مسجد در فعالیت‌های اجتماعی دخیل شود
کد خبر: 3706899
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳

مسجد در فعالیت‌های اجتماعی دخیل شود

گروه اجتماعی- مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی گفت: مسیر فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مشخص است و دوران اینکه مدام نماز جماعت و دعای کمیل برگزار کنیم، تمام شد و به تدریج مسجد در همه فعالیت‌های اجتماعی دخیل خواهد بود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین عبداللهی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی، در گردهمایی رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که صبح امروز، ۲۹ فروردین‌‌ماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه کانون‌های مساجد باید نتیجه محور باشند نه هزینه محور، عنوان کرد: رویکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه نگاه جدیدی در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفته است، ابراز کرد: همه ما قبول داریم که کانون‌های مساجد یک نهاد فرهنگی، هنری، دینی و مردمی است، زیرا در حوزه قرآن و مساجد فعالیت می‌کنند و اداره آن برعهده مردم است.
عبداللهی با اشاره به اینکه این کانون در بدنه سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: به همین دلیل در نگاه اول باید به این امر توجه کنیم و در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت شایسته داشته باشیم به عبارت دیگر نگاه این کانون‌ها باید رسالت‌های اداره ارشاد باشد.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی، با طرح این سؤال که مصرف تولیدات دینی‌محور کجا باید تولید و توزیع شود، ابراز کرد: همین کانون‌های مساجد باید محل توزیع و تولید این محصولات باشند، اما امروزه مصرف مردم ما  تولیدات خارجی است.
وی با تأکید بر اینکه کانون‌های مساجد باید نتیجه محور باشند نه هزینه محور، تشریح کرد: ما باید پدر متفکر برای هنر باشیم، در همین راستا اساسنامه ستاد کانون‌های مساجد اخیراً تصویب شد و در شورای انقلاب فرهنگی بر اساس اساسنامه، سند تحولی نیز آماده شد.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه این سند تحول یکشنبه همین هفته در شورای سیاست‌گذاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد تصویب شد، ابراز کرد: در این سند برنامه سه سال پیشروی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تصویب شد که این سند تحول نگاه سه ساله را تبیین می‌کند.
عبداللهی با بیان اینکه هفت بسته برنامه‌ای، ۱۲ سیاست و ۲۹ اقدام باید در طول سه سال در کانون مساجد باید انجام شود، تصریح کرد: در این سند تحول، آسیب‌های کانون فرهنگی مساجد را شناسایی کردیم، زیرا کانون‌های مساجد باید در حوزه گسترش نیافتن آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز نقش داشته باشند.
عبداللهی با اشاره به اینکه موازی کاری، حضور کمرنگ بدنه اجتماعی در مساجد، مدیریت مساجد و ... از جمله این مشکلات است، تصریح کرد: در سند تحول بنیادی سیاست مقابل این مشکلات نیز عنوان شده است که در کانون مساجد پیگیری خواهد شد.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی، در رابطه با موضوع فعالیت‌ کانون‌های مساجد، گفت: فرهنگ اقتصاد و خانواده، اخلاق و مشارکت اجتماعی، نشاط، معنویت و خودباوری موضوع فعالیت‌ها است که در سه قالب مجازی، هنری و ادبی دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: مسیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مشخص است و دوران اینکه مدام نماز جماعت و دعای کمیل برگزار کنیم و از ارشاد بودجه بگیریم تمام شد و به تدریج مسجد در همه فعالیت‌های اجتماعی دخیل خواهد بود.
در حوزه تولید محصولات فرهنگی دین‌محور ضعیف هستیم
عبداللهی با اشاره به اینکه ما در حوزه تولید محصولات فرهنگی دین محور ضعیف هستیم، در صورتی که باید حوزه فعالیت کانون مساجد همین امر باشد، بیان کرد: امروز سیاست جدید مسئولان بر این است که کانون‌های فرهنگی و هنری در موضوعات متعدد ورود پیدا کنند و ظرف سه سال کانون‌ها بتوانند به اهدافی که در سند تحول بنیادی پیش‌بینی شده، برسند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به اینکه مدیر کانون‌های مساجد باید به صورت انتخاباتی، منصوب شوند، تشریح کرد: مردم را باید به سمتی هدایت کنیم که مدیریت کانون را درست انتخاب کنند.
وی در پایان گفت: کانون‌های مساجد باید در پرتال و سامانه مربوط ثبت شوند، زیرا از این پس ارزیابی و نگاه به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بر اساس این پرتال مدنظر خواهد بود و حمایت از دولت در سایه این کارتابل است.
همچنین در ادامه این گردهمایی سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه سه ضلع اصلی برای هفته‌های فرهنگی طراحی شده است، ابراز کرد: حوزه فرهنگی و هنری، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان محوریت اصلی کار مدیران ارشاد در شهرستان‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

captcha