نگاه متعهدانه قرآن به حکومت/حکومت از شئون ربوبی خداوند
کد خبر: 3708348
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
قاسمی مطرح کرد:

نگاه متعهدانه قرآن به حکومت/حکومت از شئون ربوبی خداوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون آموزشی دانشگاه قم، نگاه قرآن به حکومت را متعهدانه و مسئولانه برشمرد و اظهار کرد: حاکمیت و حکومت از شئون ربوبیت خداست.

به گزارش ایکنا  از لرستان، غلام‌علی قاسمی، معاون آموزشی دانشگاه قم، امروز دوشنبه، سوم اردیبهشت در دومین همایش ملی «قرآن و حقوق» که به میزبانی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)شهرستان بروجرد برگزار شد، اظهارکرد: یکی‌از واژگان جنبه‌های عمومی قرآن پاسخگویی نسبت مسئولیت است.
وی به مبانی مسائل سیاسی در حقوق عمومی اشاره و تصریح کرد: در قانون اساسی اصل ۱۳۷ مسئولیت وزیران را در برابر رئیس جمهور و نمایندگان و اصول مربوط به مقام معظم رهبری بیان شده است.

نگاه متعهدانه قرآن به حکومت/حکومت از شئون ربوبی خداوند

قاسمی با بیان این‌که مقامات و حکمرانان در ازای صلاحیت و مسئولیت، تکلیف پاسخگویی هم دارند به مبانی مسئولیت سیاسی در قرآن اشاره کرد و گفت: رویکرد قرآن نسبت به هستی و فعالیت اجتماعی انسان یک نگاه متعهدانه و هدفدار است، آیات به‌طور مکرر بیان می‌کنند که این خلقت بی‌هدف نیست و مسئولیت انسان را در برابر خداوند بیان می‌کنند.
وی افزود: خداوند متعال در آیه هشتم سوره تکاثر با این مضمون «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» می‌فرماید شما از نعمت‌ها در برابر خداوند سوال خواهید شد، که منظور از نعمت‌ها در این آیه نعمت‌های مادی و معنوی است
قاسمی با بیان این‌که نگاه قرآن یک ظرفیت اعتقادی کامل است، اضافه کرد: نگاه ما به زمامداری یک نگاه مسئولانه است، به‌طوری‌که آیات مسئولیت در قرآن به ما سفارش می‎کند که انسان مسئول است این در حالی‎است که واژه «یسئلونک» به این معنا که از شما سوال خواهد شد ۱۵ بار در قرآن آمده است .

امانی بودن حکومت برای انسان؛ جنبه تنفیدی بودن حکومت

وی به مسئله امانی بودن حکومت در قرآن اشاره و تصریح کرد: حکومت پایدار نیست و حکومت واقعی ازآن خداست، این در حالی‌است که حاکمیت و حکومت از شئون ربوبیت خداست و اگر در اختیار انسان قرار بگیرد، جنبه تنفیدی دارد.
قاسمی، امام علی(ع) را سمبل حاکم اسلامی تمام و کامل برشمرد و خاطرنشان کرد: در نهج‌البلاغه آمده است که حکومت و فرمانداری طعمه‌ای بیش نیست و نباید هر کاری بخواهی انجام دهی زیرا مسئولیت امانی است.

مذمت ارباب‌سالاری غیرخدا

معاون آموزشی دانشگاه قم به مذمت ارباب‌سالاری برای غیر خدا اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن‌کریم در مذمت یهود و نصارا دارد که آن‌ها دانشمندان و راهبان را به‌عنوان ارباب در برابر خدا گرفتند.
وی گفت: با استفاده از آیاتی که اهداف حکومت را بیان می‌کند برداشت می‌شود که زمامداری از جنس مطلق نیست و هدف نهایی قرب خداوند و هدایت انسان‌هاست.

انتهای پیام

captcha