دشمنان از جان‌گرفتن اندیشه تمدن قرآنی در هراسند/ بازگشت به قرآن؛ راه حل معضلات جهان اسلام
کد خبر: 3707680
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
آیت‌الله اعرافی:

دشمنان از جان‌گرفتن اندیشه تمدن قرآنی در هراسند/ بازگشت به قرآن؛ راه حل معضلات جهان اسلام

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه برای بهره بردن از قرآن باید با روح جستجوگر و فعالانه به خدمت کتاب الهی برویم تاکید کرد: دشمنان از جان‌گرفتن اندیشه تمدن قرآنی در هراسند.

دشمنان از جان‌گرفتن اندیشه تمدن قرآنی در هراسند/  بازگشت به قرآن؛ راه حل معضلات جهان اسلام

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و امام جمعه قم شامگاه امروز اول اردیبهشت ماه در آئین افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب حوزه‌های علمیه با اشاره به دستاوردهای پرداختن به قرآن کریم گفت: بخشی از روایات در باب قرآن، در میان همه مذاهب اسلامی مشترک است و در بیش از صد روایت از همه فرق اسلامی بر اهمیت و عظمت قرآن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه برای بهره بردن از قرآن باید با روح جستجوگر و فعالانه به خدمت کتاب الهی برویم تاکید کرد: اگر روح جستجوگری در ما نباشد استشفاء بودن قرآن را نمی‌توانیم درک کرده و به کار بگیریم؛ روح ما باید درگیر در شناخت خود و بیماری‌های آن باشد و به دنبال یافتن درمان باشیم.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه واژه دیگر در باب قرآن که در روایات استفاده شده استعانت است، تصریح کرد: همچنین نصح‌خواهی از قرآن از دیگر توصیه‌هایی است که در بهره‌گیری از قرآن شده است ولی تا جستجوگری در وجود ما نباشد از قرآن نمی‌توان بهره برد؛ لذا باید خواسته‌های خویش را در قرآن هضم کنیم.

اعرافی بیان کرد: وقتی قرآن شفا و نور می‌شود که همه اهواء خود را در مکتب قرآن پنهان و همه را بر مدار آن تنظیم کرده و به قرآن استعاذه و پناه ببریم.

اعرافی بیان کرد: برای درمان دردهای روحی و فردی و اجتماعی نیازمند بهره بردن از استفشاء، استعانت و استنصاح و استناره به قرآن هستیم و در باب علمی نیز باید با استنطاق برخورد کنیم زیرا قرآن در همه زمان‌ها جدید است.

وی افزود: ما از مراحلی از تفسیر قرآن عبور کرده‌ایم ولی هنوز شاگرد این مکتب و در اول راه هستیم و مراکز علمی و دینی و حوزه برای برداشتن گام‌های بزرگتر در توسعه علوم قرآن و تفسیر که در آستانه شکل‌گیری تفاسیر ناظر به علوم اجتماعی هستیم حرکت بزرگی می‌خواهد و انتظار از این مسابقات چیزی فراتر از مرزهای موجود است و باید افق‌های نو را بگشاید و پیشران حرکت حوزه به سمت قلمروهای نو در علوم انسانی و اسلامی باشد.

امام جمعه قم عنوان کرد: امروز ما در مواجهه با سؤالات متنوع بشر باید آن را به قرآن عرضه و استنظاق کنیم که بزرگانی مانند شهید صدر چنین کردند و باید عرصه‌های جدید را بگشائیم البته حجیت نهایی قرآن به انضمام احادیث و روایات است.

مدیر حوزه‌های کشور اظهار کرد: قرآن سراسر نور و شفا و هدایت آنگاه رهگشای حرکت ما خواهد بود که با عطش و سؤال به محضر آن برویم که کلید پیشرفت و بهره‌گیری از آن است.

اعرافی عنوان کرد: اگر مراکز دینی و نهادهای علمی و حوزوی از همه مذاهب با این منطق جامع در محضر قرآن حضور یابند حتما تغییراتی در سطح جهان اسلام ایجاد خواهد کرد و بدون تردید حل معضلات جهان اسلام با بازگشت به قرآن با متدولوژی درست میسر است و گفتمان انقلاب بر این روش تاکید دارد و این مسابقات نیز با همت فضلا وطلاب باید به این سمت حرکت کند.

امام جمعه قم تصریح کرد:  باید این مسابقات فصل ممیز از دیگر مسابقات داشته باشد زیرا این مسابقات صرفا مسابقه قاریان نیست بلکه مسابقه تالیان و عاملان و حاملان و اندیشه‌ورزان قرآنی است و این حرکت باید بتواند عرصه‌های جدیدی را فتح و به توسعه دانش تفسیر و علوم قرآن بپردازد که نیازمند خلق ایده‌های جدید است.

اعرافی عنوان کرد: مسابقات به دلیل بعد بین‌المللی می‌تواند همه قرآن‌پژوهان، قرآن‌یاوران و قرآن‌دوستان را از همه ملل و فرق و نحل دور هم جمع کند و شمول و عمق این حرکت انتظاری است که از این مسابقات می‌رود؛ انتظار می‌رود پژوهش‌های جدید قرآنی را از منظر مراکز دینی مورد توجه قرار دهد و راه را برای گفت‌وگوی بین‌المللی جهان اسلام با محوریت قرآن بگشاید.

وی افزود: فراموش نکنیم که قرآن آمد و بشر را وارد تمدن نوین کرد؛ بعثت پیامبر جامعه و جهان را وارد فصلی نو کرد ولی ما امروز از تمدن‌سازی قرآن دور هستیم در حالی که باید پیشگام علم و فرهنگ و دانش در جهان باشیم.

وی تاکید کرد: علت اینکه جهان اسلام در این شرایط سخت قرار گرفته به علت دوری از تعالیم قرآن کریم است؛ چرا باید در جهان اسلام شاهد این همه تفرقه و عقب‌ماندگی و سستی باشیم که دشمنان امت اسلام به ما حمله کرده و ما را مورد تهاجم قرار دهند.

اعرافی با بیان اینکه نباید در شکل و سطح باقی بمانیم اظهار کرد: نظام سلطه امروز از جان گرفتن اندیشه تمدنی قرآنی در هراس است؛ از این رو طلاب و فضلای مذاهب مختلف باید با این نگاه راهبردی به سمت نزدیکی به قرآن حرکت کنند و نباید تنها به خودمان و حتی جهان اسلام بنگریم و راه آن دانش و علم و منطق است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد بنده به دبیرخانه این است که برای سال آینده گامی به پیش بردارید تصریح کرد: ما در 25 محور قرآنی که در سال قبل  در اولین دوره مسابقات برشمردم معتقدم در آغاز یا میانه راه هستیم و این مسابقات باید پیشران این محورها باشد و راه را برای همه قلمروها باز کند که البته نیازمند سند جامع است.

انتهای پیام

captcha