پرداخت خمس رابطه‌های فردی و اجتماعی را اصلاح می‌کند
کد خبر: 3707240
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
موسوی:

پرداخت خمس رابطه‌های فردی و اجتماعی را اصلاح می‌کند

گروه سیاسی - امام جمعه قیدار گفت: پرداخت خمس رابطه‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از فردی و اجتماعی و حتی رابطه انسان با خدا را اصلاح می‌کند.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 31 فروردین در خطبه‌های نمازجمعه قیدار در ادامه مباحث خطبه هفته گذشته در خصوص پرداخت خمس اظهار کرد: در هفته گذشته بیان شد که طبق آیه 41 سوره انفال، پرداخت خمس شرط و لازمه ایمان شمرده شده است: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ «و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده‏ ايد و خدا بر هر چيزى تواناست».
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه پرداخت خمس از جهات متعددی دارای اهميت است به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: از نظر اعتقادی می‌توان گفت: همانطور كه در آيه شریفه خمس بیان شده پرداخت خمس نشانه ايمان و اعتقادی واقعی است: «ان كنتم آمنتم».
وی افزود: پرداخت خمس رابطه‌ها را اصلاح می‌کند رابطه انسان را با خدا از طريق قصد قربت در پرداخت، رابطه انسان را با محرومان از طريق كمک به ايتام، رابطه انسان را با حاكم معصوم يا عادل از طريق كمک به فقهای عادل، رابطه انسان را با جامعه از طريق تقويت حوزه‌های علميه و اعزام اسلا‌م‌شناسان به اطراف، رابطه انسان را با خودش از طريق مهار كردن خوی حرص و بخل و بی‌تفاوتی، رابطه انسان را با نسل آينده از طريق حلال كردن لقمه‌ها و مهريه‌ها، رابطه انسان را با پيامبر اسلام واهل بيت معصومش(ع) از طريق رسيدگی به سادات محروم تنظيم و تصحيح و تقويت می‌كند.
امام جمعه قیدار با اشاره به اینکه امام جواد (ع) می‌فرمایند، «اگر کسی خمس مال خود را پرداخت کند ضمانت می‌کنم که از مالش چیزی کاسته نشود»، تصریح کرد: با توجه به تاکید خدای متعال در قرآن کریم و این سخن از امام معصوم اهمیت این مساله به خوبی مشخص می‌شود و باید تلاش کنیم تا در کنار سایر فرایض، در زمینه ادای خمس نیز جدیت داشته باشیم.
حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، بزرگ‏ پاسدار اسلام است
حجت‌الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به روز سوم شعبان ولادت حضرت امام حسين(ع)، روز پاسدار، تاکید کرد: روز سوم شعبان سالروز ولادت حضرت امام حسين(ع)، روز پاسدار نام‌گذاری شده است. چنين نام‏گذارى با تدبیر را، بايد تحسین کرد و به تمامى پاسداران انقلاب اسلامى ايران، اين روز را تبریک می‌گویم.
وی افزود: حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، بزرگ‏پاسدار اسلام است که با تمام داشته‌‏هايش از اسلام پاسدارى كرد و زيباترين، ماندگارترين و اثربخش‏ترين حماسه‌‏هاى تاريخ را در كربلا خلق کرد و برای همیشه الگوى پاسداری از اسلام و قرآن شد. انتخاب سالروز ولادت امام حسین علیه السلام به ‏عنوان «روز پاسدار»، به همگان اين پيام را دارد كه پاسداران با همه داشته‌هایشان براى پاسدارى از اسلام و انقلاب اسلامى آماده‌اند.
حضرت عباس، فداكارى بی‌مانند درتاريخ انسانيت است
امام جمعه قیدار با تبریک چهارم شعبان ميلاد حضرت ابولفضل(ع) روز جانباز گفت: حضرت عباس،فداكارى بی‌‏مانند درتاريخ بشرى‏ و بزرگ‏ جانباز تاريخ انسانيت است كه صحنه كربلا را تجلی‌گاه ايثار و جانبازى کرد و راه و رسم عاشقى و شيوه جانبازى را به جهانيان آموخت. سالگرد ميلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع)، روز جانباز نام‏گذارى شد و چه نامگذاری زیبایی.
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: جانبازان و خانواده‌های آنها، دين بزرگى بر گردن جامعه ما دارند. آنان از مال و جان خويش گذشتند و تمام هستى خويش را در طبق اخلاص نهادند. حال مهم‏ترين وظيفه جامعه در قبال جانبازان، احترام و گرامى داشتن دستاوردهاى ايثار ايشان است. جمهورى اسلامى، نظام ولايت فقيه، استقلال، آزادى و حاكميت دين، دستاوردهاى ايثار آنان است برای یک جانباز دست نداشتن یا چشم نداشتن و پا نداشتن آزار دهنده نیست آنچه یک جانباز با بیش همه آزار می دهد این است که ببیند دستاوردهای ایثارش، ارزش ها و حجاب و عفاف لگد مال می شود و از بین می‌رود.
قاطع‌ترین دليل بر مبارزات سیاسی امام سجاد(ع) خطبه‏‌هاى افشاگرانه آن حضرت است
امام جمعه قیدار ضمن تبریک پنجم شعبان ميلاد با بركت امام سجاد(ع)، تصریح کرد: بیشتر تاريخ‌نگاران و سيره‏‌نويسان در رابطه با امام سجاد(ع) بيشتر بر ابعاد عرفانى و معنوى زندگى آن امام همام تأكيد کردند و به سبک و سيره سياسى امام سجاد(ع) کمتر پرداختند و گاهی ‏ترويج شده كه امام سجاد(ع) به‏ خاطر بيمارى‏‌شان به‏ دور از مسائل سياسى و اجتماعى عصر خود بوده‌‏اند.
وی تاکید کرد: اين برداشت نسبت به ساحت مقدس اين امام شجاع و خستگى ناپذير ظلم بزرگی است. قاطع‌ترین دليل بر مبارزات سیاسی آن حضرت، خطبه‌‏هاى افشاگرانه امام سجاد(ع) در كوفه و شام و موضع سازش‌‏ناپذير امام با ستمگران و برخورد ايشان با عالمان دربارى است.
captcha