حضور رئیس جهاد دانشگاهی در مسابقات بین‌المللی قرآن/ وجه تمایز ششمین مسابقات بین‌المللی دانشجویان
کد خبر: 3708027
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵

حضور رئیس جهاد دانشگاهی در مسابقات بین‌المللی قرآن/ وجه تمایز ششمین مسابقات بین‌المللی دانشجویان

گروه مسابقات ــ سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عصر امروز در محل سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور یافت.

حضور رئیس جهاد دانشگاهی در مسابقات بین‌المللی قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در حاشیه سومین روز رقابت‌های سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، امروز دوم اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
این مراسم که با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان میهمان ویژه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرمسئول ایکنا و دیگر مسئولان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان و قراء و حفاظ دیگر کشورها همراه بود، آغاز شد.
محمدرضا پورمعین، خادم القرآن و مجری پخش زنده مسابقات با حمیدرضا طیبی بر روی سن مسابقات به گفت وگو نشست. طیبی در پاسخ به این سؤال که جهاد دانشگاهی در امور فرهنگی و قرآنی فعالیت‌های چشمگیری از گذشته تا حال داشته است، مهمترین فعالیت‌های قرآنی در حال حاضر جهاد دانشگاهی را بیان کنید؟ گفت: قرآن، آخرین کتاب آسمانی و کتاب زندگی سعادتمند بشری است که از طریق پیامبر مکرم اسلام بر بشریت نازل شده است. بر همه ماست که در زمینه خواندن صحیح قرآن و فهم و عمل به دستورات آن و ترویج آن تلاش کنیم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی، کار در حوزه قرآن کریم را از ابتدا در دستور کار خود قرار داد. فعالیت را از سال 1364 به صورت رسمی و از سال 60 به صورت غیر رسمی در زمینه مطالعات قرآنی آغاز و بیست و پنج دوره مسابقات ملی قرآن را برگزار کرد. همچنین تشکیل خبرگزاری ایکنا در حوزه قرآن کریم را در دستور کار خود قرار داد. خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری در حوزه قرآن کریم به چندین زبان زنده فعالیت دارد. هچنین تشکیل پژوهشکده میان رشته ای مطالعات قرآن کریم از دیگر کارها در زمینه فهم درست و کاربردی قرآن در جهاد دانشگاهی است. نشریات مختلف در زمینه قرآن کریم در حیطه نشریات علمی ـ پژوهشی و تبلیغی و ترویجی نیز منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان، افراد نخبه و مدیران و کارشناسان آینده هر کشوری هستند، مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان را راه انداختیم تا فرصت خوبی برای فهم و ترویج قرآن ایجاد کنیم. حضور دانشجویان مسلمان در این سال ها بسیار مناسب بوده است به ویژه در سال های اخیر که جوامع اسلامی دچار مشکلات فراوانی از جانب دشمنان اسلام شده‌اند و هم از سوی افرادی که فهم نامناسبی از قرآن دارند.
رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: علاوه بر آن مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، فرصت مناسبی برای بیان مسائل و مشکلات جهان اسلام و آشنا شدن دانشجویان با پیشرفت های کشور ما در حوزه های مختلف علمی، فناورانه و حوزه های فرهنگی و ... است.
وی تصریح کرد: تاکنون پنج دوره از مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان برگزار شده و ششمین دوره این مسابقات با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر سازمان ها از هفتم تا نهم اردیبهشت ماه در مشهد مقدس برپا خواهد شد.
طیبی در خصوص تفاوت کیفیت این دوره از مسابقات دانشجویان نسبت به دوره گذشته، عنوان کرد: در این دوره از مسابقات از تکنولوژی‌های نرم افزاری و IT و فناوری اطلاعات برای برپایی مسابقات استفاده شده است.
وی ادامه داد: مرحله مقدماتی این مسابقات نیز از طریق رایزنی های فرهنگی، اساتید بزرگ و دانشگاه ها درخواست کردیم که متسابقین همراه با شروطی به ما معرفی شوند، سپس فایل‌های صوتی متسابقین از طریق شبکه های اجتماعی دریافت شدند و پس از بررسی داوران از 230 اثر و فایل ارسال شده از سوی متسابقین در نهایت 73 نفر انتخاب شدند.
طیبی عنوان کرد: در مرحله بعد نیز داورها با استقاده از نرم افزارهای صوتی و تصویری، متسابقین را به محل های تعیین شده، دعوت کردند تا در آنجا تلاوت هایی را انجام دادند و داورها به صورت زنده به تلاوت آنها رأی دادند و به نوعی نیز کلاس آموزشی با توضیح نکات آموزشی برای متسابقین برگزار شد.
وی ادامه داد: در نهایت حدود 60 نفر از 40 کشور اسلامی انتخاب شدند که از هفتم تا نهم اردیبهشت ماه در جوار حرم امام رضا(ع) این مسابقات برگزار می شود.
طیبی عنوان کرد: نوع برگزاری مسابقات نیز کمی متفاوت است، پخش زنده از مسابقات نداریم، اما بنا بر این است که مسابقات و داوری هایی که انجام می‌شود به همراه مباحث تعلیمی که در زمینه ارتقای کیفیت متسابقین است به صورت فیلم در قالب برنامه تلویزیونی با چهار زبان زنده دنیا از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود که نوعی کمک به ترویج قرآن کریم خواهد شد.
یادآور می‌شود، سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت کنندگانی از ۸۴ کشور جهان از ۳۱ فروردین ماه با حضور ۳۷۰ نفر در بخش های طلاب(به میزبانی قم)، بانوان(محل برگزاری هتل ارم)، روشندلان و آقایان(مصلای امام خمینی(ره)) برگزار می شود. در ادامه نیز از ۷ تا ۹ اردیبهشت ماه، ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی برپا می شود.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۲۲:۵۹
0
0
فکر کنم معنی 60 نفر از 40 کشور اسلامی یعنی سطح تلاوت در بعضی کشورهای اسلامی آنقدر ضعیف بوده که هیچ کدام از متسابقانشان برای حضور در ایران پذیرفته نشده اند.
captcha