شعر سعدی، حرف دل انسان‌هاست/ اخلاق و عشق دغدغه سعدی بود
کد خبر: 3707136
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

شعر سعدی، حرف دل انسان‌هاست/ اخلاق و عشق دغدغه سعدی بود

گروه فرهنگی- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه سعدی جزء شاعران بین‌المللی است، گفت: سعدی حرف دل جامعه بشری را در تمام ادوار تاریخ فارغ از مسائلی مانند رنگ و نژاد که آنها را از هم جدا می‌کند، بیان کرده است.

علی‌اصغر باباصفری، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه سخن سعدی، سخن انسان است، اظهار کرد: شعر سعدی تصویر کننده انسان بما هو انسان می‌باشد و به همین دلیل در ادبیات ملت‌های مختلف تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه شعر سعدی با عنوان «بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» سردر سازمان ملل نصب شده است، افزود: این نشان می‌دهد که کلام سعدی، همان کلام انسان است. اکنون در دوردست‌ترین مناطق یعنی در شمال چین و هندوستان، بوستان و گلستان سعدی به‌عنوان کتاب‌های درسی خوانده می‌شود.
باباصفری تصریح کرد: سعدی تربیت شده مکتب اسلام و مدارس نظامیه بود که در این مدارس توجه به اندیشه‌های دینی و قرآنی اهمیت زیادی داشته است. بنابراین در تمام آثار سعدی به وضوح دیده می‌شود که وی از آیات قرآن استفاده زیادی کرده و یا حتی عین آیه و احادیث را به زیباترین حالت ممکن در کلامش آورده است. در واقع اگر ما قرآن را از کلام سعدی بگیریم، تقریبا هیچ چیز از آن باقی نمی‌ماند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پنج شاعر ایران یعنی فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و نظامی صاحب شاهکارهای بین‌المللی هستند که البته آثار دیگر شاعران نظیر رودکی، خیام، ناصرخسرو و... هم به مرز بین‌المللی شدن نزدیک شده‌اند.

اخلاق و عشق دغدغه سعدی بود

وی ادامه داد: شعر سعدی سهل ممتنع است؛ یعنی با وجود سادگی، سرودن مانند آن غیرممکن می‌باشد؛ به علاوه نوعی اعتدال در شعر او دیده می‌شود که آرایه‌های ادبی را کاملا به اندازه و با مهارت خاص خودش به کار برده و اشعارش را قابل تامل ساخته است.
وی تصریح کرد: اخلاق و عشق مهم‌ترین دغدغه‌های سعدی هستند که این دو موضوع به زیبایی در تمام آثارش از جمله بوستان، گلستان و دیگر قصاید و غزلیات او به چشم می‌خورد، درواقع سعدی شاعری عاشق است؛ عاشق زیبایی مطلق.
باباصفری با اشاره به تفاوت ظریف میان بوستان و گلستان سعدی، گفت: گلستان جهان واقعیت‌ها است، سعدی در حکایت‌های گلستان دنیا را از نقطه نظر خودش به تصویر کشیده، اما در بوستان، وی دنیا را آنگونه که دوست دارد تصور کرده و به بیان دیگر باید گفت بوستان، آرمانشهر یا مدینه فاضله سعدی است.

انتهای پیام

captcha