گلایه های نماینده ایران در مسابقات قرآن کریم/ رنجی که از بی نظمی می بریم
کد خبر: 3708632
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

گلایه های نماینده ایران در مسابقات قرآن کریم/ رنجی که از بی نظمی می بریم

سید مصطفی حسینی گفت: بنده تجربه حضور در مسابقات قرآن کریم در مالزی را دارم و به جرأت می توانم عرض کنم که سطح کیفی مسابقات قرآن کریم در ایران بالاتر از مسابقات مالزی است اما از حیث نظم در برگزاری ما عقب هستیم.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: "بنده تجربه حضور در مسابقات قرآن کریم در مالزی را دارم و به جرأت می توانم عرض کنم که سطح کیفی مسابقات قرآن کریم در ایران بالاتر از مسابقات مالزی است اما از حیث نظم در برگزاری ما عقب هستیم. در حالی که ما به عینه در مسابقات مالزی می دیدم که اجراها مطابق با زمان بندی اعلام شده پیش می رود. به این معنا که اگر مثلا به یک قاری یا حافظ قرآن اعلام شده بود که روز چهارشنبه نفر چهارم اجراست دقیقا با همان زمان بندی پیش می رفتند و تغییری در جدول نمی دادند. سال 95 در مسابقات مالزی حضور داشتم و باید بگویم که ما متاسفانه از حیث موضوعات مدیریتی و برنامه ریزی مسابقات در شرایط مطلوبی قرار نداریم."

آنچه در ادامه می آید گفتگوی سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با نماینده ایران در رشته قرائت سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم به کم و کیف برگزاری این مسابقات و فضای این رقابت ها می پردازد.

جناب حسینی با آرزوی توفیق در سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم مخاطبان ما را در جریان فضای این دوره از رقابت ها قرار دهید؟

حال و هوای این دوره از مسابقات خوشبختانه بسیار دوستانه و فضا، صمیمانه و برادرانه بود. ما با بسیاری از عزیزانی که در این مسابقات شرکت می کنند سابقه اّشنایی و دوستی داریم که دلنشین است و همان گونه که از یک محفل انس با قرآن انتظار می رود در همان راستاست.

از تلاوت های خود در این دوره از مسابقات راضی بودند؟

بله الحمدلله خداوند کمک کرد و تلاوت کردیم.

آن چیزی که به عنوان انتقاد اصلی می توان در این دوره از مسابقات مطرح کرد چیست؟

متاسفانه باید عرض کنم که برنامه ریزی سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقاتی در این سطح ضعیف است. اگر برنامه ریزی های مسئولان برگزاری مسابقات قوی تر بود بنده با خیال راحت تری در مرحله مقدماتی قرائت می کردم.

نقد شما مشخصا و مصداقی به چه موضوعی برمی گردد؟

ببینید من در قرائت مقدماتی طبق جدولی که در اختیار ما قرار داده بودند بعد از این که به محل برگزاری مسابقات یعنی مصلا وارد شدم یک ساعت بعد تلاوت داشتم که طبیعتا قاری در این یک ساعت فرصتی برای آرام بودن و آمادگی برای قرائت را خواهد داشت اما به محض این که وارد فضای مسابقه شدم و با وجود این که از قبل به من اطلاع داده بودند ناهماهنگ با جدول و یک ساعت زودتر برای اجرا فراخوانده شدم یعنی همزمان با ورودم به محل مسابقه مجبور شدم بروم و اجرا کنم که طبیعتا این ناهماهنگی ها و بی نظمی ها خوب و شایسته نیست و باعث آبروریزی برای نظام جمهوری اسلامی است.

بنده تجربه حضور در مسابقات قرآن کریم در مالزی را دارم و به جرأت می توانم عرض کنم که سطح کیفی مسابقات قرآن کریم در ایران بالاتر از مسابقات مالزی است اما از حیث نظم در برگزاری ما عقب هستیم. در حالی که ما به عینه در مسابقات مالزی می دیدم که اجراها مطابق با زمان بندی اعلام شده پیش می رود. به این معنا که اگر مثلا به یک قاری یا حافظ قرآن اعلام شده بود که روز چهارشنبه نفر چهارم اجراست دقیقا با همان زمان بندی پیش می رفتند و تغییری در جدول نمی دادند. سال 95 در مسابقات مالزی حضور داشتم و باید بگویم که ما متاسفانه از حیث موضوعات مدیریتی و برنامه ریزی مسابقات در شرایط مطلوبی قرار نداریم.

یعنی به نظر شما برنامه ریزی یک مسابقه قرآنی تا این حد پیچیده است؟

نه واقعا مساله پیچیده و عجیبی نیست اما من نمی دانم چرا این بی برنامگی ها در مسابقاتی در این سطح دیده می شود که واقعا خوشایند نیست.

سطح این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی کردید؟

سطح مسابقات امسال بالاتر از دوره های پیش بود به خاطر این که شرکت کنندگان قوی تری نسبت به دوره های پیشین در مسابقات حضور داشتند.

از تلاوت کدام یکی از قاریان راضی بودید؟

تلاوت دو قاری خوب بود. آقای علیرضا رضایی که از کشور افغانستان در این دوره از مسابقات حضور یافته بود و یک قاری دیگر از کشور عراق به نظرم خوب خواندند.

و دیدگاه تان درباره هیات داوران چیست؟

خوشبختانه سطح کیفی داوران بسیار مطلوب است. داورهایی مثل آقای اسامه از اردن که روی ایشان شناخت دارم و اساتید زبده دیگری که ذره ای به عدالت آن ها نمی توان تردید کرد و خدارا شکر داوری ها بسیار قوی است.

همان طور که می دانید امسال برای سال دوم مصلای تهران به عنوان مکان برگزاری مسابقات قرآن کریم انتخاب شد در حالی که در سال های قبل مسابقات در محل سالن اجلاس سران برگزار می شد. برخی از منتقدان در این باره نسبت به کیفیت صدادهی در مصلا و تاثیر آن در کیفیت اجرای قاریان و حفاظ اعتراض داشتند و این که این سالن مناسب برگزاری مسابقات نیست. دیدگاه تان در این باره چیست؟

من فکر می کنم که سیستم صوتی سالن اجلاس و مصلای تهران تفاوت زیادی با هم ندارند. البته مصلا مکان بزرگ تری است و همهمه دور و بر در محل برگزاری مسابقات وجود دارد اما در واقع یک تیم بسیار حرفه ای سیستم صوتی را مدیریت می کرد. اگرچه در رزوهای اول قاریان یک مقدار در این باره مشکل داشتند و شکایت هایی هم مطرح شد اما خوشبختانه در روز بعد کیفیت صدادهی سالن بهتر شد و بنده راضی بودم.

انتهای پیام

captcha