ارائه اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر به مقام معظم رهبری/ 2 درصد دانش‌آموزان دوم متوسطه تجربه مصرف مواد دارند
کد خبر: 3708302
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
افشار عنوان کرد:

ارائه اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر به مقام معظم رهبری/ 2 درصد دانش‌آموزان دوم متوسطه تجربه مصرف مواد دارند

گروه جامعه ــ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اعلام این خبر که بر اساس دستور مقام معظم رهبری پیشگیری از اعتیاد به عنوان اولویت اول این ستاد در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است، افزود: 2 درصد دانش‌آموزان دوم متوسطه تجربه مصرف مواد دارند.

ارائه اقدامات فوق‌العاده ستاد مبارزه با مواد مخدر به مقام معظم رهبری/ 2 درصد دانش‌آموزان دوم متوسطه تجربه مصرف مواد دارند

 

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور امروز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه عملکرد این ستاد در سال 96 را تشریح کرد و گفت: تعداد عملیات صورت گرفته در سال گذشته هزار و 584 بوده است که نسبت به سال قبل‌ 27 درصد رشد منفی داشته است و این به دلیل هدفمند شدن مبارزه و سهم کارهای اطلاعاتی و کاهش هزینه‌ها بوده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد سلاح‌های مکشوفه و خودروهای توقیفی گفت: متلاشی‌ شدن باندها و تعداد افراد قاچاقچی دستگیره شده کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: برای دومین سال پیاپی گمرک ایران به عنوان گمرک پیشتاز در دقت در مکشوفات و میزان کشف مواد مخدر در دنیا معرفی و جایزه بین‌المللی را دریافت کرده است.

افشار به قاچاقچیان مواد مخدر هشدار داد که تجهیزات جدید و پیشرفته برای کشف مواد در ماشین آلات سنگین و کامیون‌ها خریداری و در گمرک‌ها نصب شده است. همچنین از 49 قلاده سگ در گمرک‌ها برای کشف مواد استفاده می‌شود.

وی در ادامه به مسدود کردن مرزهای شرقی کشور اشاره و بیان کرد: با این کار قاچاقچیان به طرف انتقال مواد از دریا و مرزهای رسمی رفته‌اند که باید در این بخش‌ها نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

دامنه نفوذ شبکه‌ها و باندهای مافیای به عمق کشور کم شده است

افشار از افزایش کشفیات مواد مخدر در استان‌های که قبلا میزان کشف مواد کمی داشتند خبر داد و گفت: از سال 92 تاکنون دامنه نفوذ شبکه‌ها و باندهای مافیای به عمق کشور کم شده و کشفیات در مرزها بیشتر صورت می‌گیرد و این نشان می‌دهد سیاست ما در تمرکز امکانات در مرزها موفقیت‌ آمیز بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از زندانی بودن 95 هزار نفر به دلیل ارتکاب جرائم مربوط به مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت: 42 درصد زندانیان کشور به دلیل جرائم مرتبط با مواد در زندان‌ها به سر می‌برند و براساس گفته معاون دبیر کل سازمان ملل ایران در مجموع چهار برابر مکشوفات مواد جهان با منشا تریاک را انجام داده است.

8000 روحانی آموزش پیشگیری از اعتیاد دیده‌اند

وی به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان ارشد نظام در مورد اولویت دادن به پیشگیری و اختصاص 50 درصد بودجه و امکانات به مسئله پیشگیری را عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته 700 هزار دانش آموز، 100 هزار مدیر و مشاور مدرسه، پنج میلیون و 500 هزار خانواده و هزار و 350 استاد دانشگاه تحت پوشش برنامه‌های آموزشی و پیشگیری قرار گرفته‌اند و در 290 دانشگاه مراکز سلامت روان دانشجویی ایجاد شده است. همچنین هشت هزار روحانی، مبلغ و مداح تحت پوشش آموزش‌های پیشگیری قرار گرفته‌اند. اکنون محلات و مساجد ما در کانون توجه پیشگیری قرار دارد که بر این اساس هزار و 450 مسجد برنامه‌های آموزشی پیشگیری را انجام داده‌اند. تجهیز خانه ورزش روستایی نیز در هزار و 200 روستا صورت گرفته و در طی سال گذشته 405 هزار تماس تلفنی با خط ملی مشاوره اعتیاد انجام شده است و 50 هزار جوان عضو جمعیت هلال احمر در طرح پیمان آموزش چهره به چهره مقابله با اعتیاد دیده‌اند.

وی در ادامه به فعالیت‌های صورت‌ گرفته در زمینه‌ مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای کاهش تقاضا و مقابله با اعتیاد در کشور اشاره و اعلام کرد: در سال 96 دو هزار و 400 سازمان مردم نهاد در حوزه کاهش تقاضای اعتیاد فعال بوده‌اند و ستاد از 800 طرح این سازمان‌ها حمایت کرده‌ است. 270 کارگاه آموزشی نیز برای توانمند سازی سازمان‌های مردم نهاد برپا شده و با توجه به حمایت‌های ستاد از طرح‌های کارآفرینی و بیمه هفت هزار و 400 شغل برای معتادان ایجاد شده است و براساس دستور وزیر در سال جاری این تعداد شغل باید دو برابر شود.

