برگزاری کارگاه‌های آموزشی؛ ارتقادهنده مسابقات طلاب/ آسیب‌های برگزاری همزمان چند مسابقه
کد خبر: 3708018
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
محمدرضا ستوده‌نیا بیان کرد:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی؛ ارتقادهنده مسابقات طلاب/ آسیب‌های برگزاری همزمان چند مسابقه

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت داوران دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب سراسر جهان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این دوره، اظهار کرد: برای ارتقاء سطح کیفی مسابقات نیاز است تا جامعه المصطفی العالمیه اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کند ضمن این که برگزاری چند مسابقه به صورت همزمان آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی؛ ارتقا دهنده مسابقات طلاب/آسیب‌های برگزاری همزمان چند مسابقه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین روز از دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان، در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر مقدس قم با حضور متسابقان در حال سپری است و تاکنون نیز شرکت‌کنندگانی در رشته‌های حفظ، قرائت و خطابه به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند.
به منظور آشنایی بیشتر با این دوره از مسابقات با محمدرضا ستوده‌نیا، یکی از اعضای هیئت داوران هم کلام شدیم. وی در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: امروز صبح تلاوت‌های خوبی را شاهد بودیم و قطعات حفظ که خوانده شد نیز خوب بود و حتی یکی دو نفر از شرکت‌کنندگان از سطح عادی هم بالاتر بودند و منتظریم ببینیم که در ساعات دیگر چه کسانی شرکت می‌کنند و رتبه‌ها به چه شکلی می‌شوند.
داور مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه تصریح کرد: از جمله نکات مثبت این دوره از مسابقات، افزوده شدن بخش تفسیر است که متسابقان در بخش قرائت و حفظ موظف هستند که به دو سؤال تفسیری به صورت شفاهی پاسخ دهند و در بخش کتبی نیز قبلا از آنها آزمون گرفته شده است و نکته جالب توجه این است که این سؤال تفسیری از تفاسیر مهم اهل سنت و شیعی است که به انتخاب متسابق یکی از سؤالات انتخاب می‌شود و به صورت دیجیتالی پاسخ می‌دهند.
ستوده‌نیا بیان کرد: از سال قبل تا امسال، کارهای زیادی انجام شده است و طلاب در نقاط مختلف کشور کار کرده‌اند و در کشورهای مختلف نیز کار کردند و از خود بنده برای کار کردن با طلاب در ایران و خارج کشور دعوت‌هایی به عمل آمد و به یک معنا مشغول هستند و هدف و انگیزه نیز مشخص است و امیدواریم که ان‌شاألله امسال نتایج را ببینیم و بر اساس آن یک سیاست و طرحی تنظیم شود که برای ارتقای سطح دانش و مهارت این قراء و حفاظ برنامه‌ریزی‌های به روزتری انجام شود.
وی در ادامه پیشنهاد برپایی کارگاه‌های آموزشی را ارائه و بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و چون مسابقات در سطح بین‌المللی است، می‌توانیم این کارگاه‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم، همچنین با توجه به این که جامعه المصطفی العالمیه در بسیاری از کشورها نمایندگی دارد، می‌شود در آن‌ها برنامه‌ریزی کرد و در یک کشور به صورتی که هزینه‌ها نیز به صرفه باشد این کارگاه‌ها برگزار شوند، برگزاری این کارگاه‌ها کار نویی است و به نظرم می‌رسد که هیچ موسسه این کار را انجام نداده است.
ستوده‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: متسابقان نیاز به این دارند که در مباحث تجویدی و وقف و ابتدا بیشتر کار کنند، از لحاظ صوت و لحن تقریبا اشباع هستند، اما از نظر تجوید و اداء صحیح حروف، ضعیف هستند، چراکه نیاز است که استاد با آنها به صورت مستقیم تمرین کند و از این جهت نیاز به این ارتقاء در این مباحث دارند و طرح برگزاری کارگاه‌ها نیز طرحی است که اگر جامعه المصطفی العالمیه آن را انجام دهد، برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود.
داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سؤال که نظرتان در مورد برگزاری همزمان چند مسابقه به صورت همزمان چیست؟ بیان کرد: به هر حال این هم سیاستی بوده که مسئولان در دستور کار قرار دادند تا طی یک یا دو هفته همه مسابقات را با هم انجام دهند. از یک نظر خوب است و آن هم این که جو قرآنی قوی راه‌اندازی می‌شود و از یک جهت اشکالی که می‌تواند داشته باشد، این که تمام این فعالیت تحت عنوان مسابقات بین‌المللی قرآن طی یک هفته تمام می‌شود و تا سال آینده هیچ خبری از آن نخواهد بود.
ستوده‌نیا تصریح کرد: این در حالی است که در مسابقات فرهنگی یا ورزشی، بعضا در هر ماهی، یک یا دو مسابقه بین‌المللی برگزار می‌شود و کسی هم به آنها ایراد نمی‌گیرد که باید تجمیع شوند، از نظر بنده اگر مسابقات در فصول سال توزیع شود، از نظر کارهای فرهنگی و تبلیغی موثرتر خواهد بود و توجهات نیز تنها به تهران نمی‌رود و مسابقه‌ای، تحت الشعاع مسابقه دیگری قرار نمی‌گیرد. همچنین باید عرض کنم که قرآن چون عبادت است، باید نیت عبادت و خلوص در آن باشد و امیدوارم همه شرکت‌کنندگان و مسئولان برگزاری و ... با همین نیت کار را انجام دهند.
انتهای پیام

captcha