آیه 128 سوره نساء؛ بیانگر بهترین وجه از قاعده کلی صلح و آشتی
کد خبر: 3707612
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

آیه 128 سوره نساء؛ بیانگر بهترین وجه از قاعده کلی صلح و آشتی

گروه معارف- استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه خداوند در آیه 128 سوره نساء، قاعده کلی صلح و آشتی را به بهترین وجه توصیف می‌کند، ادامه داد: اگرچه این آیه در مورد اختلافات خانوادگی است ولی به قانون کلی و همگانی صلح به بهترین شکل اشاره شده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن نقی‌زاده، استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، در نشست علمی «دین و صلح‌پروری» که صبح امروز، اول اردیبهشت ماه با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات، تنی چند از دین پژوهان آمریکایی وکانادایی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به کلید واژه صلح در قرآن، اظهار کرد: صلح و آشتی در قرآن در سه سطح خانواده، جامعه ایمانی و جامعه جهانی قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه خداوند در آیه 128 سوره نساء که می‌فرماید:« وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرً،و اگر زنى از شوهر خويش بيم ناسازگارى يا رويگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نيست كه از راه صلح با يكديگر به آشتى گرايند كه سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى‏ گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است (۱۲۸)» قاعده کلی صلح و آشتی را به بهترین وجه توصیف می‌کند، ادامه داد: اگرچه این آیه در مورد اختلافات خانوادگی است ولی به قانون کلی و همگانی صلح به بهترین شکل اشاره شده است.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده با اشاره به اینکه در همه دنیا، اصل نخستین، صلح و دوستی است، ابراز کرد: نزاع و جدایی برخلاف طبع انسان است، لذا برخلاف آنچه مادی‌گرایان معتقدند تکامل از صلح شروع می‌شود.
تکامل انسان بر اساس تعاون
این استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه انسان به واسطه عقل از دیگر موجودات متمایز می‌شود، گفت: تکامل انسان از طریق تعاون برقرار می‌شود نه تنازع.
وی با تأکید بر اینکه در سطح جامعه ایمانی نیز با توجه به آیه 208 سوره بقره، صلح و آرامش در سایه ایمان امکان‌پذیر است، عنوان کرد: باید تهدیدهای نرمی که از درون انسان برانگیخته می‌شود و فضای صلح و آرامش را غبارآلود می‌کند، کنار زد.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده با تأکید بر اینکه صلح، اخوت می‌خواهد و اخوت، در پرتو ایمان ایجاد می‌شود، افزود: اگر نیروی معنوی ایمان، نتواند انسان را کنترل کند، صلح غیرممکن خواهد بود.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به دعوت همگانی در آیه 208 سوره بقره، اظهار کرد: با توجه به دعوت همگانی این آیه به صلح، مشخص است که در پرتو ایمان به خدا، می‌توان تشکیل حکومت واحد داد و این حکومت واحد نیز می‌تواند در سایه صلح اقدام کند.
ایجاد تفاهم، صلح و آشتی از جمله برنامه‌های اسلام
وی با بیان اینکه قرآن کریم به اقداماتی از جمله آشتی دادن، دوستی و صلح دستور داده است، اظهار کرد: اصلاح بین افراد، ایجاد تفاهم، آشتی بین خود و دیگران، زدودن کدورت‌ها و دشمنی‌ها و تبدیل آن به دوستی از برنامه‌های اسلام است.
برقراری صلح عادلانه در همه سطوح
حجت‌الاسلام نقی‌زاده با بیان اینکه صلح باید عادلانه باشد و ریشه تجاوز را بخشکاند، گفت: صلح باید در سه سطح خانواده، جامعه ایمانی و جامعه جهانی عادلانه باشد نه اینکه به متجاوز امتیاز دهد.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با تأکید بر اینکه امروزه هم در سطح جهانی و هم جهان اسلام، نیاز به روشن شدن مفهوم صلح بیش از پیش احساس می‌شود، ادامه داد: امروزه که گروه‌های تروریستی به نام اسلام دست به جنایات هولناک می‌زنند، باید معنای صلح نسبت به گذشته واضح و آشکار شود.
وی با اشاره به آیه 125 سوره نحل «مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگار دعوت کن»، ابراز کرد: حتی در قرآن کریم نیز آمده است که پیامبر(ص) باید با منطق و برهان مردم را به دین دعوت کنند.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده با اشاره به آیه هشت سوره ممتحنه، ادامه داد: این آیه، اصلی مهم را در مورد صلح بیان می‌کند. هر چند در این آیه، اسم گروه و فردی خاص ذکر نشده است ولی مقصود آیه، کسانی هستند که با مؤمنان در یک جامعه زندگی می‌کنند ولی باورها و اعتقاداتشان متفاوت است؛ از همین رو در آیه می‌فرماید با آنان به عدالت رفتار کنید.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه این آیه یکی از پایه‌ای‌ترین مبنای صلح به‌شمار می‌رود، ابراز کرد: تاریخ اسلام نیز حاکی از زندگی صلح‌آمیز مسلمانان با دیگر ملت‌ها است. مسلمانان در همه سده‌ها با دیگر ادیان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند؛ لذا با توجه به آیات قرآن کریم و تاریخ اسلام، این موضوع آشکار می‌شود که مسلمانان، سر دشمنی و جنگ با غیرمسلمانان را ندارند.

دین برای سعادت و خوشبختی انسان‌ها است

وی با بیان اینکه دین برای هدایت انسان‌ها و سعادت و خوشبخت نهایی آنان آمده است، گفت: دین، بالاترین ارزش را برای انسان‌ها قائل شده است واگر گاهی به جنگ سفارش شده، به دلیل آن است که در آن موقعیت خاص، وسیله‌ای برای هدایت و رسیدن انسان‌ها به کمال منحصر به جنگ بوده است.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده با اشاره به اینکه دیگران با حکومت اسلامی به عنوان هم‌پیمان زندگی می‌کنند و در آن از امنیت برخوردار هستند، ادامه داد: جنگ استثنا است نه یک قاعده کلی و برای شرایط ضروری رخ می‌دهد و یک وضعیت اختیاری نیست.
انتهای پیام

captcha