تعمیق باورهای دینی و خدمت صادقانه؛ نشانه‌های پاسدار حقیقی
کد خبر: 3706999
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
سردار پاشامحمدی:

تعمیق باورهای دینی و خدمت صادقانه؛ نشانه‌های پاسدار حقیقی

گروه جهاد و حماسه ــ معاون اجرایی سازمان بسیج گفت: اگر ما می‌خواهیم ادامه‌دهنده راه شهیدان و امام حسین(ع) باشیم، باید خودمان را به سلاح ایمان، عمل صالح، نوکری مردم، خدمت به مردم، سرباز و مطیع ولایت بودن، انس با قرآن، مجهز کنیم و با تعمیق باورهای اعتقادی، معرفتی، دینی و بصیرتی بتوانیم پاسدار واقعی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سردار پاشامحمدی؛ معاون اجرایی سازمان بسیج از دوران جوانی، در خدمت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی که روزگاری در جنگ تحمیلی در میدان‌های نبرد می‌جنگید، امروز در جبهه‌های جدید جنگ نرم لباس رزم بر تن کرده و با دشمنی سرسخت‌تر می‌جنگد. به مناسبت روز میلاد امام حسین (ع) که متقارن با روز پاسدار است، گفت‌وگویی با سردار علی پاشامحمدی، انجام داده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

فلسفه تشکیل روز پاسدار را برای‌مان بفرمایید و چرا روز میلاد امام حسین (ع)، متقارن با روز پاسدار شده است؟

حضرت امام خمینی (ره)؛ بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در شأن و منزلت پاسداران فرمود: پاسداری منصب بزرگ انبیاء عظام و اولیای خداوند تعالی است؛ بنابراین انبیای الهی و ائمه خدا، بزرگ پاسدار‌های اسلام بودند و هستند. امام خمینی (ره)، به دلیل آنکه پاسداران در نظام جمهوری اسلامی و در دوران مبارزه شعار می‌دادند: «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه» و از آنجا که چنین نهضتی حسینی بوده و قرار است نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این نهضت حسینی را پاسداری کند، ایشان روز تولد امام حسین (ع) را روز پاسدار نام‌گذاری کردند.

این نامگذاری از تدابیر و حکمت‌های حکیمانه حضرت امام راحل بود و گرنه ترتیب روز سپاه پاسدار از پیروزی انقلاب اسلامی؛ سال ۵۷ بوده است. همچنین در تقویم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ایران اسلامی، روز دوم اردیبهبشت سالروز تأسیس سپاه ثبت شده که اشتباه است؛ چراکه دوم اردیبهشت ماه روز تصویب اساسنامه سپاه در شورای عالی انقلاب است. ما پاسداران این نامگذاری را به فال نیک گرفتیم و از خدا طلب کردیم تا بتوانیم حسینی زندگی کنیم، حسینی بمیریم و فردای قیامت با امام حسین (ع) محشور شویم؛ گرچه سرداران و شهدای پاسداران ما به ندای امام حسین (ع) لبیک گفتند و در دوران تصویب انقلاب و دوران دفاع مقدس جان‌شان را تقدیم نظام کردند و همچون شهدای کربلا به ندای امام حسینی لبیک گفتند و آسمانی و حسینی شدند.

پاسداران غیور کشور برای اشاعه فرهنگ حسینی چه باید کنند؟

امام راحل فرمودند: می‌دانید چرا سپاه نهاد مقدسی است، چون باغبان این نهال طیب و طاهر بود. ایشان در ادامه فرمایشات‌شان عنوان کرده بودند که اگر سپاه نبود، کشور هم نبود و من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم برنمی‌گردد.‌ای کاش من هم یک پاسدار بودم. امام در آن جایگاه بلند و رفیع با آن عرفان و علمی که داشتند، فرمودند که‌ای کاش پاسدار بودند، زیرا پاسداری را در جایی فرمودند: منصب انبیاء عظام و اولیاء خداوند تعالی هستند. امام در ادامه فرمودند: حال‌ای پاسداران از پاسداری خوب پاسداری کنید. بنده در پاسخ پرسش‌تان می‌گویم اگر قرار است فرهنگ حسینی در جامعه ترویج و احیا شود و فرهنگ غالب جامعه اسلامی فرهنگ حسینی، نبوی، محمدی، مهدوی، علوی و فاطمی شود، ما پاسداران باید از پاسداری خوب پاسداری کنیم به این معنا که اول پاسدار خودمان باشیم.

