تجربه واقف شدن در حاشیه مسابقات/ کیوسک اینترنتی برای وقف قرآن
کد خبر: 3707323
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

تجربه واقف شدن در حاشیه مسابقات/ کیوسک اینترنتی برای وقف قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ مسئول غرفه مشاوره وقف قرآنی در سی و پنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: عموم مردم می‌توانند در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با وقف قرآن به‌ویژه به نفع مناطق محروم در راستای ترویج فرهنگ مبارک وقف سهیم باشند.

تجربه واقف شدن در حاشیه مسابقات/ کیوسک اینترنتی برای وقف قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌پور، مسئول غرفه مشاوره وقف قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش جنبی سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، هدف از راه‌اندازی این طرح قرآنی را آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم با فرهنگ وقف دانست و گفت: عموم مردم می‌توانند با مبالغ ناچیز واقف باشند و این مهم به واسطه برکت قرآن کریم در زمان مسابقات بین‌المللی قرآن می‌تواند حرکت بسیار مثبتی باشد.
وی ادامه داد: طرح وقف قرآنی به این صورت است که مراجعه‌کنندگان با قرآن‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند که داخل آن وقف‌نامه‌ایی وجود دارد که با پرداخت مبلغ هدیه ناچیز 7 هزار تومان می‌توانند به هر نیتی مانند شادی روح در گذشتگان آن مصحف را مثلا برای مسجد محله خود و یا سایر بقاع متبرکه و یا مناطق محروم که نیاز به این مصحف شریف دارند، وقف کنند.
حسین‌پور افزود: با این که طرح وقف قرآن در سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شده است، اما اتفاق مبارکی که از امسال شکل گرفت، قرار داشتن مصحف شریف در داخل غرفه است که این خود سؤالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و ما برای ایشان توضیح می‌دهیم که واقف شدن تنها وقف ملک یا زراعت نیست بلکه وقف مصحف شریف قرآن کریم و ثوابی که تا ابد به واسطه قرائت آن نصیب واقف می‌شود، از مبارک‌ترین وقف‌هاست.
مسئول غرفه مشاوره وقف قرآنی هدف از نام‌گذاری غرفه با عنوان غرفه مشاوره وقف قرآنی را برجسته کردن جنبه آموزشی این طرح دانست و تصریح کرد: دیده می‌شود که عموم مردم جامعه نسبت به وقف اطلاعات جامع و کاملی ندارند و با توضیحاتی که در این خصوص به ایشان داده می‌شود، فرهنگ اسلامی وقف هرچه بیشتر در بین آحاد جامعه گسترش پیدا می‌کند که این مهم هدف غایی این غرفه و این طرح قرآنی است.
وی ادامه داد: در حدیث و سیره معصومین(ع) می‌توان به جایگاه و اهمیت وقف پی برد به طوری که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند «زمانی که انسان می‌میرد عملش از دنیا قطع می‌شود الا از سه چیز که اولین آن دانشی است که مردم از آن سود برند و دوم فرزند صالحی است که برای والدین خود دعا کند و سوم صدقه جاریه‌ است» که منظور از صدقه جاریه وقف کردن و واقف شدن است که مثال بارز صدقه جاریه ثواب قرائت قرآن مبارکی است که حتی بعد از مرگ واقف نصیب وی خواهد شد.
حسین‌پور افزود: در سیره معصومین نیز ما با مواردی روبه‌رو هستیم که آن بزرگواران به چه میزان در راستای گسترش و ترویج این فرهنگ مبارک تلاش می‌کردند به عنوان مثال حضرت امیرالمومنین، علی(ع) زمانی که چاه آبی را حفر می‌کردند و هنوز دستان مبارک ایشان خاکی و گل‌آلود بود اقدام به وقف آن چاه می کردند که این خود اهمیت و جایگاه وقف را به همگان در جامعه اسلامی یادآوری می‌شد.
کیوسک اینترنتی برای وقف قرآن
وی با اشاره به شیوه‌های جدید برخط و آنلاین در بستر شبکه اینترنت برای واقف شدن گفت: دستگاه وب کیوسک در این غرفه وجود دارد که از طرف سازمان اوقاف برای خیرات طراحی شده است و واقفین جدای از اینکه می‌توانند مبلغ هدیه این قرآن‌های وقفی را از این طریق پرداخت کنند این امکان فراهم شده است که بتوانند به شکل آنلاین و برخط بقاع متبرکه و مناطقی را که قصد دارند آن قرآن‌ها وقف آنجا شود، مشخص کنند.
حسین‌پور افزود: عزیزان واقفی که مکان خاصی را برای وقف این مصحف شریف در نظر ندارند ما به ایشان پیشنهاد می‌کنیم که این قرآن‌ها را وقف مناطق محرومی کنند که نیاز مبرمی به این نسخ دارند و سازمان اوقاف و امور خیریه این امکان را فراهم کرده است تا این مصحف شریف که وقف مناطق محروم کشور می‌شود به شکل رایگان به این مناطق ارسال شود تا ثواب هرچه بیشتر این کار خیر تا ابد با قرائت این قرآن‌های وقفی به واقف برسد.
وی در پایان گفت: آرزو می‌کنیم و امیدواریم تا بتوانیم این طرح وقف قرآنی را به همین سبک و سیاق در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است نیز به مرحله اجرا درآوریم تا توفیقات آن هرچه بیشتر نصیب آحاد جامعه شود.
محمدجواد صفری
انتهای پیام 
captcha