ترویج کتاب ضامن توسعه پایدار
کد خبر: 3708061
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
شهردار کاشان گفت:

ترویج کتاب ضامن توسعه پایدار

گروه ادب ــ شهردار کاشان گفت: اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار و متوازن برسیم کتاب و کتابخوانی باید توسعه یابد.

ترویج کتاب ضامن توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار ایکنا، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در مراسم اختتامیه پایتخت کتاب ایران و عیدانه کتاب که دقایقی پیش در کاشان برگزار شد، با تبریک روز جهانی کتاب گفت: در تاریخ کاشان ظرفیت فرهنگی بزرگی وجود داشته و دارد؛ چرا که این شهر ۲۵ ناشر دارد و ۱۸ ناشر آن فعال است و بیش از ۱۶۰۰ عنوان کتاب پس از انقلاب به چاپ رسیده که از این تعداد ۱۵۰۰ عنوان تالیفی است و ۷۰ نفر از اهالی قلم نیز کاشانی هستند.
وی افزود: رمز موفقیت این شهر حضور نهادهای غیردولتی بود که طرح‌های خوبی را در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی اجرا کرد.
حسینی‌پور در ادامه تاکید کرد: در راستای حمایت از ناشران برخی طرح‌ها را اصلاح می‌کنیم و در تلاشیم تا یارانه‌های عیدانه کتاب به صورت استانی و برای جمعیت استان مورد نظر اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ کتاب به عنوان کالای فرهنگی است و در آینده سعی تواهیم کرد از آثار تالیفی ایرانی حمایت کنیم.
به گفته وی، طرح‌های یارانه‌ای کتاب آسیب‌شناسی می‌شود و خروجی آمار و بررسی ها می تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و ذائقه مخاطبان و سلیقه مصرف مخاطبان شناسایی شود.
وی یادآور شد: خانه کتاب آمادگی دارد با همکاری مسئولان کاشان طرحی ویژه عیدانه در کاشان اجرا کند.
ابریشمی راد، شهردار کاشان در ادامه مراسم اختتامیه پایتخت کتاب ایران گفت: کاشان و سرزمین ایران خود کتابی است که هر برگ آن با مفاخر این سرزمین مزین شده و به امضای بزرگان رسیده است، از بلندآوازه‌ها تا فقیهان، دانشمندان ریاضی و نجوم و آفرینندگان نقش بر روی بوم، که هر یک اثری آفریدند. چه نیکوست کتابخانه چند هزار ساله سیلک با عنوان لقب جدید پایتخت کتاب ایران بار دیگر در ترویج کتاب گام برداشته است و این افتخار بزرگی برای من است که شهردار پایتخت کتاب ایران باشم.
وی افزود: هر جامعه‌ای که نجوای کتابخوانی در آن باشد، هنجارگریزی و اخلاق‌گریزی در آن به گوش نخواهد رسید و از سوی دیگر این امر نه تنها برای توسعه دانش، بلکه عامل تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب است.
ابریشمی‌راد عنوان کرد: جوامعی که نور آگاهی و فرهیختگی از دریچه کتابخوانی به آن تابیده شود، درگیر تعصب و خرافه نخواهد شد. آنچه باعث تعصب و افراطی‌گری است، از کتاب نخواندن و نبود آگاهی حاصل می‌شود. کتاب در راستای ارتقای فرهنگ است. اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار و متوازن برسیم، کتاب و کتابخوانی باید توسعه یابد.
شهردار کاشان یادآور شد: اهتمامی که در این زمینه داریم، فرمایشی نیست و یک اعتقاد و باور است و این امر ریشه در ارتقای فرهنگ عمومی در شهر دارد و این موضوع باید با توسعه ظرفیتهای اجتماعی باشد و این حرکت سرآغازی برای حرکتهای ماندگار در بستر جامعه شهر کاشان باشد.
جوادی، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل موفقیت کاشان در عرصه کتاب و کتابخوانی این است که اداره ارشاد در این زمینه مجری و سرمایه گذار نبود و به شکل مردمی دنبال می شد.

انتهای پیام

captcha