شکل‌گیری صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در وزارت ارشاد/ باشگاه «همراهان نمایشگاه قرآن»؛ محلی برای ارائه نظرات
کد خبر: 3707975
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
فقهی‌زاده اظهار کرد:

شکل‌گیری صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در وزارت ارشاد/ باشگاه «همراهان نمایشگاه قرآن»؛ محلی برای ارائه نظرات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به پیگیری بحث بیمه فعالان قرآنی در این وزارتخانه اظهار کرد: در نظر داریم تا برای سهولت کار صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در وزارت ارشاد تشکیل دهیم.

شکل‌گیری صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در وزارت ارشاد/ باشگاه «همراهان نمایشگاه قرآن»؛ محلی برای ارائه نظرات

به گزارش ایکنا؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته، 1 اردیبهشت‌ماه با حضور در برنامه «افق» رادیو قرآن با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های عمومی جامعه قرآنی کشور بحث بیمه فعالان قرآنی است، گفت: بنده در ماه اول حضورم در معاونت قول دادم این تعداد تا سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت و این هدف را دنبال کردیم و تا امروز که ۶ ماه می گذرد حدود دو سوم و نزدیک ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم این عدد تا پایان سال حداقل به دو برابر افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به شکل‌گیری صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: امیدورام این هدف تا پایان خدمت خود محقق شود؛ زیرا الان ذیل صندوق هنرمندان تعریف شده که اگرچه از بعضی از جنبه‌ها مزیت است ولی موجبات دل نگرانی و عدم ثبات به وجود آورده که امیدواریم با همکاری معاونت‌های دیگر وزارت خانه این امر صورت گیرد.
فقهی زاده با اشاره به روند فعالیت‌های بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: با توجه به اینکه ما قرآن را متعلق به همه می‌دانیم، خودم را موظف کردم که از تجربه و دانش مدیران و مسئولان ۲۵ دوره برگزاری نمایشگاه استفاده کنم بنابراین در شوراهای برنامه ریزی و سیاستگذاری همه را دعوت کردم از مؤسس نمایشگاه گرفته تا معاونان سابق نمایشگاه مانند آقایان مجسد جامعی، حجت‌الاسلام حیمد محمدی، خواجه‌پیری، ایرجی و یاراحمدی.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ادامه داد: ما بعد از برگزاری مجامع مشورتی و شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی دیدیم برای رسیدن به تصمیم عاجل و پخته و کارشناسی شده لازم است که یک شورای منتخب برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شکل بدهیم که از برجسته‌ترین اعضای شوراها انتخاب شدند.
وی افزود: بنابراین هفته‌ای یک بار دور هم جمع می‌شویم و با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسانه به دنبال یافتن راه‌هایی برای ایجاد تحول و حرکت به جلو بودیم، این حرکت مثبت بوده و می توان یک نقاط درخشان و تحول رو به جلو را ترسیم کنیم.
فقهی‌زاده با بیان اینکه مکان نمایشگاه بین‌المللی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: برای ما مطلوب بود که چند روز قبل ماه مبارک نمایشگاه را آغاز کنیم برای ایجاد زمینه مشارکت و حضور علاقه مندان از سایر شهرستان ها اما در عمل این امکان فراهم نشد به خاطر قرب زمانی بین ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه قرآن است، از این نظر بود که شروع نمایشگاه منتقل شد به روز سوم و شب چهارم ماه مبارک و ۱۷ شب ادامه دارد تا ۱۴ خردادماه یعنی شب بیستم ماه مبارک که تلاقی با لیالی دوم و سوم قدر پیدا نکند.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به شعار تحول و کیفیت بخشی و ایده پردازی در نمایشگاه گفت: نقطه حرکت من این بوده که به جهت لزوم جلب همه توجهات خواص و عوام و دلدادگان قرآن کریم به مساله نمایشگاه تحول ایجاد کنم، زیرا ما نمایشگاه را یک عمل تک‌سازمانی و اداری صرف نمی‌دانیم بلکه یک جشنواره ملی قرآن کریم در نظر می‌گیریم که مطلوب آن این است که در سطح ملی و بین‌المللی در محدوده خاص جریان‌سازی کند.
