حضور 150 هنرمند در جشنواره «موسیقی نواحی»/نقاره‌زنی نیمه‌شعبان در مراسم افتتاحیه
کد خبر: 3708693
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

حضور 150 هنرمند در جشنواره «موسیقی نواحی»/نقاره‌زنی نیمه‌شعبان در مراسم افتتاحیه

گروه هنر ــ دبیر یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» با اشاره به برگزاری این جشنواره از 11 تا 14 اردیبهشت گفت: 150 هنرمند در قالب نوازنده، پیشکسوت، سازنده ساز و فعال در زمینه موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره حضور دارند.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی با حضور 150 هنرمند/آفرینش ملودی؛ موضوع محوری جشنواره به گزارش ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» پیش ز ظهر امروز سه‌شنبه 4اردیبهشت با حضور احمد صدری؛ دبیر جشنواره، علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و صادق چراغی؛ مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس دفتر امور موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

احمد صدری؛ دبیر یازدهمین جشنواره ملی«موسیقی نواحی» در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه امسال سومین دوره‌ای است که این رویداد ملی به میزبانی کرمان برگزار می‌شود گفت: این اتفاق پیامد توافقنامه‌ای است که سه‌سال پیش میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت با استاندار کرمان منعقد شده است و اینک در آستانه برگزاری یازدهمین دوره این جشنواره هستیم که از 11 تا 14 اردیبهشت در کرمان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره سعی شده است تا پذیرای 150 هنرمند فعال در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی باشیم گفت: چند مدخل برای حضور هنرمندان در این جشنواره در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین آنها  فراخوانی است که حتماً از انتشار آن مطلع هستید و براین اساس موضوع محوری که در این دوره از جشنواره به آن توجه شده، آفرینش ملودی مقرر شده است.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» با اشاره به اینکه یکی از مقررات پذیرش هنرمندان در این دوره از جشنواره  شرایط سنی است ادامه داد: متقاضیان شرکت در این جشنواره براساس فراخوان باید بالای سی‌سال سن داشته باشند و دلیل آن هم این است که جشنواره «موسیقی جوان» به عنوان یک رویداد مستقل هنری بخشی را نیز به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی اختصاص داده است و لذا با برگزاری جشنواره ملی «موسیقی نواحی» قصد نداریم با این جشنواره همپوشانی داشته باشیم و با هدف اجتناب از موازی‌کاری، اعتقاد داریم که این دو جشنواره در امتداد و مکمل هم برگزار می‌شوند.

صدری در مورد دلیل انتخاب موضوع محوری جشنواره یعنی آفرینش ملودی نیز مواردی را برشمرد و گفت: ما در سال گذشته مبنا را منظومه‌خوانی قرار داده بودیم و شاهد بودیم که نوازندگان بیشتر مناطق که در این جشنواره شرکت کرده بودند با این فرض بیشترین گرایششان به خود ساز بود و کمتر در راستای تولید اثر جدید تلاشی داشتند؛ جشنواره یازدهم قرار است تذکری باشد به اهالی موسیقی نواحی که نسبت به خلق و آفرینش ملودی‌های جدید در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی نیز کوشا باشند.

وی با اشاره به اینکه موسیقی نواحی با حیات اجتماعی مردم اقوام مختلف همراه است و لذا گونه‌ای از موسیقی است که اتفاقاً بسیار پویا و پرتحرک است، تأکید کرد: هنرمندان موسیقی نواحی به ویژه نسل جوان باید با تجزیه و تحلیل داشته‌های فرهنگی و بازتاب آن با اتکا به خصوصیات لهجه اقوام براساس ریتمی مبتنی بر فرهنگ و اقلیم هر خطه از سرزمین پهناور ایران  به خلق اثر تولید کنند.

صدری با اشاره به اینکه جشنواره «موسیقی نواحی» به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود، گفت: به همه راه‌یافتگان به این جشنواره جایزه تعلق خواهد گرفت؛ با این حال کلیه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره که در قالب فیلم اجرا بوده‌اند از سوی هیئت داوران متشکل از منصوره ثابت‌زاده، جهانگیر شفیع و فریبرز رستمی مورد بازبینی قرار گرفته‌اند و البته با توجه به بودجه محدود جشنواره به هر نوازنده حاضر در جشنواره مبلغ یک‌میلیون تومان اهدا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مدخل دوم این جشنواره که من نام آن را بخش جنبی گذاشته‌ام، دعوت از گروه‌هایی است که برای اجراهای عمومی در این جشنواره حضور دارند؛ سال گذشته بوستان مادر کرمان به اجرای این آثار اختصاص یافته بود که امسال هم این اتفاق را شاهد خواهیم بود و با استقرار بیش از 2 هزار صندلی در این پارک در هر شب جشنواره میزبان علاقه‌مندان به اجرای آثار موسیقی نواحی و اقوام ایرانی خواهیم بود.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» افزود: از جمله اقداماتی که در این دوره از جشنواره آن را به مورد اجرا درخواهیم آورد ارتباطی است که میان این جشنواره با جشنواره‌های موسیقی نواحی استان‌ها برقرار می‌شود و از برگزیدگان آنها برای اجرای آثار منتخب خود در این جشنواره دعوت به عمل آورده‌ایم ضمن آنکه برگزیدگان جشنواره «موسیقی جوان» و بخش موسیقی نواحی و اقوام ایرانی آن را نیز برای اجرای برنامه در این جشنواره پذیرش کرده‌ایم، به این شکل بر اثرگذاری بیشتر گونه موسیقی نواحی صحه گذاشته ایم تا این تصور درمیان نوازندگان موسیقی نواحی و به ویژه نوازندگان جوان ایجاد نشود که حامی ندارند و تنها در یکی دو رویداد مطرح شده و بعد به حال خود رها می‌شوند و علاوه بر این درصدد هستیم تا سال آینده برای همه برگزیدگان این جشنواره در تهران نوبت برای اجرای کنسرت بگیریم.

