مولفه‌های جذابیت در تدریس دروس معارف دانشگاه
کد خبر: 3708616
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
غیبی بیان کرد:

مولفه‌های جذابیت در تدریس دروس معارف دانشگاه

گروه معارف- مدرس معارف دانشگاه شهرکرد، مولفه‌های جذابیت تدریس دروس معارف دانشگاه را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام ولی غیبی استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد، عصر روز گذشته سوم اردیبهشت ماه در کارگاه روش های نوین تدریس که به همت گروه معارف دانشگاه شهرکرد و با حضور جمعی از اساتید معارف این دانشگاه در سالن کنفرانس شهید مطهری دانشگاه شهرکرد برگزار شد، به تبیین عوامل و مولفه های جذابیت تدریس دروس معارف در محیط های دانشگاهی پرداخت.

مولفه‌های جذابیت تدریس دروس معارف دانشگاه

10 مولفه جذابیت تدریس دروس معارف

وی با یادآوری تعریف تدریس به عنوان فرایند یادگیری برای ایجاد تغییر در حیطه های شناختی، عاطفی و رفتاری، اظهار کرد: هدف تدریس جز با ارتباط موثر و ارتباط موثر هم جز با جذابیت حاصل نمی شود.
مدرس معارف، جذابیت را از نظر روانشناسی مجموعه ویژگی های ظاهری، رفتاری و گفتاری دانست که موجب محبوبیت می شود و تاکید کرد: ایجاد جذابیت در محیط آموزشی، قدرت یادگیری را بالا می برد.
حجت الاسلام غیبی در ادامه، 10 مولفه جذابیت تدریس دروس معارف و ایجاد فضای آموزشی جذاب و بانشاط را بیان و تشریح کرد.
وی «تبسم و خوشرویی» در مقابل دانشجویان و مخاطبین را اولین مولفه تدریس جذاب بیان کرد و در این رابطه به روایت امام صادق(ع) در مورد خصوصیات اهل بهشت اشاره کرد که عبارتند از روی گشاده، دست بخشنده، قلب مهربان و زبان نیکو.
مدرس دانشگاه شهرکرد دومین مولفه را شوخ طبعی دانست و در این خصوص به ذکر شواهدی در خصوص تاثیرعجیب شوخ طبعی در جذب مخاطب پرداخت.
وی سومین و چهارمین مولفه را به ترتیب بیان شعر و تسلط به زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و زبان عربی به عنوان زبان دین اسلام بیان کرد.
حجت الاسلام غیبی، مولفه پنجم و ششم در جذابیت تدریس را طرح پرسش و معما و بیان داستان های آموزنده دانست و در این رابطه به بیان شواهد و مثال هایی پرداخت.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد مولفه هفتم در جذابیت تدریس را بیان مسائل احکام شرعی دانست و اضافه کرد: بیان مسائل شرعی باید ناظر به مسائل مبتلابه و مورد نیاز دانشجویان و مخاطب باشد و در این زمینه بیان مجازات و حدود در فقه اسلامی را به صورت خاص بسیار تاثیرگذار دانست.
وی مولفه هشتم را بیان مطالب در قالب تمثیل دانست و در این زمینه به شواهدی از بیان تمثیل در قرآن کریم پرداخت.

مولفه‌های جذابیت تدریس دروس معارف دانشگاه
این مدرس معارف، مولفه نهم در جذابیت تدریس را داشتن مهارت گوش دادن بیان کرد و یکی از راههای ارتباط موثر را خوب گوش کردن دانست و اضافه کرد: متاسفانه اکثراً مهارت گوش کردن را ندارند و در این زمینه به اختلافات فراوان همسران در اثر نداشتن این مهارت اشاره کرد.
وی برای تایید مطلب خود در این بخش به فرمایش معصوم علیه السلام استناد کرد که؛«تعلم حسن الاستماع کما تتعلم حسن القول؛ خوب شنیدن را همچون خوب گفتن فراگیر .»

اخلاص، روح حاکم بر مولفه‌های جذابیت

حجت الاسلام غیبی مولفه دهم در جذابیت تدریس دروس معارف را داشتن صدای خوب و بیان احادیث و قرائت قرآن در کلاس با صدای نیکو و زیبا دانست.
مدرس گروه معارف در جمع بندی پایانی خود اخلاص را روح حاکم بر همه مولفه های ذکر شده دانست و به بیان روایتی از امیرمومنان در این زمینه اشاره کرد که فرمود:«باالاخلاص یکون الخلاص؛ خلاصی از بدبختی های دنیا و آخرت به وسیله اخلاص است.»

مولفه‌های جذابیت تدریس دروس معارف دانشگاه
وی اضافه کرد: اخلاص به منزله «اکسیر» است و اگر کسی اخلاص داشته باشد، خداوند او را محبوب می کند همان طور که قرآن کریم می فرماید:« اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می کند.»
انتهای خبر

captcha