یعنی فضیلت‌های اخلاقی را در وجودمان نهادینه کنیم. رذائل اخلاقی را دور بریزیم و به همه صفات خوب عالم باشیم تا آن شأن و تقدس پاسداری حفظ شود که به لطف خدا شهدای پاسدار، تابلوی تمام نمای علم و عمل به این فضائل بودند و جان‌شان را در این راه دادند. بقیة‌الشهدایی داریم که امروز راه شهدا را ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا آن مسیر نورانی را ادامه دهند. از خدا طلب می‌کنیم تا خدا توفیق دهد، تا زنده هستیم در دنیا سربازی فداکار و ولایت مداری برای مقام معظم رهبری باشیم. ایشان هم در وصف سپاه فرمودند: من هر وقت در جمع شما پاسداران قرار می‌گیرم بوی بهشت را استشمام می‌کنم.

امیدواریم ما پاسداران به معنای واقعی بوی بهشت دهیم که البته برای بهشتی شدن باید اهل ایمان و عمل صالح بوده و قبل از پاسدار انقلاب، پاسدار خودمان باشیم. ما نیازمند پاسدار معتقد، با ایمان، اهل ایثار و گذشت و خدمت به مردم هستیم. ما پاسداران نوکر و خادم مردم هستیم. ما شب‌ها بیدار می‌مانیم تا مردم با خیال راحت و آسوده در زندگی، خانه و محل کارشان آسوده باشند. ما هستیم تا ناموس مردم حفظ شوند. امروز به برکت جانفشانی بسیجیان، رزمندگان و پاسداران در جبهه مقاومت ایران اسلامی، امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه دنیا هستیم که این یکی از برکات خون شهدای مدافع حرم بوده که نصیب ملت ما شده است و باید قدر بدانیم و شکرش را به جا بیاوریم.

پاسداران سندی زنده از ترجمان ایثارگری و جانفشناسی در راه حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند. پاسداران امروزه برای قوام بخشیدن به این سند باید چه کنند؟

زمانی که روز میلاد امام حسین (ع) را به نام روز پاسدار نامگذاری می‌کنند؛ بنابراین ما پاسداران باید راه امام حسین (ع) را ادامه دهیم تا به این جایگاه قوام بخشیم. امام حسین (ع) همه مایملک خود را در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم راه خدا کرد. به دنیا پشت کرد و در مقابل ظالم زمانه ایستاد. ما هم امروز باید به این آرمان و آموزه دینی‌مان در مقابل استکبار، ظالمان، صهیونیزم بین‌الملل محکم بایستیم و یار مظلومان باشیم. امروزه اگر در ممالک اسلامی از امت‌های اسلامی که زیر بار ظلم، زور، ستم و جنایت استکبار جهانی صهیونیزم بین‌الملل، وهابیت و تکفیری منطقه قرار گرفتند، حضور داریم، براساس فرمان الهی است.

خداوند در قرآن به ما حکم کرده است که دشمن ستمگران باشیم و هرکسی مظلوم واقع شد، دستگیری و کمک کنیم. در روایات آمده است که اگر مسلمانی در کره زمین، ندای مظلومیت‌خواهی و کمک‌خواهی او بلند باشد و اگر ما با مال، جان، قلم و قدم‌مان به او کمک نرسانیم، مسلمان نیستیم؛ لذا پاسداران ما به لطف خدا این مسیر نورانی را طی کرده‌اند و اگر ما می‌خواهیم ادامه‌دهنده راه شهیدان و امام حسین (ع) باشیم، باید خودمان را به سلاح ایمان، عمل صالح، نوکری مردم، خدمت به مردم، سرباز و مطیع ولایت بودن، انس با قرآن، مجهز کنیم و با تعمیق باور‌های اعتقادی، معرفتی، دینی و بصیرتی بتوانیم پاسدار واقعی باشیم.

آیا پاسدار بودن تنها به پوشیدن لباس سبز است؟

پاسداری از اسلام و قرآن به لباس نیست. هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد، می‌تواند پاسدار اسلام باشد. مرد، زن، پیر، جوان، استاد دانشگاه، پزشک، کارگر، کارمند و کسبه و هر کس در هر جایگاهی که است، اگر با ایمان، اعتقاد، با اخلاص برای پاسداشت ارزش‌های الهی تلاش و به مردم خدمت کند، پاسدار اسلام است؛ پاسداری به لباس صرف نیست و همه پاسداراند. همه می‌توانیم پاسدار باشیم. مقام معظم رهبری فرمودند: در هر جایگاهی قرار دارید، همانجا محل کسب رضایت خداوند متعال باشید.

