نقش عالمان و فرهیختگان در فراگیر کردن قاعده طلایی صلح در جهان
کد خبر: 3707594
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

نقش عالمان و فرهیختگان در فراگیر کردن قاعده طلایی صلح در جهان

گروه معارف- عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی گفت: رسالت عالمان، فرهیختگان و پیشگامان علم و فرهنگ این است که مفهوم صلح و دوستی را در جوامع امروزی تبیین کنند و عمل کننده به قاعده طلایی یعنی «آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگری نیز بپسند و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر دیگری مپسند»، باشند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدتقی فخلعی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، در نشست علمی «دین و صلح‌پروری» که صبح امروز، اول اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و تنی چند از دین پژوهان آمریکایی و کانادایی در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را مخاطب قرار دادند و گفتند: «ای علی آنچه که برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه که برلای خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند، آنگاه است که همه زمینیان و آسمانیان تو را دوست خواهند داشت»، اظهار کرد: مضمون این سخن پندآموز، معیار درست بین روابط انسان‌ها در گستره روابط اجتماعی و مناسبات درون یک ملت و در جامعه بین‌الملل است.
وی با بیان اینکه نتیجه عمل به این پند، آن است که همه انسان‌ها از مواهب و مزایای عالم بر اساس تلاش خود، بدون تبعیض و ستم بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: انسان‌ها ناگیز از داشتن روابط با دیگران هستند لذا در این روابط آنان درگیر تمایلات و خواسته‌هایی می‌شوند که آن‌ها را با چالش‌های اجتناب‌ناپذیری روبه‌رو می‌کند.
فخلعی با اشاره به اینکه در این پیام به بًعد خودپسندی انسان توجه شده است، گفت: انسان بر اساس کشش غریزی خود در پی تأمین منافع برای خود است لذا باید این مفهوم تبیین شود که این غریزه در میان همگان مشترک است.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات با اشاره به اینکه انسان‌ها نباید فقط به فکر تأمین منافع خود باشند بلکه دیگران را نیز در این امر سهیم کنند، ابراز کرد: این امر به تقویت جاذبه نوع‌دوستی و خیرخواهی برای دیگران و سرانجام تعالی اخلاقی جامعه می‌انجامد.
وی با تأکید براینکه همه انسان‌ها در گوهره انسانی با هم برابرند، افزود: بر پایه تجارب تاریخ، باید عدالت و همسانی در حقوق و روابط اجتماعی حکمفرما شود وگرنه باید دائما شاهد نزاع و درگیری در جوامع باشیم.

مضمون پند پیامبر(ص) به حضرت علی(ع)، ایجاد جامعه‌ای عدالت‌محور و با اخلاق است

فخلعی با تأکید بر اینکه احساس عدالت باعث گسترش دوستی و مهار خشم و طغیان می‌شود، عنوان کرد: مضمون پند پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) تئوری جامعه عدالت‌محور و با اخلاق است.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که اذهان نسل امروزی بر اساس این قاعده طلایی باشد، تصریح کرد: باید روابط بشری را در پرتو عدالت و محبت از مضمون این قاعده ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه سرنوشت تلخ جنگ‌ها و نزاع‌های دیروز و امروز نشان می‌دهد مادامی که گروه‌ها، کشورها و دولت‌ها برای خود حقوقی برتر در رفاه، برخورداری از امنیت و سلطه‌طلبی قائل باشند، خشونت‌ورزی‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، گفت: در این وضعیت، صلح و آرامش دست نیافتنی است.
فخلعی ادامه داد: تا زمانی که معادله صلح و امنیت به وسیله مؤلفه‌های اقتصادی و سیاسی ترسیم شود و تا هنگامی که بخش کوچکی از کره خاکی از اقتدار خود برای استثمار بخش بزرگ‌تر جهان استفاده کرده و صلح و امنیت را در کشاندن نزاع‌ها به دیگر ملل دنبال کند، آرزوی صلح فراگیر موضوعی بعید است.

صلح با دو چالش رو‌به روست 

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه صلح در عرصه جهان امروز با دو چالش روبه‌رو است، ابراز کرد: سرکشی و طغیان‌گری ثروت قدرت‌های بزرگ علیه ملت‌های ضعیف و ظهور و سر بر داشتن گروه‌هایی که به نام مقدس دین جنگ، ترور و خشونت را در همه جا سر داده‌اند،‌ چالش‌هایی است که جامعه امروزی با آن روبرو است.

قاعده طلایی صلح را فراگیر کنیم

وی با اشاره به اینکه هر دو جریان به‌مثابه تیغه قیچی نقش اساسی در تهدید صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارند، عنوان کرد: رسالت عالمان، فرهیختگان و پیشگامان علم و فرهنگ این است که مفهوم صلح و دوستی را در جوامع تبیین کنند و عمل‌کننده به قاعده طلایی یعنی آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگری نیز بپسند و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر دیگری مپسند، باشند.
انتهای پیام

captcha