می‌خواهیم نهج‌البلاغه را وارد متن زندگی مردم کنیم
کد خبر: 3708690
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد:

می‌خواهیم نهج‌البلاغه را وارد متن زندگی مردم کنیم

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام رهبر با انتقاد از جای خالی نهج‌البلاغه در جامعه عنوان کرد: موسسه نهج‌البلاغه می‌خواهد این کتاب را از کتابخانه به زندگی مردم بیاورد.

می‌خواهیم نهج‌البلاغه را وارد متن زندگی مردم کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، مدیر موسسه نهج‌البلاغه در نشست خبری گردهمایی مروجان و فعالان نهج‌البلاغه که صبح امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، به بیان ضرورت نهادینه ساختن آموزه‌های نهج‌البلاغه در جامعه و زندگی مردم پرداخت و عنوان کرد: کتاب نهج‌البلاغه معرفی نمی‌خواهد. نهج‌البلاغه کتابی است که هزار سال قبل توسط فقیه بزرگ سیدرضی تالیف شده است و تا امروز هزاران تفسیر، تاویل، شرح و بسط از طرف شیعه، سنی و حتی مسیحی در خصوص آن نگارش شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نهج‌البلاغه را «اخ‌القرآن» نامیده‌اند. نهج‌البلاغه کتاب زندگی است. نهج‌البلاغه کتاب حکومت، سیاست و معارف است. هر بابی از آن را باز کنیم، مطالبی در خصوص سیر و سلوک، اخلاق و اقتصاد در آن یافت می‌شود. برای نهج‌البلاغه مستدرکاتی نوشته‌اند؛ چراکه تمام سخنان امیرالمومنین(ع) در آن نیست. سیدرضی از عبارت «المختار من کلمات امیرالمومنین(ع)» استفاده کرده است. کلمات حضرت امیر(ع) فراتر از نهج‌البلاغه است.

حجت‌الاسلام رهبر ضمن انتقاد از جای خالی نهج‌البلاغه در زندگی مردم تصریح کرد: در مورد نهج‌البلاغه کارهایی بسیاری در کشور انجام گرفته است. محققینی چون آیت‌الله دین‌پرور، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مکارم شیرازی در این خصوص تلاش‌هایی داشته‌اند اما در این میان جای یک مطلب خالی است و آن اینکه جایگاه نهج‌البلاغه در زندگی روزمره، در ساحت فرهنگ و در حوزه، دانشگاه، مدیریت، اخلاق و تعاملات اجتماعی کجاست؟ نهج‌البلاغه گنجینه‌ای پنهان است که در کتابخانه مانده است. اگر شیوه سیاست علوی را در جامعه بیاوریم، اگر تعامل او با مردم را در نظر داشته باشیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی در ادامه تاکید کرد: این کتاب باید در متن زندگی مردم حضور پیدا کند. نهج‌البلاغه نباید در دانشگاه غریب باشد. در زمانی که دشمنان اسلام مدام بر علیه ما بمباران فکری می‌کنند ما به عنوان مسئولانی که باید این فرهنگ را حمایت کنیم باید تلاش کنیم فرهنگ علوی در جامعه تقویت شود. موسسه نهج‌البلاغه می‌خواهد در این راستا حرکت کند تا نهج‌البلاغه را در عینیت زندگی آحاد جامعه پیاده‌سازی کند.

محمدتقی رهبر در ادامه به بیان رسالت مؤسسه نهج‌البلاغه و دستاورد سه‌ساله آن اشاره کرد و گفت: موسسه نهج‌البلاغه که بنده از اعضای آن هستم سه سال است که اعلام موجودیت کرده است و جمعی از محققین این حوزه را فراخوان کرده است. در عین حال ما نمی‌خواهیم تک‌روی بکنیم و هرکسی در حوزه نهج‌البلاغه فعالیت کند مورد حمایت ما قرار می‌گیرد. دفتر مرکزی این موسسه در تهران است و در استان‌های دیگر نیز شعبه دارد. این دفاتر استانی در جهت نشر فرهنگ علوی در استان‌ها فعالیت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مؤسسات مختلف در این حوزه آیا مؤسسه نهج‌البلاغه دچار موازی‌کاری نمی‌شود؟ پاسخ داد: در خصوص نهج‌البلاغه کار بسیاری صورت گرفته است اما باید دید در حوزه‌های علمیه ما به چه میزان نهج‌البلاغه تدریس می‌شود. آیا نهج‌البلاغه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود؟ آیا اصول مدیریتی نهج‌البلاغه در نظام مدیریتی کشور مورد لحاظ قرار می‌گیرد؟ در حال حاضر این‌گونه نیست که نهج‌البلاغه در زندگی مردم باشد. مؤسسه ما درصدد است نهج‌البلاغه را از کتابخانه به زندگی مردم بیاورد.

رهبر در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در خصوص نقش فضای مجازی در توسعه فرهنگ علوی توضیح داد: یک تعداد سایت در این زمینه وجود دارد و فعالیت می‌کند. بیان مطالب و آموزه‌های نهج‌البلاغه با زبان روز از جمله کارهایی است که باید در دستور کار قرار دهیم. امیرالمومنین(ع) برای بشریت سخن می‌گفت. نهج‌البلاغه کهن‌ترین منشور حقوق بشری است که در سازمان ملل نگهداری می‌شود. وقتی امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر می‌فرماید «با مردم بدرفتاری نکن»، ما این حرف را در هر مجمعی بیان کنیم خواهند گفت گوینده این کلام چه کسی است که به صلاح بشریت می‌اندیشیده است.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به پرسشی در خصوص اهمیت پژوهش در خصوص ارتباط مهدویت با نهج‌البلاغه عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در دستور کار داریم موضوع مهدویت است؛ چراکه از دیدگاه ما آینده برای اسلام و تحقق عدالت جهانی است. ما در نظر داریم در آینده همایشی با عنوان مهدویت، نهج‌البلاغه و حکومت عدل جهانی و سازوکار آن برگزار کنیم.

نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به نهج‌البلاغه در حوزه تقنین و قانون‌گذاری عنوان کرد: فراکسیون غدیر و نهج‌البلاغه در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است. باید چهارچوب قانون‌گذاری آن‌گونه باشد که امیرالمومنین(ع) می‌خواهد. به عقیده من «بنیاد غدیر» باید به بنیاد غدیر و نهج‌البلاغه بدل شود چراکه تبلور فرهنگی غدیر را در سیره و سیاست و بیان نهج‌البلاغه شاهد هستیم.

یادآور می‌شود، گردهمایی مروجان و فعالان نهج‌البلاغه در سه محور حوزه تشکیلاتی، بخش دانشگاهی و حوزه تحقیقاتی روز یکشنبه 9 اردیبهشت‌ماه با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و فعالان حوزه نهج‌البلاغه با مشارکت دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه نهج‌البلاغه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha