گام‌های برنداشته شده در طرح‌های عملیاتی/ بیکاری فارغ‌التحصیلان با آمایش آموزش عالی مرتفع می‌شود
کد خبر: 3706788
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
حجت‌الاسلام محمدیان:

گام‌های برنداشته شده در طرح‌های عملیاتی/ بیکاری فارغ‌التحصیلان با آمایش آموزش عالی مرتفع می‌شود

گروه دانشگاه - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به گام‌های برداشته نشده در اجرای طرح‌های تحقیقاتی-عملیاتی و نبود هم‌افزایی مسئولان و دانشگاهیان عنوان کرد: بخش عمده‌ای از بیکاری فارغ‌التحصیلان به نداشتن آمایش آموزش عالی برمی‌گردد.

علی محمدیان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تکریم و معارفه مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه جاری در ساختمان مرکزی این دانشگاه و با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدیان برگزار شد.

در این مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق جمشیدی‌راد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور تجلیل و این مسئولیت با حکم حجت‌الاسلام محمدیان به حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی واگذار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی همچنین به عنوان مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام‌نور استان تهران در این مراسم معارفه شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمدیان در سخنرانی خود در این مراسم ضمن تکریم و قدردانی از زحمات و فعالیت‌های انجام شده در دوره مدیریت حجت‌الاسلام جمشیدی‌راد و با ابراز خرسندی از افق روشنی که در دانشگاه پیام‌نور وجود دارد و ساماندهی‌های خوبی که در این دانشگاه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: همه دانشگاهیانی که با دانشگاه آشنا هستند می‌دانند دانشگاه ساختمان نیست که بگویم آزمایشگاه‌های بزرگ و کتابخانه‌های غنی دارد و در چند هکتار مستقر شده، اینها حاشیه دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه مانند موجود زنده و انسانی است که پیکر او عزیز است و آن را باید حفظ کرد، اما اصل دانشگاه آن اندیشه و روح و عزم‌هاست. اگر از انسان روح را بگیرند احترام جسم او هم حفظ نمی‌شود، روح اندیشه‌ورزی است که خدا، جهان و آینده را می‌فهمد و باعث می‌شود انسان در مسیر حق حرکت و رشد کند.

محمدیان خاطرنشان کرد: دانشگاه محل حضور انسان‌هایی است که متفکرانه و هدفمند در این فضا حرکت می‌کنند، ممکن است امکانات مادی دانشگاه به چشم نیاید اما انسان‌هایی که در آنجا هستند می‌توانند مبنای تحولات بزرگی باشند. روح و محور اصلی دانشگاه اساتید و دانشجویان هستند، دانشجویانی که برای شکوفا شدن استعدادها به اینجا می‌آیند و زندگی‌شان در جهت ارتقای و تعالی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگرچه دانشگاه نیازمند امکانات و مسائل رفاهی است و مسئولان باید اینها را تأمین کنند، گفت: نباید غافل از آن حقیقتی بود که باید در این فضا فعالیت کند، وظیفه مسئولان این است که علاوه بر توجه به امور رفاهی برای دستیابی به موفقیت در دانشگاه تلاش کنند. علاوه بر این استادان نیز باید در جهت حرکت در مرزهای دانش، تربیت کارشناسانی که در بخش‌های مختلف کار کنند، تامین نیازهای علمی کشور به وظایف خود عمل کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین با ابراز خرسندی از رشد علمی کشور در طول ۴۰ سال پس از انقلاب افزود: الحمدلله رشد زیادی در به توسعه علم و فضاهای دانشگاهی داشته‌ایم و از این جهت سربلند هستیم، هم از جهت کیفی و هم از جهت کمی قابل مقایسه با قبل نیست، اما نباید به آنچه که داریم اکتفا کنیم و باید نگاه ما به قله‌ها باشد، افتخاراتی کسب کرده‌ایم، رتبه‌های خوبی در دنیا به دست آورده‌ایم اما کافی نیست.

وی در ادامه با انتقاد از کاربردی نبودن بخش زیادی از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها گفت: پایان‌نامه‌هایی که نوشته می‌شوند کاربردی نیستند، این حرف من نیست حرف خود اساتید دانشگاه است، اگر چه موفقیت‌هایی در دنیا کسب کرده‌ایم اما در بحث تجاری‌سازی تولیدات علمی هنوز نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم.

محمدیان نقش دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی در زمینه تجاری‌سازی تولیدات علمی را این‌طور تبیین کرد و گفت: این مسئله از بیرون دانشگاه تامین نمی‌شود، هرچند حمایت‌های مجموعه دستگاه‌های اجرایی کافی نیست و به این ضرورت نرسیده‌اند که از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کنند. اینکه این دستگاه‌ها به این نیاز و ضرورت برسند وظیفه دانشگاه است، آنها باید به این فعلت برسند که به دانشگاه نیاز دارند.

وی گریزی هم به اتفاقات اخیر پیرامون افزایش قیمت دلار زد و یادآور شد: با یک افزایش قیمت دلار همه کشور احساس تنش و تزلزل می‌کند، بخشی از رفع این تنش‌ها به دانشگاه برمی‌گردد، همان‌طور که آسیب‌های اجتماعی نسخه‌های علمی می‌طلبد و با بخشنامه مشکل حل نمی‌شود این مسئله هم همین‌طوراست و کار عمیق دانشگاهی می‌طلبد تا مسئولان به پشتوانه آن کار علمی بتوانند تصمیم بگیرند.

