مسابقات طلاب؛ نیازمند تغییر زمان و ارتقای تبلیغات
کد خبر: 3707841
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
سیدمحمدرضا محمدی مطرح کرد:

مسابقات طلاب؛ نیازمند تغییر زمان و ارتقای تبلیغات

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد راهنمای دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام ضمن ارائه گزارشی پیرامون این دوره از مسابقات بیان کرد: مسابقات از سطح خوبی برخوردار است، اما اگر زمان برگزاری آن تغییر می‌کرد و همزمان با مسابقات بین‌المللی تهران نمی‌شد، استقبال بیشتری را شاهد بودیم، ضمن این که تبلیغات محیطی نیز جای کار بیشتری دارد.

بهبود مسابقات طلاب در صورت تغییر زمان برگزاری و تبلیغات محیطی بیشتر

به گزارش ایکنا؛ دومین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام، روز گذشته با مراسم افتتاحیه رسما کار خود را آغاز کرد و امروز دوم فروردین ماه نیز در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) نخستین روز رقابت‌های خود را سپری می‌کند. در مورد کم و کیف این دوره از مسابقات با سید محمدرضا محمدی، استاد راهنما این مسابقات به گفت‌وگو نشستیم.

وی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تمجید از مسابقات بیان کرد: دومین دوره‌ای که برگزار می‌شود، قاعدتا کامل‌تر و بهتر از دوره نخست است و رشته‌هایی نیز اضافه شده است که می‌توان به خطابه‌خوانی اشاره کرد که جالب است و سال قبل وجود نداشت و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد.

وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که به نظر بنده کار بسیار جالبی بود، اضافه کردن بخش تفسیری برای هر متسابق است، به طوری که هر حافظ و قاری بعد از اتمام برنامه به دو سؤال تفسیری جواب دهد. این مطلب تدبر و انس با قرآن را که مورد تاکید اهل بیت(ع) است را بیش از پیش اجرایی می‌کند و بسیار مطلوب است. این کار موجب می‌شود که انس با قرآن در جامعه قرآنی نیز تعمیم یابد و در نهایت وضعیت قرائت قرآن بهبود یابد و از حالت خشک خود خارج شود.

محمدی با اشاره استقبال از این دوره از مسابقات بیان کرد: استقبال نسبت به سال قبل نیز بیشتر است و این را به فال نیک می‌گیریم؛ البته باید اشاره‌ای داشته باشم که این مسابقات شاید بهتر بود در این زمان برگزار نمی‌شد، البته دوستان عزیز دست‌اندرکار، حتما دلیل خاصی دارند، اما به نظر بنده اگر مسابقات تهران تمام شود، یا قبل از مسابقات بین‌المللی تهران برگزار شود، بسیار بهتر است. شاید خیلی‌ها بخواهند این مسابقات را دنبال کنند و یا افرادی که ساکن قم هستند به این ترتیب از فیض حضور در مسابقات تهران محروم شوند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از نواقص این دوره از مسابقات افزود: البته مسابقات در سطح مطلوبی برگزار می‌شود، اما از آنجا که انعکاس برخی از نواقص نیز می‌تواند راه‌گشا باشد، باید عرض کنم که یکی از اشکالات این دوره از مسابقات تبلیغ است که قدری ضعیف است؛ بنده دوست داشتم که در شهر قم انعکاس وسیع‌تری پیدا می‌کرد و حداقل از یک هفته قبل از زمان برگزاری مسابقات تبلیغات صورت می‌گرفت؛ این تبلیغات اعم از پخش تیزر تا اعلام در حرم حضرت معصومه (س) و ... لازم بود که قدری ضعیف صورت گرفت. البته تبلیغات زیاد بود اما جا داشت که بهتر از این باشد.

محمدی در ادامه تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات مهم، بحث هماهنگی‌ها است که قدری مسابقات دیر شروع می‌شود و‌ای‌کاش که این ضعف هرچه زودتر برطرف و مسابقات راس ساعت مقرر آغاز می‌شد؛ البته این اشکال تقریبا در تمامی مراسمات وجود دارد و مسابقات نیز از آن مستثنی نیست، اما بهتر بود که قدری به شروع مسابقات در ساعت مقرر تاکید می‌شد.

وی من تاکید بر مجزا برگزار شدن رشته‌های حفظ و قرائت بیان کرد: همچنین شاید اگر رشته‌ها را از هم مجزا می‌کردند و می‌گفتند نوبت صبح برای حفاظ باشد و قاریان که صوتشان باید آماده شود موکول می‌شد به بعد از ظهر و اگر این نیز می‌شد بهتر بود، هر چند الان نیز خوب است، اما در هر حال یک اشکال است و در مسابقات تهران نیز همین است، اما بهتر بود که ساعات صبح را به حفظ اختصاص می‌دادند.

محمدی در ادامه با ارزیابی محل برگزاری مسابقات تصریح کرد: فضای برگزاری مسابقات جذابیتش بسیار زیاد است و نقاط قوت زیادی دارد، اما این که هنگام برگزاری مسابقات، کلاس درس برگزار شود، جالب نیست، حداقل دور و اطراف محیط باید تخلیه شود و حاشیه‌ای نداشته باشد، اما از نظر جذابیت‌های خاصی که دارد، خوب است و در قم جای بهتری بهتر از اینجا وجود ندارد.

وی در انتهای سخنان خود ضمن تشکر از ایکنا برای انعکاس خبری مسابقات بیان کرد: در هر حال خدا را شکر می‌کنیم که در شهر مقدس قم که واقعا قطب معنوی کشور است، اهتمام شایان توجهی به مسابقات قرآن و اهل قرآن می‌شود، با این حال باز هم کم است و می‌شود در زمان‌های مناسب‌تری که مدارس تعطیل باشند و یا در ماه مبارک رمضان برگزار شود و روی وقت آن بهتر و بیشتر برنامه‌ریزی کنیم و روی مخاطبان کار کنیم قطعا استقبال بیشتری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha