جشنواره «آواها و نواهای رضوی»؛ رویکرد مؤثر در همگرایی هنری پیرامون موضوعی دینی
کد خبر: 3707428
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
ستار یارمحمدی:

جشنواره «آواها و نواهای رضوی»؛ رویکرد مؤثر در همگرایی هنری پیرامون موضوعی دینی

گروه هنر ــ سرپرست گروه موسیقی سراب چهارمحال و بختیاری با پُراهمیت خواندن برگزاری جشنواره «آواها و نواهای رضوی» گفت: این رویداد موسیقی، رویکرد مؤثری در همگرایی گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی پیرامون موضوعی ارزشی و دینی را موجب شده است.

جشنواره«آواها و نواهای رضوی»؛رویکرد مؤثر در همگرایی پیرامون موضوعی دینی

ستار یارمحمدی؛ سرپرست گروه موسیقی سراب چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: جشنواره «آواها و نواهای رضوی» که در دوره‌های پیشین آن گروه موسیقی سراب نیز حضور داشت، رویکرد مؤثری در همگرایی گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی پیرامون موضوعی ارزشی و دینی را موجب شده است.

وی گفت: قطعاً امسال هم در سومین دوره این جشنواره که در دهه کرامت به میزبانی استان تهران برگزار خواهد شد با کارهایی نو حضور خواهیم داشت و تصور می‌کنم فرهنگ و سیره رضوی و باورهای اعتقادی اقوام ایرانی در مورد کرامات علی بن موسی‌الرضا(ع) با استفاده از ابزار موسیقی به بهترین وجه ممکن قابل انتقال به مخاطب است.

سرپرست گروه موسیقی سراب چهارمحال بختیاری تصریح کرد: جشنواره «آواها و نواهای رضوی» باید علاوه بر تأکید بر تولیدات جدید موسیقی، فرصتی را نیز در اختیار گروه‌های فعال موسیقی نواحی و اقوام ایرانی قرار دهد که آنها به بازتولید آثار ماندگار گذشته نیز بپردازند، به هر حال فعالان موسیقی در این ژانر در ادوار گذشته در ابزار ارادت خود به ساحت امام معصوم(ع) آثار ماندگاری را خلق کرده‌اند که کمتر در حافظه تاریخی اقوام باقی مانده و یا به دلیل گذر زمان کیفیت آنها از بین رفته و نیاز به بازتولید دارند.

وی در ادامه در مورد برگزاری یازدهمین جشنواره نواحی ایران که قرار است به میزبانی کرمان برگزار شود گفت: این جشنواره از جمله جشنواره‌های مهم و تأثیرگذار در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی است که من با گروه سراب در ادوار گوناگون آن شرکت داشتم اما باید اینجا از روند کنونی برگزاری جشنواره‌هایی با ماهیت موسیقی اقوام ایرانی گله‌مند بود که متأسفانه اطلاع رسانی آنها بسیار ضعیف است و به همین دلیل ما یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی را از دست دادیم چرا که بسیار دیر متوجه اعلام فراخوان آن شدیم.

یارمحمدی در پایان گفت: اگر نبود تماس ایکنا و ما از برگزاری سومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی مطلع نمی‌شدیم با وجود آنکه برای آن هم قطعاتی را آماده اجرا داریم، به طور قطع از این جشنواره هم جا می‌ماندیم و به نظر می‌رسد که وظیفه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است که حداقل گروه‌های فعال موسیقی در استان‌ها را صرفنظر از فراخوان عمومی منتشر شده، از برگزاری این رویدادهای موسیقی مطلع کنند.

یادآور می‌شود؛ آخرین مهلت ارسال آثار به منظور شرکت در سومین جشنواره«آواها و نواهای رضوی» اول تیرماه سال جاری اعلام شده است.

انتهای پیام         

captcha