وی با بیان اینکه بعضی از آنچه که امروز متداول است مثلاً پرداختن وسیع به هنرهای قرآنی شاید بخشی از آن وامدار جریان‌سازی باشد که در سال‌های قبل در نمایشگاه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: البته نمایشگاه در سال‌های گذشته با فراز و فرود همراه بوده و گاه مخاطبان جدی و گاه عام‌تر و گاه بیشتر و گاه کمتری را جذب کرده بنابراین ما با استفاده از دیدگاه‌های مختلف صاحبان دانش و تجریه درصددیم فضایی را فراهم کنیم که طیف‌های مختلف به نمایشگاه بیایند.
فقهی‌زاده اظهار کرد: ما در نمایشگاه امسال توجه خاص داریم به ایجاد زمینه‌های بهتر جلوه‌های بصری و غیربصری برای کودکان، همچنین به مبحث عترت توجه داریم زیرا ما عترت را یکی از محورهای اصلی وحدت اسلامی تلقی می‌کنیم و یکی از میراث‌های گرانبها میان مذاهب اسلامی است، ما در تشیع مفتخریم تبعیت نظری و عملی به حوزه‌های معارفی ائمه داریم ولی محبت و احترام میان جهان اسلام مشترک است و همه مسلمانان در طول تاریخ خود را وامدار معنوی ائمه تلق می‌کنند.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه ما در نمایشگاه ۲۶ محتوای عترت را در زمینه‌های گوناگون بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: همچنین تقویت بخش بین‌الملل که بنا به موانعی چند سال اخیر به آن پرداخته نشده در دستور کار ماست.
وی با اشاره به ایجاد سامانه مستقل اطلاع‌رسانی به نام iqfa‌، تأکید کرد: این سامانه راه‌اندازی شده و هر کس علاقه به اطلاع از برنامه‌های ما دارد، می‌تواند به این سایت مراجعه کند و همچنین می‌تواند در باشگاه همراهان نمایشگاه پیشنهادات و طرح‌های خود را ارائه کنند و با مدیران نمایشگاه همکلام شوند.
فقهی زاده با بیان اینکه باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن، باشگاه طرفداران و هواداران و منتقدان می باشد، گفت: من در زندگی خودم بیش از اینکه از نظرات همدلانه استفاده کردم از نظرات منتقدانه بهره گرفتم، این نگاه را نیز همکاران و مدیران نمایشگاه دارند، رئیس نمایشگاه که با حکم وزیر ارشاد بنده می باشم دو معاون اجرایی و علمی دارم و روسای شش بخش که هر کدام کمیته های مختلفی دارند.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه مسئولان نمایشگاه از طرح های نوآورانه که با نظرات مثبت و ایجابی و انتقادی مطرح می شود، استقبال می کنند، خاطرنشان کرد: لازم است منتقدان راه برون رفت از مشکل را پیشنهاد دهند، البته نظرات جمع بندی می شود و از بعضی استقابل خواهد شد ولی دراین فضا حتما خود سانسوری نکنند و بدانند اگر امکان باشد ما از این نظرات استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه ما نمایشگاه قرآن را نمایشگاه جمهوری اسلامی می دانیم، اظهار کرد: وزیر ارشاد در یکی از جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج گفتند همه معاونت ها و سازمان های تابعه باید فعالیت در حوزه قرآن کریم را یکی از کارهای اصلی خود قلمداد کنند، بنابراین از همه سازمان ها و نهادها یک نماینده معرفی شده تا با هماهنگی کارها رقم بخورد.
فقهی زاده با اشاره به دعوت از صدا و سیما جهت همکاری گسترده، تصریح کرد: همچنین از شهرداری تهران توقع داریم از تبلیغات شهری برای نمایشگاه از سوی سازمان زیباسازی حمایت شود، ما با همین نگاه ملی به نمایشگاه همه مدیران نمایشگاه را از کارمندان و کارشناسان معاونت انتخاب نکردیم یکی از دو معاون نمایشگاه خارج از مدیران معاونت است، بعضی از مدیران بخش ها و کمیته ها همینطور از نهادهای دیگر هستند تا نگاه ملی در اجزای مختلف نمایشگاه دیده شود.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به ارزیابی نمایشگاه قرآن ادامه داد: ما تصور کردیم اگر مقام ارزیاب و ناظر از خارج از سازمان اداری خود باشد بهتر و بی طرفانه تر عمل می کند، بنابراین یکی از چهره های علمی و مدیران قرآنی را انتخاب کردیم که به عنوان مدیر کمیته نظارت و ارزیابی فعالیت کند، مساله دوم تهیه نظام نامه و دستور العمل است و در حال نهایی کردن این آیین نامه ها هستیم.
وی با اشاره به اعتبارات و بودجه نمایشگاه خاطرنشان کرد: از جهات امکانات و بودجه نگرانی خاصی نداریم در حقیقت ما خود را وفق دادیم با تنگاناهای مالی ولی امیدواریم این تنگناها ما را محروم نکند از اقدامات نوآورانه که داریم، همچنین ما از مشارکت بعضی از نهادها و سازمان ها استفاده می کنیم، نگرانی چندانی نداریم و امیدواریم نمایشگاه در قامت و طراز جمهوری اسلامی برگزار شود.

انتهای پیام

captcha