زکات؛ ۱۸ درصد درآمد کمیته امداد/ فقر از تورم جلوتر است
کد خبر: 3706780
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
فتاح:

زکات؛ ۱۸ درصد درآمد کمیته امداد/ فقر از تورم جلوتر است

گروه جامعه ــ رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ۱۸ درصد از درآمدهای مردمی این نهاد در سال ۹۶ از حوزه زکات بوده است گفت: کارخانه‌داران و تولید‌کنندگان نیز در انفاق مشارکت بیشتری داشته باشند.

 پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز، ۲۹ فروردین ماه، در نشست هم اندیشی سراسری زکات کشور که با حضور آیت الله تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای زکات کشور در تالار آدینه تهران برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در سال ۹۶ نزدیک به ۳۷۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شد.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد زکات جمع آوری شده در سال گذشته مربوط به زکات واجب و ۳۲ درصد زکات مستحبی بوده است، گفت: مصوبه شورای زکات اختصاص ۶۰ درصد از مبالغ جمع آوری شده به حوزه نیازمندان است، اما با حمایت عاملان زکات در سال ۹۶ شاهد اختصاص ۷۳ درصد از زکات جمع‌آوری شده به محرومان و نیازمندان بودیم که به اموری همچون معیشت، مسکن، جهیزیه و درمان اختصاص یافت. در امور عمرانی نیز زکات جمع آوری شده صرف ساخت مسجد، حوزه، حسینیه، غسالخانه و ... شد.

فتاح میزان درآمدهای مردمی کمیته امداد در سال ۹۶ را دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برشمرد و اظهار کرد: زکات ۳۷۰ میلیارد تومانی جمع آوری شده ۱۸ درصد از درآمدهای کمیته امداد را شامل می شود.

کم و کاست‌های تبلیغ زکات 

 رئیس کمیته امداد با انتقاد از اینکه در زمینه تبلیغ زکات با کم و کاستی رو به رو هستیم، تصریح کرد: بهتر است که منبرها سهم بیشتری از سخنان خود را به موضوع زکات اختصاص دهند و صدا و سیما نیز در این زمینه فعالیت جدی‌تری داشته باشد.
وی بر ضرورت بیان مصادیق برکات زکات به منظور تشویق مردم به انفاق تاکید و تصریح کرد: اگر اهمیت زکات و مصادیق بهره‌مندی نیازمندان از فواید آن برای مردم بیان شود به طور حتم مشارکت بیشتری نیز صورت می‌گیرد.

فتاح با اشاره به اینکه امسال باید تقدیر از مودیان زکات در سطح بالاتری انجام گیرد، اظهار کرد: زکات واجبی که باید در سال پرداخت شود رقمی بیش از مبلغ جمع آوری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پرداخت‌های دولت محدود است اما تورم رشد بیشتری دارد، اظهار کرد: محرومان نیاز به رسیدگی دارند و تحت فشار هستند؛ کمک‌های مردمی به طور حتم به دست نیازمندان می رسد اما با توجه به اینکه فقر از تورم جلوتر حرکت می کند، باید گام‌های جدی تری برداشت.

فقر از تورم جلوتر است

 رئیس کمیته امداد با بیان اینکه صدای نیازمندان به جای نمی‌رسد، اظهار کرد: فقر از تورم جلوتر است و زکات و انفاق مردمی است که در کنار کمک‌های دولتی می‌تواند به نیازمندان کمک کند.

رئیس کمیته امداد بر ضرورت کلان‌نگری در موضوع زکات تاکید و تصریح کرد: بیشترین میزان زکات از سوی افراد روستایی پرداخت می‌شود و این در حالی‌ست که ما نیاز داریم تا کارخانجات و تولیدکنندگان بزرگ نیز سهم انفاقی خود را بپردازند، در این راستا باید تولید کنندگان اصلی هر استان شناسایی شوند و ائمه جمعه به سراغ آنها نیز بروند تا بتوانیم از این ظرفیت ها نیز برای کمک به نیازمندان استفاده کنیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان این که دولت باید در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان سهم زکات می پرداخت، گفت: این رقم به طور کل پرداخت نشد و امیدواریم در سال جاری تمهیدات خاصی برای این موضوع اندیشیده شود.

انتهای پیام

captcha