خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است
کد خبر: 3706851
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است

خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است گروه فرهنگی- عرصه سینما و تئاتر کردستان اصل طبیعت را زنانه دانست و گفت: این ادعا مبنای سرشتی و طبیعی و علمی دارد، خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است و به این دلیل است که عظمت و اهمیت دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، قطب‌الدین صادقی، هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان امروز، 29 فروردین ماه در همایش «زن در پهنه فرهنگ و تمدن غرب کشور»، اظهار کرد: از گذشته سه تصویر از زنان وجود داشته که دوره ماقبل تاریخ، تاریخ کشاورزی و دوره مدرن است، دوره ماقبل تاریخ دوره کوچ‌سانی زن و نقشی که در تهیه برنامه غذایی نداشت و میوه چین بود و این مردها بودند که به مصاف خطر می رفتند و در واقع مردها محافظ زنان بودند چون جهان بیرون پر از مخاطره بود.
وی افزود: دوره کوچ‌سانی که به اتمام رسید و ثبات اتفاق افتاد که در واقع شامل دوره کشاورزی است، یکجانشینی رخ می دهد و زن جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.
این هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان عنوان کرد: در واقع دوره تاریخ کشاورزی به بعد، زن همطراز با مرد می شود و به عبارتی اقتدار و جایگاه زنان در انقلاب کشاورزی هویدا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از دوره مدرن به بعد زنان پیش می‌افتند، گفت: این قانون طبیعت است که مختص به زنان است و نشات گرفتن کلمات زن، زمین و زندگی از یک ریشه هم بی‌ارتباط با این مسئله نیست.
صادقی اصل طبیعت را زنانه دانست و افزود: این ادعا مبنای سرشتی و طبیعی و علمی دارد، خلقت نزد فرهنگ کُردها دارای تصویر زنانه است و به این دلیل است که عظمت و اهمیت دارد.
وی ادامه داد: فرهنگ آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم که گاه در تضاد و گاه در راستای آن است اما هر چه هست آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم.
این هنرمند با تأکید بر نقش مؤثر زنان در فرهنگ، بیان کرد: برخلاف آنکه گفته می شود زن در کشاورزی، سفال‌گری و فرش که همه از آن به عنوان صنعت نام می‌برند، اما هنری کاربردی است که دستاورد زنان بوده و هم جنبه رفع نیازهای روزمره دارد و هم به تنهایی بار بیان هنرهای تجسمی نسبت به هستی را به بهترین شکل ممکن به عهده گرفته است.
وی بیان کرد: ممکن است زنان در علم، قدرت و ثروت رانده و جایگاهی نداشته باشند اما حضور خود را فاعلانه و با اقتدار و با هوشیاری همواره اعلام کرده ‌اند.
صادقی از مستوره اردلان به عنوان نمونه زن پیشتاز در قاره آسیا نام برد و گفت: به عنوان نمونه مستوره ادلان به عنوان تاریخ دان، شاعر و نویسنده نه تنها در خاورمیانه تک بود بلکه در تمام قاره آسیا پیشتاز بوده است هر وقت فرصت دست داده، زنان شایستگی خود را نشان داده‌اند و در واقع شرایط بازدارنده بوده است که توان حضور و بروز را از زنان سلب کرده است.
وی به نقش زنان در فرهنگ مدرن نیز اشاره کرد و افزود: تفکر مدرن این دیدگاه که زنان تنها افرادی تزئئنی در راستای خواسته‌های مردان باشند را در هم شکست.
این هنرمند کُرد در پایان یادآور شد : امیدواریم این همایش با تاکید بر پیشینه زنان برگزار شده و به ارتقای جایگاه زنان در جامعه کمک کند.
انتهای پیام

captcha