دومین سمینار تخصصی زیارت نوروزی برگزار شد
کد خبر: 3707127
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

دومین سمینار تخصصی زیارت نوروزی برگزار شد

گروه اجتماعی- دومین سمینار تخصصی زیارت نوروزی با هدف بررسی برنامه‌ها، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و آینده‌نگری حضور زائران در ایام نوروز با حضور مسئولانی از استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد، آستان قدس و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دومین سمینار تخصصی زیارت نوروزی صبح امروز، ۳۰ فروردین‌ماه در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
در آغاز این سمینار هادی رفیعی، معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی حجم عظیمی از زائران در دوره‌های زمانی مانند نوروز و تابستان به مشهد سفر می‌کنند، عنوان کرد: حجم عظیمی که در پیک‌ها به مشهد سفر می‌کنند، مستلزم بسیج سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات لازم به زائران و گردشگران است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ها و رویدادهایی که در حوزه گردشگری و زیارت شهر مشهد رخ می‌دهد مستلزم ارتقای کمی و کیفی در سطوح مختلف است، ابراز کرد: در واقع این ارتقای کمی و کیفی می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری استان کمک شایانی از منظر اقتصادی، فرهنگی و... داشته باشد.

نیازمند نگاه ویژه به زائران هستیم

رفیعی با اشاره به اینکه ارائه خدمات با الزاماتی همراه است، تشریح کرد: افزایش کیفیت در خدمات متنوعی مانند اسکان، حمل‌ونقل، تغذیه و ... باید صورت گیرد و ارائه خدمات مستلزم این است که توجه و نگاه ویژه‌ای به نیاز زائران داشته باشیم.
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه شناخت نیازهای گردشگران در حوزه زیارت، سیاحت و برنامه‌ریزی، موجب افزایش ماندگاری و وفاداری گردشگر نسبت به شهر مشهد می‌شود، عنوان کرد: ارتقای چشم‌انداز گردشگری مشهد به طبع شاخصه‌های توسعه صنعت گردشگری به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه حوزه علوم انسانی جهاد دانشگاهی با قدمت سه دهه فعالیت در حوزه‌های مختلف پژوهشی اقدام به ارائه طرح‌های مختلفی کرده است، افزود: به طور ویژه از ابتدا سال ۱۳۹۰ حوزه مطالعاتی کاربردی گردشگری در دستور کار قرار گرفت و با تأسیس پژوهشکده گردشگری این امر محقق شد.
رفیعی ادامه داد: مطالعاتی مانند پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های گردشگری، مجموعه مطالعاتی در حوزه صنعت گردشگری و .... مطالعات این چنینی که به سفارش دستگاه‌های اجرایی خصوصی به سرانجام رسیده است.
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این چنین سمینارهایی اشتراک بخش علمی و اجرایی است، عنوان کرد: امید است این چنین سمینارها مفید و ثمربخش در حوزه گردشگری باشد.
حامد بخشی، مدیرگروه جامعه گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در مهرماه سال گذشته، پیمایش ملی در خصوص ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار گردشگری ایرانیان در کل کشور انجام داد، عنوان کرد: ویژگی این پیمایش این بود که در مبدأ انجام شد و در شهرها و روستاها به خانه‌ها می‌رفتیم و از آنان درخواست می‌کردیم تا تجربه سفر یک سال اخیر خود را برای ما بازگو کنند.
بخشی با بیان اینکه حجم جامعه آماری این پیمایش حدود ۵ میلیون نفر بود که به صورت تناسب حجمی در شهرها و روستاها تقسیم شده بود، ابراز کرد: این حجم داده‌های موجود از توزیع بالایی برخوردار بود و به این شکل نبود که تنها در چند شهر به صورت خوشه‌ای پیمایش انجام شود و همه شهرها، روستاها و مراکز استان‌ها در پیمایش حضور داشتند.
مدیرگروه جامعه گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: این امر موقعیتی برای ما فراهم کرد که بتوانیم برش‌های متنوعی از این پیمایش داشته باشیم و بتوانیم مقایسه‌ای با داده‌ها و آمارها منتشر کنیم.
وی با اشاره به اینکه از جمله حوزه‌هایی که در این همایش به آن اشاره خواهد شد، کاهش گردشگری نوروزی در شهر مشهد است، ابراز کرد: در این حوزه وضعیت آن دسته از افرادی که از مهرماه ۱۳۹۵ تا مهرماه ۱۳۹۶ حداقل یک سفر در فروردین‌ماه به مشهد داشتند، بررسی می‌شود.
بخشی با اشاره به اینکه در مجموع ۲۱/۵ درصد سفرهای مردم ایران در یک سال گذشته به مشهد بوده است، ابراز کرد: این امر قابل سازگاری و انطباق با برآورد از کل آمار جمعیت و زائران شهر مشهد است که بر اساس پیمایش ملی با ضریب خطا برآورد ما حدود ۱۷ میلیون گردشگر و زائر برای نیمه سال‌های ۹۵ و ۹۶ در شهر مشهد بود.
حسین مبینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع شهر هوشمند را همه ما شنیده‌ایم، عنوان کرد: اما چه برداشتی از چنین شهری داریم؟ و چه‌ کسی یا چه شهری را هوشمند می‌دانیم؟
وی با اشاره به اینکه پیشرف فناوری اطلاعات در پنج دهه پیش توسعه چشمگیری داشت، عنوان کرد: عملاً انتقال اطلاعات و اشتراک‌گذاری بسیار سریع و قابل دسترسی شد، اما آیا ما هوشمند شده بودیم؟
مبینی با بیان اینکه پاسخ این سوال منفی است، تشریح کرد: یک فرد دانا هوشمند نیست بلکه کسی هوشمند است که از اطلاعاتی خود به نحوه مطلوب استفاده کند و در هر زمان و مکان اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد و متناسب آن عکس‌العملی نشان دهد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، ادامه داد: از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حجم داده‌ای که در اختیار مخاطب قرار گرفته است، ۷ برابر شد، با این حال آیا همه اطلاعات به درد ما می‌خورد؟
وی با بیان اینکه ما نیازمند مکانیزمی هستیم که اطلاعات را برای مخاطب بازخوانی کند، ابراز کرد: زیرا اطلاعات به صورت حجیم و گسترده به درد فرد نخواهد خورد، مخاطبی که بدون فیلتر با حجم گسترده‌ای از اطلاعات روبه‌رو شود دچار سردرگمی خواهد شد.
مبینی ادامه داد: تصور کنید گردشگری وارد شهر مشهد می‌شود، آمارهای مختلفی توسط نهادها و سازمان‌ها در اختیار او قرار می‌گیرد اما باز هم گردشگر سردرگم خواهد بود، اینجا است موضوع یک شهر مجازی که ما فوق شهر فیزیکال ما قرار گرفته است، عنوان می‌شود و در این زمینه باید اطلاعاتی که به صورت فوق مجازی در اختیار ما قرار دارد با بخش فیزیکال هماهنگ کنیم.

