قهرمانان قرآنی را مانند دیگر قهرمانان دریابیم/ به دنبال رسیدن به مکتبی در تلاوت
کد خبر: 3706698
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
سیدمصطفی حسینی بیان کرد:

قهرمانان قرآنی را مانند دیگر قهرمانان دریابیم/ به دنبال رسیدن به مکتبی در تلاوت

گروه مسابقات ــ نماینده کشورمان در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه از آمادگی لازم برای حضور در مسابقات برخوردار است، گفت: امیدوارم برخوردی که با یک قهرمان ورزشی می‌شود، همان برخورد با قهرمانان قرآنی نیز صورت گیرد.

قهرمانان قرآنی را مانند دیگر قهرمانان دریابیم / به دنبال رسیدن به مکتبی در تلاوت

سیدمصطفی حسینی، نماینده کشورمان در رشته قرائت تحقیق سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد فعالیت‌های خود قبل از مسابقات و میزان آمادگی‌ای که برای حضور موفق در این رقابت‌ها به دست آورده است، گفت: تمرینات ویژه صوتی و لحنی جهت حضور در مسابقات را از حدود دو ماه قبل آغاز کرده‌ام. علاوه بر تمرینات صوتی و لحنی، تمرینات بدنی شامل تمرینات هوازی و ... را برای شادابی بیشتر بدن و بالا رفتن استقامت در برنامه خودم قرار داده‌ام.
وی با اشاره به اینکه تمرینات ورزشی نیز در کیفیت تلاوت اثرگذار خواهد بود، افزود: البته پیش از این نیز ورزش‌های خاص را انجام می‌دادم، اما در این ایام تمرینات را بیشتر کرده‌ام و امیدوارم خروجی آن موفقیت در مسابقات باشد.
حسینی در ادامه در مورد رقبایی که در این مسابقات می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، تصریح کرد: بر اساس دیدی که در این سال‌ها از شرکت کنندگان کشورهای مختلف به دست آورده‌ام، شاید نمایندگان کشورهایی همچون، مصر، مالزی، اندونزی، افغانستان، پاکستان که معمولاً در مسابقات خوب ظاهر می‌شوند، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. در سال‌های اخیر نیز قاریان تانزانیایی تلاوت‌های خوبی در مسابقات انجام داده‌اند.
نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه مسابقات سراسری کشورمان بسیار سخت‌تر از مسابقات بین‌المللی است و کسب رتبه در آن دشوار است، بیان کرد: طی سال‌های اخیر دو بار در مسابقات کشوری حائز رتبه اول شده‌ام.
حائز رتبه دوم مسابقات بین المللی ترکیه در ادامه در مورد دوره آمادگی که طی روزهای گذشته برای نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شده است، گفت: این دوره آمادگی بسیار دیر برگزار شد و باید بسیار زودتر برگزار می‌شد. در این دوره استاد احمد ابوالقاسمی نکاتی را بیان کردند که مطمئناً کاربردی هست. با این وجود برگزاری این دوره می‌تواند یک قوت قلب باشد و باحث تقویت روحیه شود.
حسینی با اشاره به اینکه قاری یا حافظی که به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شود، در جایگاه حرفه‌ای قرار دارد و از بسیاری از نکات آگاه است، افزود: کارکرد این دوره‌ها این است که مثلاً زمانی که یک قاری در محافل متعددی حضور می‌یابد و به اداء غلط یک حرف عادت می‌کند، خود قاری این موضوع را تشخیص نمی‌دهد و این دوره‌ها بر روی مشخص شدن این ایرادات تأثیر دارد. معمولاً قاری که رتبه اول را در مسابقات کسب می‌کند، دیگر در محافل به وقف و ابتدا به صورت مسابقه‌ای توجه نمی‌کند. این دوره‌ها باعث می‌شود مقداری توجه قراء به وقف و ابتداء بیشتر شود. اما از لحاظ صوت و لحن بعید است که مورد خاصی را اضافه کند همانطور که استاد ابوالقاسمی در این دوره در مورد تلاوت من چنین نظری داشت.
نماینده ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد برنامه‌ای که برای بعد از مسابقات و برای سال 97 در ذهن دارد، گفت: سال 97 سالی خواهد بود که من با برنامه بسیار مدون‌تری به تقویت تلاوت مجلسی خودم خواهم پرداخت. ان شاالله به دنبال جذب حداکثری مخاطبان به حوزه قرآن خواهم بود و کلاً نیز در طول عمر خودم و نه تنها در سال 97 به دنبال ایجاد یک مکتب در تلاوت هستم.
حسینی بیان کرد: من هیچگاه نگفته‌ام که هدف من در زندگی اول شدن در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است، البته شاید هدف مسابقات کسب رتبه اول باشد، اما هدف اصلی من در زندگی این است که بتوانم مانند استاد «منشاوی» شوم. منظور از مانند منشاوی شدن این نیست که تلاوتی بسیار شبیه به او داشته باشم، منشاوی کسی بود که صاحب مکتب بود و کسی بود که حافظ قرآن بود و به روایات مختلف مسلط بود و همه اینها را می‌توانست استادانه در تلاوت خود پیاده کند. استاد منشاوی یک ویژگی دارد، این است که با وجود سپری شدن 60 سال از درگذشت ایشان من از سبک‌شان تقلید می‌‌کنم.
وی با تأکید بر اینکه رسیدن به چنین جایگاهی هدف من است، گفت: البته این یک هدف بسیار بزرگ است که امیدوارم که خداوند کمک کند تا به این هدف بزرگ دست پیدا کنم.
حسینی در ادامه در مورد چالش‌هایی که برای رسیدن به چنین هدفی بر سر راه قاریان وجود دارد، اظهار کرد: کلاً چالشی که قاریان ایرانی در این راه با آن مواجه هستند این است که جایگاهی برای ارائه تلاوت آنها به آن اندازه که مصری‌ها دارند، فراهم نیست.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد افزایش جلسات تلاوت قرآن در جامعه، گفت: البته من تاکنون و در طول سال محافل زیادی داشته و دارم و تلاش می‌کنم تا بعد از مسابقات در جلسات تلاوت قرآن بیشتری حضور داشته باشم. مقام معظم رهبری در سخنان خودشان فرموده‌اند اگر می‌خواهید قرآن در جامعه حاکم شود، جلسات تلاوت قرآن را زیاد کنید.
حائز رتبه چهارم مسابقات بین المللی قرآن مالزی اذعان کرد: حتماً جذابیت جلسات قرآن بسیار بیشتر از جلسات منبر و سخنرانی و ... است که مقام معظم رهبری برای حاکم شدن قرآن در جامعه بر آن تأکید دارند؛ چرا که تلاوت قرآن یک هنر است و با هنر موسیقی آمیخته است و خود قرآن نیز ذات موسیقایی دارد.
نماینده کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: امیدوارم همان برخوردی که دستگاه‌های مختلف با یک قهرمان جهان در رشته‌های دیگر دارند، با قهرمانان قرآنی مسابقات بین‌المللی داشته باشند.

انتهای پیام

captcha