سلامتی انسان، امانت الهی است
کد خبر: 3708245
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
موسوی:

سلامتی انسان، امانت الهی است

گروه اجتماعی- امام جمعه قیدار با بیان اینکه کل عالم امانت الهی در اختیار انسان است، گفت: بدن نیز امانتی الهی است و انسان حق ندارد سلامت خود را به خطر بیاندازد.

به گزارش ایکنا از زنجان حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امروز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در دیدار با جمعی از کارکنان شبکه بهداشت شهرستان خدابنده ضمن تبریک فرا رسیدن هفته سلامت با اشاره به اهمیت و جایگاه سلامتی در اسلام، اظهار کرد: انسان موجودی الهی است که از عالم ملکوت به زمین آمده و در عالم ناسوت و ماده قرار گرفته و قرار است دوباره به جایگاه اولیه بازگردد.
حجت‌الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه انسان موجودی دو بعدی است، گفت: انسان دو بعد جسمانی و روحانی دارد که اصل وجود انسان بعد روحانی است ولی ارتباط تنگاتنگی بین بعد روحانی با بعد جسمانی وجود دارد به طوری که جسم به عنوان مرکب روح محسوب می‌شود و در روایات متعدد هم به آن تاکید شده است که اگر این مرکب دچار مشکل شود روح هم دچار مشکل می‌شود لذا به خاطر این پیوند عمیق، اسلام که دین سعادت بشریت و جامع‌ترین دین الهی است به سلامت جسم هم بهای فراوان داده و جایگاه ویژه‌ای برای سلامت جسم انسان قایل شده است.
امام جمعه قیدار با بیان اینکه اهمیت سلامتی به قدری است که در روایتی از معصوم بیان شده: «اَلصِّحَّةُ اَفضَلُ النِّعَمِ»؛ «سلامتى بهترين نعمت است»، تاکید کرد: حتی از معصوم (ع) نیز زمانی که در مورد حقوق مختلف صحبت می‌شود به حق بدن که انسان در قبال آن مسئولیت دارد، اشاره شده است.
حجت‌الاسلام موسوی در ادامه سخنان خود و در اهمیت حفظ سلامتی بدن در دین مبین اسلام گفت: حتی گاهی اوقات که برخی از اعمال عبادی در تعارض با سلامت جسمی باشد شرع تاکید بر ترک عبادت و قضای آن بعد از بهبودی دارد به طوری که اگر فرد در دوران بیماری روزه‌داری کند این روزه قبول نیست و باید بعد از بهبودی قضای آن را به جا آورد حتی اگر در کل آن روز هم به روزه خود پای‌بند بوده باشد و تاکید بر این مساله در راستای اهمیت سلامتی بدن است که بدون وجود سلامتی نمی‌توان عبادات را آنگونه که شایسته است انجام داد.
وی با اشاره به اینکه بهترین عبادت در دین مقدس اسلام نماز است، تصریح کرد: خدای متعال در به جای آوردن این واجب دینی نیز سلامت مومن را در نظر گرفته و اگر ایستاده در حالت قیام نتوانیم نماز بخوانیم نشسته باید آن را به جا آوریم و حتی در مواقع ضروری گفته شده به حالت خوابیده نیز می‌توان نماز خواند و همه اینها حاکی از اهمیت سلامت جسمی است.
حجت‌الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه شرع مقدس اسلام دیه را برای جبران ضرر به سلامت جسم دیگران قرار داده است، گفت: بسیاری از چیزهایی که اسلام حرام کرده به خاطر سلامت جسم است و مکروهات نیز از این دست هستند.
وی افزود: امروزه پزشکان تاکید دارند بین غذا آب نخوریم که این مساله در اسلام هم کراهت دارد و شرع مقدس 1400 سال قبل به آن اشاره کرده است.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه کل عالم امانت الهی در اختیار انسان است، گفت: بدن نیز امانتی الهی است و انسان حق ندارد سلامت خود را به خطر بیاندازد.
انتهای پیام
captcha