صدری در ادامه تأکید کرد: بخش دیگری که در این جشنواره آن را برگزار خواهیم کرد، بخش پیشکسوتان موسیقی نواحی است؛ با توجه به اینکه هر یک از اقالیم و نواحی ایران به واسطه موسیقی نواحی خاصی که دارد صاحب یک فرهنگ شفاهی منحصر به خود است لذا دعوت از پیشکسوتان این حوزه منجر به تبادل فرهنگی میان اقوام ایرانی می‌شود، قصد ما این بود که از تعداد بیشتری از این پیشکسوتان برای حضور در جشنواره دعوت نماییم اما با توجه به بودجه ناچیز جشنواره این امر میسر نشد.

این کارشناس در حوزه موسیقی نواحی اظهار داشت: ما در بخش حواشی جشنواره که آن را پیراموسیقایی نام نهادیم برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که از جمله آنها بخش مستندهای موسیقی است و البته نمایش آثار مستندی را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت که تنها به خود موسیقی اختصاص ‌ندارند بلکه سایر ساحت‌های هنری نیز که به معرفی هرچه بهتر موسیقی نواحی کمک می‌کنند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

صدری در ادامه گفت: امسال برای نخستین‌بار بخشی را تحت عنوان «سازسازها» در نظر گرفته‌ایم که در قالب آن از اساتید و پیشکسوتان برجسته سازنده ساز برای حضور دعوت کرده‌ایم و اینکه کارگاه‌های کوچکی را برپا خواهند ساخت و به شکل عملی مراحل ساخت ساز را برای علاقه‌مندان عرضه می‌کنند که این بخش اختصاص به سازهای زهی مضرابی و زهی کمانی دارد.

وی به نام برخی از اساتید دعوت شده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: استاد اسدالله از کرمانشاه، محمدربیع اشعری از خوزستان، اسفندیار تخمکار از خراسان از جمله این پیشکسوتان هستند.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» افزود: برنامه دیگری نیز در بخش پیراموسیقایی جشنواره مد نظر داریم که اخصاص به پژوهش‌های این حوزه دارد و در آن از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و پژوهشگران مناطق گوناگون ایران برای ارائه مقاله و رساله پژوهشی دعوت به عمل آورده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود گفت: همچنین  با توجه به تقارن این جشنواره با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخشی از این جشنواره نمایشگاه کتاب و سی دی در رابطه با موسیقی را برپا خواهیم کرد که در آن کتاب‌های تازه انتشار یافته در حوزه تخصصی موسیقی عرضه خواهد شد، ضمن آنکه محمد موسوی از انتشارات ماهور و دانش از انتشارات عارف به عنوان ناشران نمونه حوزه موسیقی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به ایراد سخن پرداخت و گفت: با توجه به موقعیت استان کرمان و اینکه بزرگترین استان کشور با تنوع فرهنگی و اقلیمی است لذا کرمان میزبان مناسبی برای رویداد فرهنگی و هنری است و برای برگزاری این جشنواره نیز تمهیدات گسترده‌ای اندیشیده شده است تا شاهد اجرای موفق و آبرومند آن باشیم.

وی ادامه داد: دو هدف کلی را ما در اداره کل ارشاد استان کرمان از برنامه‌ریزی برای این جشنواره دنبال می‌کنیم، یکی حفظ شأن میهمانان و هنرمندان حاضر در این جشنواره و دیگری استفاده حداکثری مردم از برنامه‌های این جشنواره که امیدوارم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به این مهم دست پیدا کنیم.

علیزاده تصریح کرد: اختتامیه این جشنواره جمعه 14 اردیبهشت در سالن همایش‌های خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان شهر کرمان برگزار خواهد شد و همچنین 11 شهرستان در استان کرمان همزمان با اجرای جشنواره در مرکز استان میزبان اجرای آثار جشنواره خواهند بود.

وی به مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: از آنجا که افتتاحیه این جشنواره مقارن با شب میلاد حضرت قائم(عج) است لذا در میدان ارگ کرمان برنامه خاصی ترتیب داده شده است که طی آن از بنای قدیمی نقاره‌زنی شهر که مدتی تخریب شده و متروک مانده بود با احیای مجدد، رونمایی می‌شود و در آن به اجرای برنامه خواهیم پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان گفت: طی یکی دو سال گذشته تمام تلاش خود را به عمل آوردیم  تا نسبت به غنی‌سازی دبیرخانه این جشنواره کوشا باشیم و روند ثبت‌نام، جمع‌آوری اطلاعات و سوابق جشنواره را تسریع بخشیم.

این گزارش حاکی است در پایان این نشست از پوستر یازدهمین جشنواره ملی «موسیقی نواحی» رونمایی شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام    

  

     

 

  

 

 

 

 

 

  

 

 

 

captcha