باید در برابر یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا ایستادگی کنیم/ برای ایران استفاده‌ کامل از منافع برجام مهم است
کد خبر: 3707231
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‎جمهور ترکیه:

باید در برابر یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا ایستادگی کنیم/ برای ایران استفاده‌ کامل از منافع برجام مهم است

گروه سیاسی ــ رئیس جمهور در تماس تلفنی اردوغان، با اشاره به اینکه امروز آنچه برای ایران اهمیت دارد، بهره‎برداری و استفاده کامل از منافع برجام پس از خروج آمریکا از این قرارداد است، گفت: اروپا و بویژه 5 کشور طرف مذاکره با ایران باید در فرصت کوتاه باقی مانده به طور روشن اقدامات و مواضع خود را برای جبران خروج آمریکا از برجام مشخص و اعلام کنند.

باید در برابر یکجانبه گرایی دولت آمریکا ایستادگی کنیم/ برای ایران استفاده‌ کامل از منافع برجام مهم است

به گزارش ایکنا؛ حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با وی، ضمن اشاره به اینکه برجام توافق مهم بین‎المللی در راستای توسعه ثبات و امنیت جهانی و پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به اذعان 11 گزارش آژانس بین‎المللی انرژی اتمی از ابتدا و به طور کامل به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.
رئیس جمهور برجام را توافقی 7 جانبه و مورد تایید سازمان ملل متحد برشمرد و افزود: متاسفانه دولت آمریکا در ادامه بدعهدی های خود، یکطرفه از این قرارداد بین المللی خارج شد و انتظار ما از همه رهبران جهان این است که این اقدام را محکوم کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز آنچه برای ایران اهمیت دارد، بهره برداری و استفاده کامل از منافع برجام پس از خروج آمریکا از این قرارداد است، تصریح کرد: اروپا و بویژه 5 کشور طرف مذاکره با ایران باید در فرصت کوتاه باقی مانده به طور روشن اقدامات و مواضع خود را برای جبران خروج آمریکا از برجام مشخص و اعلام کنند.
رئیس جمهور اظهار کرد: هرگونه تحریم جدید علیه ملت ایران از سوی آمریکا برخلاف مقررات بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد تا دولت آمریکا قوانین داخلی خود را به دیگر کشورها تحمیل کند، گفت: ایران و ترکیه همواره مانند دو برادر صمیمی در برابر اقدامات غیرقانونی در جامعه بین الملل ایستادگی کرده و در شرایط مختلف در کنار یکدیگر خواهند بود.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری تهران-آنکارا، افزود: استفاده از پول ملی در تجارت، گسترش تجارت ترجیحی و توسعه روابط بانکی ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده و ما را از استفاده ارز خارجی در تجارت بی نیاز خواهد کرد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی، برجام را توافقی موفق در جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای حفاظت از آن، گفت: ترکیه تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام را نادرست و اشتباه دانسته و به طور رسمی اعلام کرده که به هیچ عنوان آن را نمی‌پذیرد.
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا خود بازنده اصلی و نهایی این تصمیم اشتباه خواهد بود، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آن را سازنده و مدبرانه دانست و گفت: مذاکره برای حفظ و ادامه برجام برای امنیت و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید و لازم است و در این راستا ترکیه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
اردوغان توسعه روابط اقتصادی، همکاری‌های بانکی، استفاده از پول ملی در مناسبات تجاری و گسترش تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه را پس از خروج آمریکا از برجام بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: باید با اراده محکم برای حفاظت اقتصادهای دو کشور از دخالت دیگران تلاش کنیم.

انتهای پیام

captcha