احقاق حقوق مالکیت تئاتری‌ها، اولویت کاری مدیرکل جدید هنرهای نمایشی باشد
کد خبر: 3707625
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
موسویان:

احقاق حقوق مالکیت تئاتری‌ها، اولویت کاری مدیرکل جدید هنرهای نمایشی باشد

گروه هنر ــ متأسفانه یکی از معضلات و مشکلات پیش روی جامعه تئاتری عدم رعایت حقوق مالکیت مادی و معنوی پدیدآورندگان به ویژه نمایشنامه‌نویسان است که باید مدیرکل جدید هنرهای نمایشی فکری عاجل در جهت رفع آن داشته باشد.

فردا//احقاق حقوق مالکیت تئاتری‌ها، اولویت کاری مدیرکل جدید هنرهای نمایشی باشد

سیدعلی موسویان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: من در طول مدت مسئولیت مهدی شفیعی؛ مدیرکل سابق هنرهای نمایشی ارشاد تنها شانس اجرای یک اثر را در کارنامه حرفه‌ای خود داشتم اما با این وجود اعتقاد دارم که وی تمام تلاش خود را در این مدت قریب به چهار سال به انجام رساند که مسائل تئاتر را به شکل زیربنایی مرتفع سازد و به این دلیل از زحمات دلسوزانه او بسیار سپاسگزارم.

وی در مورد انتصاب مدیرکل جدید هنرهای نمایشی ارشاد گفت: شهرام کرمی از جمله مدیران اجرایی در حوزه هنرهای نمایشی است که خود سابقه کار هنری، نویسندگی و کارگردانی بسیاری از آثار نمایشی را نیز به عهده داشته است و به این واسطه درد و رنج کشیده جامعه تئاتری است و حتماً اشراف کامل و جامعی بر مشکلات پیش روی فعالان این عرصه دارد.

موسویان تصریح کرد: سابقه کاری وی در حوزه مدیریت تئاتر شهرداری تهران نشان از این دارد که چقدر دلسوزانه پیگیر رفع مشکلات جامعه تئاتری است و اصلاحاتی که در دوران تصدی خود بر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشت، مؤید این نکته است که قادر خواهد بود به شرط فراهم آمدن زمینه‌های مناسب و مساعدسازی مناسبات تئاتری، بسیاری از معضلات و مشکلاتی را که جامعه تئاتری با آن دست به گریبان هستند را رفع کند.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: البته همانطور که شاید همه با این عقیده من همراه باشند اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد با وجود آن به عنوان یک نهاد مرجع، به طور رسمی کلیه امور تئاتری را راهبری و هدایت می‌کند اما باید گفت که به تنهایی توانایی حل و فصل کردن بسیاری از مسائل که از جمله مهمترین آنها مسائل و مشکلات مالی باشد را ندارد و امیدوارم حضور کرمی و ارتباط خوبی که او با جوامع تئاتری دارد، بتواند نظر مساعد سایر نهادهای فرهنگی را به منظور همکاری با این اداره کل جلب کند.

وی افزود: یکی از مسائل و معضلاتی که متأسفانه در شرایط کنونی جامعه حرفه‌ای تئاتر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عدم رعایت حقوق مالکیت مادی و معنوی آثار نمایشی است، امری که موجب دلزدگی و دلسردی بسیاری از چهره‌های مطرح و جریان‌ساز تئاتر شده است به شکلی که آنها دیگر کمتر تمایلی به همکاری و فعالیت در حوزه‌های گوناگون تئاتری را دارند.

موسویان تأکید کرد: این میان از همه بیشتر عدم رعایت مصنفان و مؤلفان آثار مکتوب نمایشی مطرح است و هر از گاهی شاهد هستیم که فلان گروه تئاتری بدون رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای مبادرت به سرقت آثار در حوزه ادبیات نمایشی کرده و یا بدون کسب اجازه از مؤلفان و نویسندگان آثار نمایشی، کاری را در پایتخت و سایر استان‌ها به روی صحنه می‌برد.

وی در پایان گفت: مشکلات پیش روی تئاتر بسیار ریشه‌ای و بنیادین است و در این زمینه نمی‌توان میان تئاتر عمومی و تئاتر موضوعی(دینی و ارزشی و...) تفاوتی قائل شد و مدیرکل هنرهای نمایشی باید تمام سعی و تلاش خود را به کار بندد تا این مشکلات را که چه در تئاتر عمومی و چه مثلاً در تئاترهایی با موضوعات دینی و ارزشی وجود دارد را در اسرع وقت مرتفع کند.

انتهای پیام

 

captcha