پاسدار، همه مشاغل و همه اقشار را در برمی‌گیرد و هر کسی که دنبال رضای خدا باشد، پاسدار است. پاسداری، پوشیدن لباس سبز و بسیجی بودن به پوشیدن لباس خاکی و انداختن چفیه نیست. امام راحل در آخرین پیام‌شان به بسیجیان در سال ۶۷ فرمودند: اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شود، چشم طمع دشمنان جهان خوار، از آن دور می‌شود. تفکر بسیجی مهم است. این موضوع را به تفکر پاسداری وصل می‌کنم. اگر کسی لباس سبز پاسداری پوشید و صاحب تفکر پاسداری بود، یعنی اهل ایمان، عمل صالح، گذشت، ایثار، خداباوری، ولایت مداری، خدمت به مردم، یار مظلوم، دشمن ستمگر؛ اگر این اوصاف را در وجودش پیاده کرد، پاسدار واقعی است. اگر خدای ناکرده لباسی را پوشید، اما صاحب تفکر پاسداری و بسیجی نبود، او نه سپاهی و نه بسیجی است. مقام معظم رهبری، فرمانده معظم کل قوا فرمودند: پاسدار باید اهل ایمان، تقوا و عمل صالح باشد. پاسدار بی ایمان و بی تدین پاسدار نیست. اگر ما اهل دیندار، تدین، ایمان و تقوا بودیم، در این حالت به لباس سبزمان عزت و اعتبار داده‌ایم و اگر خدای ناکرده در وجودمان نباشد، لباس پاسداری را غصب کرده‌ایم و غاصب این لباس هستیم.

در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان یک رزمنده جنگیدید، امروز هم به عنوان یک رزمنده هستید؟

امام خمینی (ره) می‌فرماید: جنگ ما حق و باطل بود و این جنگ از ادم تا ختم زندگی وجود دارد؛ لذا تقابل جبهه حق و باطل همیشگی است. جنگ تمام نشده بلکه شیوه جنگ عوض شده است. جنگ دیروز ما یک تهاجم نظامی با اشغال سرزمین در زمین، هوا و دریا بود که با پشتوانه استکبار جهانی به مزدوری صدام جهنمی آمدند تا به بهانه جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، ایران را شش روز در سال ۵۹ فتح کنند و نظام جمهوری را سرنگون کنند. شش روز، شش ماه، شش سال گذشت و ما طی هشت سال مبارزه کردیم و مناطق اشغالی را آزاد کردیم و حتی از دشمن اسیر گرفتیم. آن جنگ نظامی دیروز تمام شد و امروز نوبت تهاجم فرهنگی دشمن است که می‌خواهد ما را با ماهواره، اینترنت و ترویج فساد و بمباران‌های بی‌صدا، ایمان و ذهن جوانان و درون ما را تخریب کند.

این جنگ باقی است و باید در درون جامعه‌مان با مفاسد اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله کنیم. علاوه بر این جنگ نرم، شاهد جنگ نظامی هستیم که در جبهه مقاومت عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین، افغانستان، پاکستان و نیجریه علیه امت اسلامی برقرار است و جمهوری اسلامی در بسیاری از این صحنه‌ها حضور دارد. شهدای مدافع حرم‌مان وارد میدان شدند. جنگ امروز همه جانبه است یعنی هم جنگ نظامِی، فرهنگی و اقتصادی را شاهد هستیم. مقام معظم رهبری که سال‌هاست شعار سال را بر محور اقتصاد مقاومتی نامگذاری می‌کنند، یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه نظام جمهوری اسلامی در قالب تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، لذا جنگ سیاسی است. امروز دستگاه دیپلماسی و سیاسی ما در یک جنگ نابرابر می‌جنگد. جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار را شاهد هستیم.

امروزه غول رسانه‌ای دنیا با تمام توان بمباران می‌کند و نظام ایران به لطف صداوسیما و دیگر رسانه‌ها در مقابل این غول رسانه‌ای دنیا پدافند و هجمه می‌کنند و در بسیاری موارد حریف آن‌ها شده‌ایم. امروزه جنگ تمام عیاری در همه عرصه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی ایران در حال وقوع است و امت اسلامی ما پا به رکاب ولایت، بسیج، آگاه، شجاع، متحد و منسجم در صحنه حضور دارد و می‌توانیم ادعا کنیم در چهل سالگی انقلاب تا کنون اراده خدا بر علیه استکبار پیروز شده است و ما در همه صحنه‌ها پیروز شده‌ایم که البته برای این پیروزی هزینه و خسارت داده‌ایم، اما در نهایت پیروزی شامل حال‌مان شده است. همه باید هوشیار و بیدار باشیم و در این میدان جهاد حضوری داشته باشیم که مایه سعادتمندی دنیا و آخرت باشد.