تفاوتی میان گردشگر و زائر نیست

در ادامه این سمینار مهدی فروزان، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تفاوتی میان گردشگر و زائر نیست، ابراز کرد: یک گردشگر می‌تواند زائر و یک زائر می‌تواند گردشگر باشد.
وی با بیان اینکه امروزه صنعت به شکل مهم افول یافته است، تصریح کرد: صنعت گردشگری یک نمود جدی پیدا کرده است، می‌توانیم بگوییم مشهد هدف نهایی خیلی از سفرها است، زیرا قبله‌گاه عاشقان در این شهر قرار دارد.
فروزان با بیان اینکه سه استان خراسان رضوی، شیراز و قم، سازمانی به اسم معاونت سفر دارند که امور گردشگری را پیگیری می‌کند، ابراز کرد: خراسان رضوی به عنوان استان زائرپذیر در صدر استان‌ها قرار دارد، ستاد اجرایی خدمات سفر از سال ۱۳۹۲ شکل گرفته است و ۱۲ کمیته آن خدمات سفر را ارائه می‌دهند.
در بخش دیگر این مراسم رمضانی، مدیرگروه برنامه ریزی شهرداری مشهد با بیان اینکه ما هرسال خدمات زیادی به زائران و شهروندان ارائه می‌کنیم، عنوان کرد: قبلاً شهری با هزینه‌های گران داشتیم اما هزینه کم برای اداره شهر برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد این امر را سرلوحه کار خود قرار داده است، تشریح کرد: برای تحقق چنین فرآیندی محور اصلی کار خود را خلاقیت قرار داده‌ایم.
رمضانی با اشاره به اینکه بحث نشاط اجتماعی هم برای ما حائز اهمیت است، ابراز کرد: در راستا افزایش نشاط اجتماعی باید به ایجاد فضاهای عمومی و تعاملی بیشتر توجه کنیم.
مدیرگروه برنامه ریزی شهرداری مشهد با بیان اینکه سال‌های گذشته خدمات زیادی ارائه شد که مختص به گروه خاصی بود و نشاط اجتماعی را فراهم نمی‌آورد، تشریح کرد: در سال جاری علاوه‌ بر نشاط اجتماعی، بحث هوشمندسازی نیز برای ما بسیاز حائز اهمیت بود و سعی کردیم در ارزیابی‌های مختلف بحث هوشمندسازی را پیگیری کنیم.

انتهای پیام

captcha