فلسفه زندگی، بندگی خداوند و حرکت در مسیر تکامل است
کد خبر: 3708647
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

فلسفه زندگی، بندگی خداوند و حرکت در مسیر تکامل است

گروه معارف- یک استاد دانشگاه گفت: هدف از خلقت انسان و فلسفه زندگی، طی کردن مسیر تکامل در دنیاست تا بتوانیم در آخرت از زندگی جاودان بهره‌مند شویم و لازمه این امر، پیروی از دستورات و آموزه‌های قرآن کریم است.

حسن حکمیون، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه انسان از جسم و روح تشکیل شده است، اظهار کرد: جسم انسان منشأ زمینی و خاکی و روحش منشأ الهی دارد و به لحاظ جسمی، نیازمند اقتضائات مادی همچون آب و غذا و به لحاظ روحی، نیازمند معنویاتی نظیر امنیت، محبت، احساس تعلق به دیگران و اتصال به وحدانیت است؛ بنابراین فلسفه حیات انسان بر روی زمین را می‌توان در حدیث «الدنیا مزرعه الآخره» خلاصه کرد، انسان به دنیا پا گذاشته تا خودسازی کرده و سیر تکامل خود را طی کند تا در آخرت، از زندگی جاودان بهره‌مند شود.
وی افزود: انسان زمانی که به دنیا می‌آید، نه شخصیت مشخصی دارد و نه دارای توان جسمی برای محافظت از خود است، از همین رو خداوند عاملی کمکی مثل پدر و مادر را قرار داده تا او را رشد دهند. انسان تمام مراحل زندگی دنیایی را طی می‌کند تا به آخرت برسد و برای اینکه در آخرت سرافراز باشد، نیاز به تربیت دارد، اینجاست که وجود پدر و مادر و مربی در زندگی انسان ضروری جلوه می‌کند و اگر آنها از روش تربیت صحیح آگاه نباشند، انسانی که زیر سایه آنها پرورش پیدا می‌کند، نه در دنیا و نه در آخرت طعم خوشبختی را نخواهد چشید. خداوند نیز به عنوان یک مربی برای اینکه راه سعادت را به انسان نشان دهد، پیامبران را مبعوث کرد تا او را هدایت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان بیان کرد: کتاب‌های ادیان بزرگ همگی از سوی خداوند نازل شده‌اند، بنابراین هدف خلقت یعنی عبودیت انسان در همه ادیان یکسان است، فقط روش‌ها و شیوه‌ها با هم متفاوت‌اند و در اصول کلی تفاوتی ندارند، اما در اصول جزئی و رفتاری و احکام تفاوت‌هایی وجود دارد و همه اینها در راستای سعادت انسان در این دنیا و فرجام نیک در دنیای دیگر است. در انجیل آمده که پس از ظهور پیامبر اسلام، مسیحیان باید از وی پیروی کنند، اما آنها این موضوع را نادیده گرفتند؛ البته پیروان همه ادیان محترم‌اند و شرع اجازه جسارت به آنها را نداده است.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به فلسفه و معنای زندگی نیاز به کسب معرفت و تلمذ کردن نزد علما داریم، در قرآن کریم و منابع حدیثی، همه دستورات و آموزه‌های لازم آمده و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آنها را برای ما تبیین کرده‌اند، کافی است که این دستورات و آموزه‌ها را در عمل اجرا کنیم، قوانین جاری در کشور نیز بر اساس همین آموزه‌ها تدوین شده‌اند؛ بنابراین مردم و مسئولان موظف به اطاعت از آموزه‌های قرآن و قوانین کشور و تلاش برای تحقق و پیاده‌سازی آنها در جامعه هستند.
حکمیون با اشاره به عواملی که انسان را از دستیابی به معنا و فلسفه زندگی دور می‌سازد، گفت: یکی از این عوامل می‌تواند ناتوانی مربی در انتقال تعالیم به متربی و کوتاهی وی در تربیت و خودسازی خودش باشد، بنابراین پدرها و مادرها باید ابتدا به خودسازی توجه داشته باشند تا بتوانند مربی خوبی باشند و فرزندان خود را نسبت به اطاعت از فرامین الهی قانع سازند. از طرف دیگر، انسان دشمنی به نام شیطان دارد که حقایق را برایش به صورت دیگری جلوه داده و باعث می‌شود تا انسان به راه خطا برود، بنابراین مربی باید انسان را از خطرات شیطان آگاه ساخته و او را در این زمینه راهنمایی کند.
انتهای پیام

captcha