لزوم توجه به مناسبت‌های ولایی در کنار سوگواری به منظور تحقق تربیت اسلامی
کد خبر: 3708313
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
ملکی تأکید کرد:

لزوم توجه به مناسبت‌های ولایی در کنار سوگواری به منظور تحقق تربیت اسلامی

گروه جامعه ــ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش معتقد است، برگزاری مناسبت‌های سوگوارانه اگر چه لازم و ارزشمند است اما به تنهایی کافی نیست و نیاز تربیتی ما را برطرف نمی‌کند، بنابراین باید دست به تولید برنامه برای دانش‌آموزان در مناسبت‌های ولایی نیز زد.

لزوم توجه به مناسبت‌های ولایی در کنار سوگواری به منظور تحقق تربیت اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست شورای سیاست گذاری برنامه‌های ولایی امروز، سوم اردیبهشت‌ماه، با حضور مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام ملکی، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

 در ابتدای این نشست مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل پرداخت و گفت: اجرای فعالیت‌های پرورشی به ویژه در مناسبت‌های ولایی باید مالامال از اعتدال، امید، آینده نگری، نشاط و معنویت باشد و ضمن توجه به محوریت مدرسه در فعالیت‌ها سه اصل فراگیری، مشارکت پذیری و اثربخشی بیش از پیش مدنظر باشد.

وی تعداد برنامه‌های برگزار شده در دهه کرامت را 31 هزار مورد، دهه بصیرت و ولایت 43 هزار مورد، سوگواره احلی من‌العسل 578 همایش متمرکز، ایام محرم و صفر 172 هزار  مورد، ایام فاطمیه 87 هزار مورد، هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان 30 هزار مورد، برشمرد و گفت: در بخش مسابقات نیز شاهد برپایی مسابقه صحیفه سجادیه با 736 هزار شرکت کننده، مسابقه نهج‌البلاغه با یک میلیون و 151 هزار شرکت کننده، مسابقه مداحی با حضور 203 هزار نفر، مسابقه نهج‌البلاغه فرهنگیان با حضور 139 هزار نفر، طرح مصباح الهدی با مشارکت پنج میلیون و 50 هزار نفر و 54 هزار جلسه انتظار و مهدویت بودیم.

وی اسناد فرادستی برای برگزاری برنامه‌های ولایی را سیاست‌های 13 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری به وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهبردها و سیاست‌های آموزش و پرورش در سال 97 برشمرد و عنوان کرد: بزرگداشت مناسبت‌های ولایی با هدف گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی، ترویج گرامیداشت اعیاد، میلاد و شهادت اهل بیت(ع)، توسعه و تعمیق بصیرت به منظور مقابله با بدعت‌ها، خرافات و تهاجم فرهنگی دشمنان برگزار می‌‌شود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های مذهبی نباید به یک جنبه خاص محدود شویم، گفت: قرآن، عترت و نماز سه جنبه‌ای هستند که باید همسان با یکدیگر مدنظر قرار گیرد. مناسبت‌های مذهبی پیام و درس برای عموم مردم دارند؛ بنابراین باید آن‌ها را شناخت و با ارائه آن به دانش‌آموزان الگوی عملی برای زندگی روزمره ایجاد کرد.

وی بر ضرورت مخاطب شناسی تأکید و تصریح کرد: باید در فعالیت‌های مذهبی با زبانی سخن بگوییم که اقتضای مخاطب باشد. کودکان و نوجوانان نشاط و شادی را بیش از هر چیز دیگری می‌طلبند و برنامه‌های سنتی با توجه به گسترش فضای مجازی از اثرگذاری کافی برخوردار نیستند. برگزاری مناسبت‌های سوگوارانه اگر چه لازم و ارزشمند است اما به تنهایی کافی نیست و نیاز تربیتی ما را برطرف نمی‌کند، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت حوزویان و مبلغان دینی در این زمینه دست به تولید برنامه برای دانش‌آموزان زد.

حجت‌الاسالام والمسلمین صادق‌زاده، مسئول مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز با حضور در این جلسه به برخی از اقدامات صورت گرفته در راستای بزرگداشت مناسبت‌های ولایی ویژه دانش‌آموزان به ویژه در مترو تهران پرداخت و گفت: این مهم در شهرداری تهران با عرضه کتب متنوع و جذاب پیگیری می‌شود. این نهاد آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش است تا در زمینه مراسم مذهبی دست به اجرای برنامه بزند.