افشار از تدوین طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نیز سخن گفت و عنوان کرد: 34 مورد از طرح‌های تحولی کشور در این زمینه احصا، تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

بر اساس دستور مقام معظم رهبری اولویت اول ستاد پیشگیری از اعتیاد است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اولویت‌های برنامه‌های سال جاری این ستاد اعلام کرد: بعد از برگزاری نشست مسئولان ستاد با مقام معظم رهبری و با توجه به فرمایشات ایشان اولویت اصلی و اول سال 97 پیشگیری از اعتیاد است و باید همه ابتکارات و خلاقیت‌های داخلی و خارجی به کار گرفته شود تا در کشور پیشگیری را توسعه دهیم. دومین اولویت ما نیز اجتماعی شدن برنامه‌ها و مشارکت مردم در حوزه درمان است؛ باید از مهربانی عمومی با روش‌های علمی برای ترک اعتیاد استفاده کنیم.

1 تن و 900 کیلوگرم مواد مخدر در شعاع 500 متری مدارس و دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: مقابله با عرضه مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها از دیگر اولویت‌های ستاد است؛ مهم‌ترین موضوع در این زمینه دسترسی آسان به مواد مخدر است که باید این دسترسی سخت شود البته در سال 96 همین مسئله طی تفاهم نامه‌ای با پلیس اجرا شد که طی آن تا شعاع 500 متری مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز عمومی پاک سازی شد در این عملیات یک تن و 900 کیلوگرم مواد مخدر به صورت یک گرم از خرده فروشان گرفته شده است.

افشار ادامه داد: از دیگر اولویت‌های ما افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی و کشف مواد مبتنی بر اطلاعات است که در سال گذشته 64 درصد مکشوفات براین اساس بوده و امسال این عدد باید به 80 درصد برسد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان گفت: نباید یک قاچاقچی احساس مصونیت مالی کند و فکر کند مدتی در زندان می‌ماند و بعد از آزادی از درآمد کسب شده استفاده می‌کند باید تمام اموالی که قاچاقچیان از طریق مواد به دست آورده‌اند چه به اسم خودشان باشد و چه به اسم فرد دیگری ضبط شود.

وی در خصوص اولویت‌های درمان در سال 97 نیز گفت: طی سال جاری به سمت تغییر روش‌های سنتی و استفاده از روش‌های جدیدتر حرکت کرده‌ام و از ظرفیت مشاوران و روانشناسان کمک می‌گیریم، تأمین نیازهای روحی و معیشتی بهبود یافتگان نیز جز برنامه‌های ما است که در این زمینه اقدامات دو برابر خواهدشد و ما از خیرها می‌خواهیم دست بهبود یافتگان را بگیرند. با مسئولان بخش فضای مجازی وزارت ارشاد نیز تفاهم نامه‌ای برای بهره‌گیری از این فضا و رساندن پیام‌ها استفاده خواهیم‌کرد.

قانون باید اصلاح شود

در ادامه این نشست افشار در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای ماده 15 و 16 ترک اعتیاد و نتیجه بخش نبودن ترک اعتیاد اجباری گفت: قانون باید اصلاح شود. صیانت و بازاجتماعی کردن باید جزو فرایند درمان و به صورت بسته‌درمانی ارائه شود. اجرای ماده 15 و 16 (ترک اعتیاد در کمپ‌ها و نگهداری معتادان متجاهر) بر اساس قانون است اما این قانون باید بازنگری شود تا توفیق در درمان افزایش پیدا کند.

وی بیشترین بودجه اختصاصی به سازما‌ن‌ها و نهادها در زمینه مواد مخدر را آموزش و پرورش و صدا و سیما اعلام و اظهار کرد: در سال گذشته 810 تن مواد مخدر از قاچاقچیان گرفته شده که 30 درصد موادی است که به ایران وارد می‌شده است یعنی از ایران دو هزار و 400  تن مواد ترانزیت می‌شود که بخشی هم در ایران رسوب می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤالی در زمینه کار فوق‌العاده‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی از مسئولان مطالبه کرده‌اند، نیز گفت: هر دستگاه چند کار فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد که برخی قابلیت گفتن دارد و برخی محرمانه است ما در نشستی که با مقام معظم رهبری خواهیم داشت این کارها را مطرح می‌کنیم و در صورت تأیید ایشان اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه مدت زمان دسترسی به مواد اکنون در تهران چه قدر است؟ گفت: در برخی مناطق چند دقیقه و در برخی مناطق نیم ساعت اما همه اذعان دارند که به علت فراوانی و ترانزیت مواد، میزان مواد در کشور زیاد است بر همین اساس تلاش داریم در جاهای حساس مثل اطراف مدارس و دانشگاه‌ها دسترسی به مواد را سخت‌تر کنیم. البته تنها کاری که در اصل می‌شود انجام داد این است که نیاز و رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را به حداقل برسانیم.

2 درصد دانش‌آموزان دوم متوسطه تجربه مصرف مواد دارند

افشار در خصوص شیوع مصرف مواد در میان دانش‌آموزان گفت: ما شیوع را در میان دانش‌آموزان بررسی نمی‌کنیم بلکه هر گونه مصرف و تجربه مصرف را بررسی می‌کنیم. در سال 80 نیم درصد دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه، در سال 90 حدود یک درصد این دانش‌آموزان و در سال 95 این آمار به دو درصد دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه رسید و این افزایش به دلیل مصرف «گل» و تبلیغات دروغی است که در مورد غیر اعتیادآور بودن این ماده صورت گرفته و ما امیدواریم با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته مصرف این ماده نیز کاهش یابد.

 انتهای پیام

captcha