح ارزیابی شرکت کنند که بسیاری از این عزیزان نیز موفق به کسب درجات ممتاز طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شدند.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: همچنین، در سال‌های اجرای طرح به‌‌ویژه در سال‌های اخیر، در بین جامعه قرآنی قاریان و اساتید قرآن این قضیه مطرح می‌شد که طرح ارزیابی باید حضور پررنگ‌تری در میدان ارزیابی و سنجش توانمندی قاریان و اساتید داشته باشد و نقش محوری‌تری را نسبت به مسابقات قرآن ایفا کند؛ چراکه مسابقات قرآن با تمام ویژگی‌ها و امتیازاتی که در امر تبلیغ و ترویج قرآن کریم دارد، اما به خاطر محدودیت‌هایی که در مسابقات وجود دارد به‌ویژه عدم امکان ارزیابی‌های کامل و جامع با چالش‌های مختلفی مواجه است و توقعات جامعه قرآنی را در موضوع شناخت توانمندی‌های قاریان و حافظان قرآن کریم برآورده نمی‌کند.
سرابی با بیان اینکه ساختار مسابقات و اهدافی که برای مسابقات قرآن ترسیم شده و بیش از هر چیز اهداف تبلیغی و ترویجی است، با یک ارزیابی جامع و کامل منافات دارد، اظهار کرد: لذا طرح ارزیابی و اعطای مدرک با توجه به عدم محدودیت‌هایی که در این طرح وجود دارد، می‌تواند در شناسایی توانمندی‌های قاریان و اساتید قرآن و رتبه‌بندی و درجه‌بندی دقیق این عزیزان نقش محوری ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه در حال تمهید مقدمات لازم برای تحقق این طرح هستیم، گفت: به موازات اجرای طرح ارزیابی و بر اساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که صرفا در رابطه با ارزیابی و سنجش است، سعی کردیم که حلقه‌های کامل کننده این امر را نیز در شورای عالی قرآن تبیین کرده و به طرح ارزیابی متصل کنیم چه از طریق برگزاری دوره‌های ویژه ارزیابی و چه برگزاری دوره‌های اقراء که به نوعی تکمیلی برای حسن اجرای طرح ارزیابی است.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن گفت: امسال و سال‌های آینده سعی می‌کنیم که چرخه آموزش و ارزیابی و اعطای مدرک را در شورای عالی قرآن برای قاریان و اساتید قرآن کامل کنیم البته با توجه به بضاعت و توانمندی‌هایی که داریم و امیدواریم که دستگاه‌های ذیربط نیز در اجرای این طرح‌ها به ما کمک کنند؛ چراکه اگر هم‌افزایی بین دستگاه‌هایی که در این امر مشارکت دارند به خوبی ایجاد شود، در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیر حضور جامعه قرآنی در طرح ارزیابی خواهیم بود.

اول اردیبهشت‌؛ آغاز هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن
همچنین، در ادامه این نشست خبری، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن نیز طی سخنانی به ارائه جزئیات برگزاری هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم پرداخت و گفت: این دوره از روز اول اردیبهشت‌ماه سال جاری همراه با آغاز مرحله ثبت نام و نیز برگزاری آزمون مرحله اول (ورودی) آغاز خواهد شد.
وی در ادامه افزود: جهت اطلاع‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر این دوره از ظرفیت رسانه ملی و شبکه‌های مختلف رسانه (همراه با پخش تیزر این دوره قرآنی از شبکه‌های مختلف)، مؤسسات قرآنی و نیز جلسات قرآنی اساتید برجسته قرآن کریم استفاده خواهد شد. همچنین، درگاه رسمی ثبت نام و اطلاع‌رسانی ویژه شرایط و ضوابط ثبت نام و شرکت در این دوره نیز پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی قرآن است که عزیزان علاقه‌مندان می‌توانند از روز اول اردیبهشت‌ماه به این درگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این زمینه را دریافت کنند.
میرزاجانی با بیان اینکه علاقه‌مندان مدت یک ماه برای ثبت نام و نیز ارسال اثر (تلاوت قرآن و آیات مشخص شده برای قاریان محترم و نیز تلاوت و بخش تدریس ویژه مدرسان) مهلت دارند، تصریح کرد: تفاوتی که امسال در تقویم اجرایی آزمون‌ها ایجاد شد، این است که از ابتدا تا انتها یک سال شمسی را به عنوان صدر و ذیل برگزاری آزمون‌ها انتخاب کردیم به این معنا که از ابتدای سال 97 این دوره آغاز خواهد شد و در اسفندماه سال جاری نیز به پایان خواهد رسید.
معاون اجرایی شورای عالی قرآنی با اشاره به اینکه سه مرحله برای اجرای هفتمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در نظر گرفته شده است، گفت: مرحله اول شامل آزمون ورودی که به صورت غیر حضوری و ارسال اثر خواهد بود، مرحله دوم شامل آزمون‌های تلاوت و مصاحبه که به صورت حضوری و در محل شورای عالی قرآن برگزار می‌شود و مرحله سوم نیز که آزمون نظری بوده و به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود، مراحل مختلف طرح در سال جاری را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: اقدام دیگری که ظرف سال گذشته و پس از اتمام دوره ششم در دستور کار دبیرخانه ارزیابی قرار گفت و انجام شد، بازنگری آئین‌نامه‌ها و برخی از ضوابط مربوط به شرکت‌کنندگان جهت حضور در آزمون‌های ارزیابی بود که در این زمینه با برگزاری جلسات متعدد و استفاده از نظرات اساتید و شرکت‌کنندگان در طرح بازنگری خوبی در آئین‌نامه‌ها انجام شد.
میرزاجانی ادامه داد: جمع نفراتی که در طول شش دوره گذشته موفق شدند تا در یکی از درجات یک تا چهار گواهینامه مربوطه را دریافت کنند، 217 نفر است که 125 نفر از این افراد قاری و 92 نفر مدرس قرائت قرآن هستند. همچنین، از این تعداد 170 نفر از آقایان و 47 نفر نیز بانوان بودند که موفق به دریافت گواهینامه از شورای عالی قرآن در درجات مختلف شدند.
معاون اجرایی شورای عالی قرآنی با اشاره به ترتیب استان‌هایی که از حیث فراوانی دریافت‌کنندگان گواهینامه، بیشترین میزان دریافت را به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: در این زمینه شرکت‌کنندگان استان‌های تهران، ‌خراسان رضوی و کرمان به ترتیب توانستند تا بیشترین تعداد گواهینامه‌ها را دریافت کنند.

الهام وقاری

انتهای پیام

captcha