حجت‌الاسلام کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) نیز با حضور در این نشست به چند نکته اشاره و عنوان کرد: در کار فرهنگی نباید منتظر نتیجه ماند بلکه باید افقی را ترسیم و بر مبنای آن حرکت کرد.

برای هر امام معصوم(ع) یک نماد تعریف شود

وی پیشنهاد داد که برای هر امام معصوم(ع) یک نماد تعریف شود تا ذهن‌ها در مراسم مختلف درگیر آن شوند و گفت: نشاط مقدمه امر تربیت است و باید از این مقوله به عنوان یک ابزار استفاده کنیم نه اینکه در همین مرحله بمانیم.

مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین نیز با بیان سخنانی مدرسه را مهم‌ترین نهادی دانست که می‌تواند در زمینه تربیت مؤثر عمل کند و اظهار کرد: راه پیشرفت و فعالیت تربیتی بهینه از مسیر مدرسه می‌گذرد. درهای مدارس به روی تمامی دستگاه‌هایی که نظام بر آنها نظارت دارد، با ملاحظه ویژگی‌های دستگاه تعلیم و تربیت باز است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای سند تحول به طبقه بندی و تناسب سازی موضوعات تربیتی و اخلاقی با مراحل رشد اشاره دارد، گفت: این امر باید در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود. همچنین تربیت متوازن از دیگر تأکیدات سند تحول است که باید مورد توجه قرار گیرد، به نحوی که برنامه‌های تربیتی به هر شش ساحت تربیت توجه داشته باشد. از فرصت مناسبت‌های ولایی می‌توان برای توجه به تمام جنبه‌های تربیتی دانش‌آموزان بهره گرفت.

از دیگر کارشناسانی که در این مراسم حضور داشند می‌توان از بحری‌زاده، مشاور مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت پرورشی نام برد. وی با بیان اینکه در موضوع مناسبت‌های ولایی هدف اساسی تقویت باورها و عقاید دانش‌آموزان است، گفت: سه نقش آموزشی، تبلیغی _ ترویجی و پژوهشی وجود دارد که باید بین دستگاه‌ها تقسیم شود تا از موازی کاری به دور بمانیم.

حجت‌الاسلام بهشتی، مشاور وزیر در امور قرآنی نیز از دیگر افرادی بود که به این نشست اضافه شد. وی با بیان اینکه افراد نسبت به گذشته و گذشتگان خود پنج وظیفه دارند، اظهار کرد: در نگاه قرآنی دو مورد این وظایف بزرگداشت مناسبت‌ها و قهرمانان بیان شده است.

وی وظیفه افراد در برابر رهبران دینی خود را محبت، معرفت، زیارت، ولایت، برائت و معرفی برشمرد و اظهار کرد: در برنامه‌های تربیتی اجرایی در مدارس باید به توازن جنسیتی نیز توجه داشته باشیم تا میزان برنامه اجرایی برای دختران دانش‌آموز کمتر از پسران نباشد.

حجت‌الاسلام بهشتی بر ضرورت تعامل با رسانه ملی نیز تأکید و تصریح کرد: از ظرفیت مسابقات به خاطر هیجانی که دارد می‌توان بهره گرفت و برنامه‌های تربیتی را با آن همراه کرد. همچنین پژوهشکده‌های آموزش و پرورش و اردوگاه‌ها نیز ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری برنامه‌های ولایی و مناسبتی مذهبی هستند.

همراه کردن خانواده و اولیای دانش‌آموزان در مناسبت‌های ولایی

بنابر گزارش ایکنا؛ طاهریان، معاون فرهنگی، هنری و آموزش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز به نقش کتب درسی در بزرگداشت مناسبت‌های ولایی و پیامی که این مناسبت‌ها برای افراد دارند، اشاره و عنوان کرد: همراه کردن خانواده و اولیای دانش‌آموزان در این مناسبت‌های ولایی می‌توان تأثیرات تربیتی آن را افزون کند.

خالقی، نماینده صدا و سیما نیز ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با آموزش و پرورش در زمینه بزرگداشت مناسبت‌های ولایی، گفت: باید دانش‌آموزان اهل تسنن را نیز مورد توجه قرار دهیم و برای این قشر از جامعه نیز برنامه‌های متناسب داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha