سعدی نماینده خرد ایرانی است/ عشق و اخلاق؛ صفات بارز شیخ اجل
کد خبر: 3707291
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
تبادار:

سعدی نماینده خرد ایرانی است/ عشق و اخلاق؛ صفات بارز شیخ اجل

گروه فرهنگی ـ استاندار فارس با بیان اینکه آثار سعدی سرشار از بهره‌های بلاغی و معرفتی است، او را نماینده خرد ایرانی دانست که عشق و اخلاق صفات بارز اوست.

به گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس شامگاه جمعه، 31 فروردین‌ماه در مراسم یادروز سعدی که در آرامگاه شیخ اجل برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار، سعدی را آفریننده به حق زبان فارسی دانست که آثارش سرشار از بهره‌های بلاغی و معرفتی است.
وی با بیان اینکه سعدی توانست نردبان سخن را با پیروزی و افتخار بپیماید و در آسمان ادبیات جهان چراغ معرفت را روشن کند، افزود: امروز بیش از هفتصد سال از درگذشت سعدی شیرین سخن می‌گذرد لکن زبان شعری و کلام نثری وی از همان طراوت و فصاحت اولی برخوردار است و به گفته خود وی هفت کشور نمی‌کنند امروز بی مقالات سعدی انجمنی.
تبادار با تصریح اینکه سعدی اقلیم فارس و سرزمین شیراز را در فرهنگ جهانی و حافظه تاریخی ثبت کرده و دوام بخشیده است، گفت: سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش‌های انسانی را دارد؛ دانش آموخته نظامی بغداد است و با آنکه منابع درسی و معرفتی او فقه شافعی و کلام اشعری بود اما نزدیکی او به اندیشه شیعی و دل پر محبت او نسبت به اهل بیت(ع) به غایت قوی است.

عشق و اخلاق، صفات بارز سعدی است
استاندار فارس، سعدی را شاعر آدمیت دانست که عشق و اخلاق صفات بارز اوست و در آرمان شهر او نخستین سخن عشق است و سپس ادامه داد: سعدی شاعری زبان گشاده و واعظی مردم‌آمیز است؛ ادبیات و مکتوبات ضرب‌المثل‌هایش فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته و جهان‌بینی و رفتار ما را شکل داده است به همین دلیل است که ما سعدی را خوب می‌فهمیم.

آثار سعدی زینت حافظه ما باشد
وی با تأکید بر اینکه باید آثار سعدی زینت حافظه ما باشد و آن را به ذهن بسپاریم، گفت: در آثار سعدی ارزشمندترین مباحث اجتماعی با روانی مفهوم و دلنشینی بیان به تصویر کشیده شده است؛ سوژه‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و مفاهیم دوست داشتن و عشق ورزیدن را، شیخ اجل در حد اعلی فصاحت و بلاغت به نظم و نثر درآورده است و زیبایی با زندگی و زبان مردم پیوند عمیق داده است.
تبادار اظهار کرد: عاملی که همواره بر نوآوری‌های سعدی حاکم و غالب است ذوق لطیف اوست و به قول حافظ قبول خاطر و لطف سخن خودآزاد است، ملاحتی که در سخن سعدی برگرفته از این احساس رقیق و عاطفه لطیف است و شعر سعدی مشحون از جمال است.

سعدی، حافظ و مولانا زیباشناسان فرهنگ ما هستند
استاندار فارس با بیان اینکه سعدی، حافظ و مولانا زیباشناسان فرهنگ ما هستند، گفت: اینان چشمان ما را نسبت به زیبایی‌ها باز می‌کنند و خداوندگان فرهنگ ما هستند و استخوان‌بندی فرهنگ ما را همین‌ها شکل داده‌اند.
وی با تصریح اینکه سعدی در بوستان آموزگار و معلم است و در غزلیات عاشق است، افزود: در گلستان هم ببیشتر به موضوعاتی پرداخته است که مربوط به زندگی واقعی و کاربردی است به همین علت مورد قبول مردم قرار گرفته است؛ همین توجه به موضوعات واقعی و کاربردی است که او را منتقد اجتماعی و سیاسی و مصلح‌الدین می‌کند.

سعدی، حاکمان را مدام به خداورزی دعوت می‌کند
تبادار ادامه داد: سعدی تقریباً نیمی از بوستان را در باب عدالت و تدبیر بیان کرده است که حاکی از اهتمام تام سعدی به کشورداری و سیاست و نظر در صلاح رعیت و نکته‌سنجی‌های فراوان او در احوال ملک و علت است. سعدی به درستی دریافته بود که راه امنیت و عدالت فقط از مسیر گفت‌وگوست و دعوت به احسان و شفقت و سلاطین را مدام به خداورزی دعوت می‌کند.

سعدی معلم فرهنگ، اخلاق، سیاست و عدالت است
استاندار فارس همچنین سعدی را معلم فرهنگ، اخلاق، سیاست، عدالت، تربیت، احسان، قناعت و تواضع برای همگان برشمرد و گفت: سعدی در برابر پادشاهان و حاکمان با شجاعت حق‌گو است.
وی برخی از اشعار سعدی را یادآور شد و گفت: سعدی با آنکه در قرن هفتم هجری قمری درست در همان زمانی که قصه پرغصه حمله هجوم مغول به ایران می‌زیست و این دوران در شعر و فکر او تأثیر فراوان گذاشته است ولی با این حال درشتی نمی‌کند، خشونت کلامی نمی‌ورزد، دشمنام هم نمی‌دهد بلکه با آنکه با زبان تند و با جرأت نظر خود را می‌گوید و از سرپختگی نصحیت می‌کند و شایسته است که در وصف سعدی از خودش کمک بگیریم.
انتهای پیام

captcha