محمدیان در ادامه سخنان خود به این مسئله نیز اشاره کرد که دانشگاه‌ها باید برای ارائه تولیدات علمی خود به نهادها پیش‌قدم شوند و علاوه بر آن مسئولان باید برای حل مشکلات و مسائل حوزه کاری خود به دانشگاه مراجعه کنند.

گام‌های برنداشته شده در طرح‌های عملیاتی/ بیکاری فارغ‌التحصیلان با آمایش آموزش عالی مرتفع می‌شود

وی افزود: دانشگاه باید چشم ناظر و بینای جامعه باشد، محقق باید بعد از طراحی کار خود از آن دفاع کند، فریاد بزند و مسئولان اجرایی کشور به خصوص مجلس را به میدان کار بکشد، احتجاج کند و در دفاع از کار پژوهشی خود که مورد نیاز جامعه است استدلال بیاورد. در کارهای عملیاتی متاسفانه گام‌های برنداشته شده‌ای وجود دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همچنین گفت: آمایش رشته‌های دانشگاهی را باید هر چه سریع‌ترانجام دهیم، آیا با رشته‌هایی که ارائه می‌دهیم دانشجو می‌تواند وارد بازار کار شود؟ بخشی از معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان به نداشتن آمایش آموزش عالی بر می‌گردد.

وی افزود: کشور که فقط به نانو، بیوتک و ... احتیاج ندارد، به علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و روانشناسی هم نیاز است. از طرفی اگر رشته‌ای کارکردی ندارد در روند جذب دانشجو در این رشته‌ها تجدیدنظر شود، نیازها بر مبنای صندلی دانشگاه تعیین می‌شود. بعضی رشته‌ها به خاطر درآمدشان پر متقاضی هستند و نتیجه آن می‌شود که بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار می‌شوند. نیازهای جامعه به طور کامل احصاء نشده که بتوان تشخیص داد در هر رشته چه تعداد دانشجو جذب شود، توزیع رشته‌ای دانشگاه‌ها مشکل ندارد و این ناشی از همان نبود آمایش است.

محمدیان با انتقاد از این رخداد که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور به کاردانی و کارشناسی توجهی نمی‌شود و رقابت بر سر توسعه تحصیلات تکمیلی وجود دارد، اظهار کرد: در بعضی بخش‌ها نیاز به کاردان داریم در حالی که دکتری در آن رشته راه‌اندازی می‌شود، رقابت میان دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی که باعث کم‌توجهی به مقاطع کاردانی و کارشناسی شده، نهایتا به افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان دامن می‌زند.

وی با طرح یک پرسش ادامه داد: آیا در جمهوری اسلامی که دست انقلاب بزرگ فکری زده، بناست دانشجو وارد دانشگاه شود، واحدها را بگذراند و یک روز به او مدرکی بدهیم و جشن فارغ‌التحصیلی و خداحافظ؟ غایت ما در دانشگاه این است؟ این را که همه دانشگاه‌ها در دنیا انجام می‌دهند با آنکه انقلابی هم نداشته‌اند. ما در کشوری هستیم که ادعا می‌کنیم آرمان‌های بلندتری برای بشریت ترسیم کرده‌ایم و در بحث انسان کامل شدن و از معارف وحیانی استفاده کردن حرف برای گفتن داریم، آیا در دانشگاه لازم نیست به اینها پرداخته شود، قطعا ماموریت ذاتی دانشگاه ما باید این باشد و این تنها وظیفه نهاد نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ما خیلی حرف زده‌ایم و کم عمل کرده‌ایم به ویژگی نسل جدید اشاره کرد و گفت: دانشجو دیگر حوصله حرف شنیدن ندارد، کلیپ پنج دقیقه بیشتر را نگاه نمی‌کند، از خواندن متن طولانی عبور می‌کند، البته اینها اثر فضای مجازی و بصری است، اما وقت آن است کمی به حرف‌هایمان عمل کنیم، دانشجو از ما می‌خواهد عمل به حرف‌ها را ببیند.

وی با بیان اینکه عمل با محبت همراه و اثرگذار است، افزود: در ماه شعبان که ماه پیامبر(ص) است هستیم، خداوند به پیامبر اکرم با وجود آنکه از نظر علم مقام رفیعی دارد و از همه جهات انسان کامل است، می‌گوید تو توانستی با مردم رابطه قلبی و عاطفی برقرار کنی، برای همین موفق شدی اگر این محبت نبود از تو دور می‌شدند؛ «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ». راز موفقیت همه کسانی که در امر تربیت موفق بودند و خدمتی کرده‌اند، «محبت» بوده است. ممکن است حرف جوان دانشجو درست هم نباشد اما به او اجازه دهیم حرف بزند بدون اینکه او را از کلاس بیرون کنیم، دانشجو و جوان مانند فرزند ما باید باشد، هیچ پدر و مادری فرزند خود را به خاطر خطا و اشتباهش از خانه بیرون نمی‌کند حتی اگر از او ناراحت هم باشد.

گزارش از مریم روزبهانی

انتهای پیام/

captcha