اعتنای بیش از حد به گذشته؛ سرچشمه رنج‌های گوناگون
کد خبر: 3707049
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

اعتنای بیش از حد به گذشته؛ سرچشمه رنج‌های گوناگون

گروه اندیشه ــ یثربی مفسر و فیلسوف معاصر در بخشی از یک مقاله که در کانال تلگرامی به نام او منتشر شده، به نقد اعتنای بیش از حد به متفکران گذشته پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ سید یحیی یثربی مفسر و فیلسوف معاصر در بخشی از مقاله «نگاهی به برخی ویژگی‌های جریان روشنفکری صدساله اخیر در ایران»‌ که در کانال تلگرامی به نام «دکتر سیدیحیی یثربی» منتشر شده است، به نقد اعتنای بیش از حد به متفکران گذشته پرداخته است.

وی در این بخش از مقاله می‌نویسند: بازگشت و اعتنای بیش از حد به متفکران گذشته، فدا کردن نسل حاضر و خویشتنِ فرد و جامعه در برابر عظمت پیشینیان، سرچشمه رنج‌های گوناگون و درماندگی‌های برخی از جامعه‌ها بوده و هست!

با رجوع به خود مقاله که در فضای مجازی، به همین نام موجود است، متوجه نکات دیگری می‌توان شد. ما در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: روشنفکران ما همانند روشنفکران غربی، با روحانیت و مذهب درافتاد، اما هرگز توجه نکرد که در غرب اولا مسیحیت و الهیات‌شان از اساس مورد تردید و اشکال قرار گرفته بود، ثانیا روحانیت غربی چهره زشتی در خاطره مردم داشت که نتیجه عقده‌های آن از ستم بی‌حد و حساب کلیسا در قرون وسطی بود. در صورتی که روشنفکران ما در چنین شرایطی نبودند، نه مبانی دیانت اسلام به طور جدی مورد نقد و تردید واقع شده بود و نه مردم از روحانیت عقده‌ای به دل داشتند. روحانیان پیوسته یار و مددکار بیچارگان و ستمدیدگان بودند و القابی داشتند از قبیل «ملاذ الأنام» (پناه مردمان) و «ابوالأمل و الأیتان» (پدر یتیمان و بیوه‌ زنان). بنابراین، روشنفکران از کار بی‌اساس خود نتیجه‌ای نمی‌گرفتند.

captcha