انسان حق هرنوع بهره‌برداری را از زمین ندارد
کد خبر: 3707722
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴

انسان حق هرنوع بهره‌برداری را از زمین ندارد

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان گفت: انسان می‌تواند از زمین استفاده و نیازهای خود را به‌وسیله آن برطرف کند، اما باید در نظر داشته باشد که زمین نعمت خداوند است که با حکمت خلق شده و نباید آن را به نابودی بکشاند.

سید اسکندر صیدایی، در گفت و گو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با روز بین‌المللی زمین، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به انسان‌ها فرموده‌اند که شما مامور آباد کردن زمین هستید، از این امر می‌توان برداشت کرد باوجود اینکه انسان می‌تواند از زمین استفاده و نیازهای خود را به‌وسیله آن برطرف کند، اما باید در نظر داشته باشد که زمین نعمت خداوند است که با حکمت خلق شده و نباید آن را به نابودی بکشاند.
وی افزود: اگر زمین و یا منابع نظیر به نابودی کشیده شوند، نه تنها جان انسان، بلکه جان تمام موجودات زنده به خطر می‌افتند؛ لذا انسان باید از این منابع بهره‌‌برداری درست داشته باشد.
عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان بیان کرد: رسالت بشر این است که استفاده منطقی از زمین داشته باشد و منابع زیستی نادری که در زمین وجود دارد را به نابودی نکشاند، بلکه در راه اصلاح آن تلاش کند و بهره برداری درست از آن داشته باشد که هم خود و هم موجودات دیگر از این نعمت استفاده کنند و برای نسل های دیگر نیز باقی بماند.
صیدایی تصریح کرد: دولت‌ها با قانون‌گذاری و اجرای طرح‌های مختلف می‌توانند از مسائلی که زمین را به نابودی می‌کشد، جلوگیری کنند؛ تلاش برای احیای زمین، حفظ و بهره برداری منطقی از زمین، حفظ پوشش گیاهی و برخورد با متجاوزین به طبیعت از اقداماتی است که دولت‌ها می‌توانند در حفظ زمین بکار گیرند.
صیدایی گفت: برداشت بی‌رویه آب، اکوسیستم طبیعی زمین را از بین می‌برد و نابود می‌کند، و برهمین اساس این مهم باید در دستورکار دولت‌ها قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha