حکایت «رطب‌خورده‌ای» که منع «رطب» می‌کند
کد خبر: 3707052
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
حدیثی از امام حسین(ع)/

حکایت «رطب‌خورده‌ای» که منع «رطب» می‌کند

گروه اندیشه ــ امام حسین(ع) در بیانی می‌فرمایند: مبادا از کسانى باشى که به سبب گناهان بندگان خدا بر سرنوشت آنان بیمناک است، ولی خود را از سزاى گناه خویش ایمن مى‌داند.

سرنوشت «رطب‌خورده‌ای» که منع «رطب» می‌کند

به گزارش ایکنا؛ امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود و افرادی که این فریضه‌ بزرگ الهی را ترک می‌کنند یا در برابر آن بی‌تفاوتند گناهکار خواهند بود. امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید.

بر اساس مبانی قرآن کریم و گفتارها و رفتارهای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) اولین شرط برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، انجام آن معروف توسط خودش شخص آمر و بر حذر بودن وی از فعل منکری است که دیگران را از انجام آن نهی می‌کند. آیه 44 سوره بقره به‌صراحت اعلام می‌دارد: «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آيا مردم را به نيكى فرمان مى‏‌دهيد و خود را فراموش مى ‌كنيد با اينكه شما كتاب [خدا] را مى‏‌خوانيد آيا [هيچ] نمى‏‌انديشيد.»

امام حسین(ع) در فرمایشی به نوعی دیگر بر این امرتاکید و توصیه می‌فرمایند: «إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقُوبَةَ مِن ذَنبِهِ؛ مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى‌داند»(منبع حدیث: کتاب شریف تحف‌العقول ابن شعبه حرانی).

انتهای پیام

captcha