تشریح برنامه‌های سلامت روان در سال 97/ غربالگری 80 هزار زلزله‌زده از لحاظ آسیب‌های سلامت روان
کد خبر: 3707372
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
اسدی عنوان کرد:

تشریح برنامه‌های سلامت روان در سال 97/ غربالگری 80 هزار زلزله‌زده از لحاظ آسیب‌های سلامت روان

گروه سلامت ــ معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های سال 97 از غربالگری بیش‌از 80 هزار نفر از جمعیت شهرهای زلزله‌زده از لحاظ آسیب‌های سلامت روان خبر داد.

تشریح برنامه‌های سلامت روان در سال 97/ 80 هزار زلزله زده کرمانشاه از لحاظ روانی غربالگری شدند
 
علی اسدی، معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌گو با ایکنا، به برنامه‌های سلامت روان در سال 97 از ادامه خدمات سلامت روان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: بر اساس صحبتی که کرده بودیم قرار بود 6 ماه در منطقه به صورت فعال بر سر چادر‌ها، کانکس‌ها و خانه‌ها حاضر شده و افراد‌ زلزله زده را غرباگری و طبق پروتکل‌ها به مداخلات سلامت روان بپردازیم. این خدمات در سال 97 هم ادامه داشته و قرار است تا پایان اردیبهشت‌ماه کارشناسان سلامت‌روان در قالب تیم‌های 20 تا 30 نفره به صورت فعال در منطقه باشند.
وی اعلام کرد: تا به امروز حدود 80 هزار نفر از جمعیت زلزله‌زده غربالگری و از این جمعیت بالغ بر 15 هزار نفر علائم آسیب روانی داشتند که بر طبق پروتکل‌، مداخلات صورت گرفته و به آنان خدمات ارائه شد، افرادی که با وجود ارائه این خدمات مشکلات آنان ادامه داشت به روانپزشکان مستقر در بیمارستان‌های سرپل ذهاب، جوانرود و ثلاث باباجانی ارجاع داده شده یا ارجاع داده می‌شوند.
 
اولویت‌های سلامت روان در سال 97
معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در ادامه به تشریح اولویت‌های سلامت روان در سال 97 پرداخت و اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما پایین بودن سطح سواد سلامت روان جامعه است؛ مردم از بسیاری از اختلالات سلامت روان را یا خبر ندارند یا آن را انکار می‌کنند بنابراین بسیاری از مشکلات که به آسانی قابل پیگیری یا قابل درمان است در اثر این انکار ممکن است مشکل‌زا باشد، لذا یکی از اولویت‌های ما در سال 97 ارتقای سواد سلامت روان جامعه از طریق دانشگاه‌ها، کارشناسان سواد سلامت رسانه‌های جمعی است.
وی شناسایی، تشخیص و درمان افرادی که مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند را دیگر برنامه‌ دفتر سلامت روان اعلام کرد و گفت: این قسمت از کار در فیلد بهداشت از طریق مراکز خدمات جامع سلامت به کمک کارشناسان مراقب سلامت و روانپزشکانی که در این مراکز مستقر هستند انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه پیشگیری از خشم، برنامه دیگر دفتر سلامت روان است؛ عنوان کرد: این برنامه در حوزه پیشگیری قرار دارد که در سرفصل‌های آموزشی گنجانده شده و علاوه برآن مدیریت خشم در سطح جامعه، مدارس و رسانه‌های جمعی نیز آموزش داده شده و فرهنگ‌سازی می‌شود.
 
مهارت مدیریت استرس
اسدی بیان کرد: مهارت مدیریت استرس نیز یکی دیگر از اولویت‌های سال ۹۷ است که ذیل مهارت‌های زندگی در سطح جامعه آموزش داده خواهد شد، این برنامه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، رسانه ها، تولید بسته‌های آموزشی و آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها اجرایی خواهد شد.
معاون اجرایی دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان، کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد است، در این حوزه برنامه‌هایی داریم که به کمک دانشگاه‌ها و مراکز کاهش آسیب انجام می‌شود، به این طریق که افراد در معرض خطر شناسایی می‌شوند و یک سری خدمات در قالب بسته به آن‌ها ارائه می‌شود.
اسدی افزود: پیشگیری از خودکشی، خودمراقبتی در حوزه سلامت روان، پیشگیری از خشونت‌های خانگی، حمایت روانی در حوادث و بلایا، پیشگیری از اعتیاد برای گروه‌های خاص مانند مادران یا گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال و برنامه فرزندپروری برای والدین دارای فرزند 2 تا 17 بسال برای پیشگیری از اختلالت شخصیت نیز از جمله برنامه‌های عملیاتی سال ۹۷ است.
انتهای پیام

captcha