درباره مدافعان حرم و پاسداران حرم برای‌مان بفرمایید؟

مدافعان حرم به صورت داوطلبانه، آگاهانه، ولایت مدارانه، با اعتقاد، تلاش زیادی می‌کنند تا به مقاومت برسند. در سپاه و بسیج که توفیق خدمت داریم، در سفر به استان‌ها و شهرستان‌ها جوانانی را شاهد هستیم که به ما مراجعه می‌کنند که برای اعزام به جبهه مقاومت، پارتی‌شان شویم. آن‌هایی که می‌گویند مدافعان حرم برای پول رفتند و امتیاز گرفتند، بیایند این جوانان را ببینند. متأسفانه برخی از مردم جهان بینی‌شان مادی است و از معرفت، جهاد و شهادت هجرت درسی نگرفته‌اند. دنیا را پر از دلار، سکه و طلا کنیم آیا ارزش دیدن یک تماشای پدر، همسر، فرزند را دارد؟ دنیا را پر از طلا کنیم، آیا جای پسر را به مادر می‌دهد؟ جنس این حرافان شیطانی است که می‌خواهند تخم یأس بکارند.

در این باره شهید حججی را مثال می‌زنم که چندین بار به فرمانده لشگر التماس می‌کند، اما موافقتش را برای اعزام نمی‌تواند بگیرد تا اینکه یک شب به منزل فرمانده می‌رود و از پشت در با گریه و زاری، موافقت فرمانده را می‌گیرد. آیا باز هم می‌توانیم بگوییم شهدای مدافع حرم امثال حججی و حججی‌ها برای پول رفتند. مصاحبه با فرزندش در منزل جامانده بود که در آن مصاحبه به پسرش گفته بود که پسرم من شما و مادرت را خیلی دوست دارم، اما ایمان، اعتقاد و دفاع از حرم زینب را بیش از شما دوست دارم چاره‌ای ندارم تا بروم، نکند بگویید دوستتان نداشتم، اما باید بروم تا حرم حضرت زینب (س)، بی‌مدافع نباشد و حرامی‌ها به آن تجاوز نکند. او می‌رود و به دست دشمن خبیث داعش اسیر می‌شود و در آن فیلم شاهد هستیم که این جوان با صلابت و با اقتدار خم به ابرو نمی‌آورد و حتی یک آه نمی‌گوید و داغ یک آه و یک ضعف را بر دل دشمن گذاشت.

آن‌ها نمی‌دانستند که پخش این فیلم اسارت و سر بریدن یک حماقت است. در این فیلم صلابت حسین‌وار و شجاعت حججی را دنیا دیدند و البته جهاد همسر شهید حججی هم کمتر از او نبود. همسر شهید حججی برای استقبال از پیکر همسرش به فرودگاه آمد و گفت که حسرت دیدن یک قطره اشک روی گونه‌هایم را بر دل دشمن خواهم نشاند. همسر شهید هم راه حضرت زینب را با استقامت رفت. او زینب زمانه بود. خانواده‌های شهدا همه از این جنس هستند. مادر چهارشهیدی را داریم که می‌گوید: شرمنده‌ام پسر دیگری ندارم که تقدیم انقلاب و اسلام کنم. دشمنان مردم ما را نشناختند. پاسداران ما از این جنس هستند. شهدایی همچون حججی از لشگر فاطمی و مجاهدان افغانستان، سر اعتقادشان رفتند. دشمنان بدانند همانطورکه حرامزاده داعشی از اروپا، انگلستان، فرانسه، آسیای میانه، عربستان کمک دارند ما هم به لطف خدا مجاهدانی از افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان داریم که جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اند و در راه خدا جهاد می‌کنند.

سردار چند فرزند دارید؟

دو پسر و سه دختر دارم.

اگر پسرتان بخواهد مدافع حرم شود، مانعش می‌شوید یا از تصمیمش استقبال می‌کنید؟

خوشحال بودم که پسربزرگم به دنبال این موضوع بود، اما قسمت نشد. آرزویم بود که پسرانم مدافع حرم شود، اما نه تنها پسرانم بلکه من هم توفیق نداشتم.

و سخن آخر.

جمله‌ام را با فرمایشاتی از حضرت امام راحل به پایان می‌رسانم که ایشان در حدیث مقاومت می‌فرماید: آن‌هایی که کمر بسته‌اند برای حفظ اسلام، باید اشخاصی باشند که اگر همه رفتند، آن‌ها بمانند. کسی که کار به این مهمی می‌کند باید با مشکلات بسازد و کسی که می‌خواهد مشکلی در کار نباشد، یا باید مثل مرده‌ها برود قبرستان یا مثل دراویش منزوی شود. ان‌شاءلله ما پاسداران به لطف خدا در صحنه هستیم و تا آخرین نفس و قطره خون‌مان در صحنه ایستاده‌ایم و گوش به ولایت و رهبری هستیم. امیدواریم این توفیق به ما عطا که جزو آن‌هایی باشیم که تا آخر محکم بمانیم.

گفتگو از زینب رازدشت

انتهای پیام
captcha