ايران صدرنشين توليد علم در كشورهای اسلامی
کد خبر: 3708706
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

ايران صدرنشين توليد علم در كشورهای اسلامی

گروه سلامت ــ معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت از صدر نشینی ایران در تولید علم کشورهای اسلامی با استناد به مقالات در پایگاه‌های بین‌المللی خبر داد.

ايران صدرنشين توليد علم كشورهاي اسلامی در كليه پايگاه‌های استنادی بين المللی
به گزارش ایکنا، به نقل از وبدا، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری با بیان این که اطلاعات پایگاه web of science نشان می‌دهد، که در سال ۲۰۱۷ تعداد کل مدارک ثبت شده توسط ۵۷ کشور اسلامی به ۲۳۷ هزار و ۵۴۳ مورد رسیده است اظهار کرد: از آنجا که تعداد مدارک ثبت شده ایران، برابر با ۵۱ هزار و ۷۱ است، بنابراین ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشور‌های اسلامی توسط پژوهشگران ایران تولید می‌شود.
وی افزود: همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه بین المللی WOS از نظر کمیت تولید علم، ایران در میان کشور‌های اسلامی در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار رتبه نخست را کسب کرد.
ملک‌زاده با تاکید بر اینکه ایران در تولید علم در پایگاه استنادی اسکوپوس در میان کشور‌های اسلامی رتبه اول را داشت، گفت: اما تا پیش از این، همواره در سال‌های گذشته در پایگاه استنادی WOS، ایران پس از ترکیه در جایگاه دوم بود و در حال حاضر نیز رتبه بین المللی ایران در هر دو پایگاه بین المللی WOS و اسکوپوس در پایان سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۶ است.
معاون تحقیقات و فناوری افزود: بر اساس برنامه 10 ساله علم و فن‌آوری کشور‌های اسلامی که در سال ۲۰۱۷ با حضور روسای جمهور و وزرای علوم و فن آوری کشور‌های اسلامی در قزاقستان به تصویب رسید، میزان تولیدات علمی کشور‌های اسلامی در ۱۰ سال آینده باید به دو برابر افزایش یابد و در حال حاضر سهم کل کشور‌های اسلامی در تولید علم دنیا حدود ۸ درصد است و در ده سال آینده بر اساس این برنامه لازم است به ۱۶ درصد افزایش یابد.
وی با بیان اینکه روند تولیدات علمی کشور‌های اسلامی در ۲۰ سال اخیر همواره روند صعودی داشته است، افزود: تعداد مدارک تولید شده توسط کشور‌های اسلامی از ۱۴۷ هزار و ۵۵۵ مورد در سال ۲۰۱۳ به ۲۳۷ هزار و ۵۴۳ مورد تا پایان سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
ملک زاده با اشاره به این که روند تولیدات علمی، رشد ۱۶۰ درصدی را دربازه زمانی گفته شده در میان کشور‌های اسلامی نشان می‌دهد، افزود: بر این اساس، میزان مدارک ثبت شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نام ایران در سال ۲۰۱۳ از ۳۱ هزار و ۴۰۵ مدرک در سال ۲۰۱۷ به ۵۱ هزار و ۷۱ مدرک رسیده و میزان رشد تولید علم در این پنج سال ۶۲۰ درصد بوده است.
معاون تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: مقایسه میزان تولیدات علمی کشور‌های اسلامی برتر تولید کننده علم در ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که کشور‌های ایران با ۵۱ هزار و ۷۱، ترکیه با ۴۶ هزار و ۷۰۴ مدرک، مالزی با ۲۴ هزار و ۲۲۸ مدرک، عربستان صعودی با ۱۹ هزار و ۹۹۳ مدرک و مصر با ۱۷ هزار و ۹۴۴ مدرک به ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم قرار دارند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ کشور ترکیه با ۳۷ هزار و ۲۷۷ مدرک، ایران با ۳۱ هزار و ۴۰۵ مدرک، مالزی با ۱۷ هزار و ۳۷۶ مدرک، عربستان صعودی با ۱۲ هزار و ۱۷ مدرک و مصر با ۱۰ هزار و ۶۳۶ مدرک کشور‌های برتر تولید کننده علم بوده‌اند.
ملک‌زاده به بررسی میزان سهم کشور‌های اسلامی برتر تولید کننده علم پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۷ با ۲۲.۴ درصد، ترکیه ۲۰.۵ درصد، مالزی ۱۰.۶ درصد، عربستان صعودی ۸.۸ و کشور مصر ۷.۹ درصد تولیدات علمی را دارا هستند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ میزان سهم کشور‌های ترکیه ۲۳.۶ درصد، ایران ۱۹.۸ درصد، مالزی ۱۱.۰۱ درصد، عربستان ۷.۶ و مصر ۶.۷ درصد بوده است.
وی افزود: بررسی‌ها بیانگر این امر است که در مجموع بیش از ۸۰ درصد تولیدات علمی کشور‌های اسلامی توسط ۲۰ درصد این کشور‌ها تولید می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری با بیان این که از نظر تولید علم در حوزه‌های پژوهشی مختلف توسط کشور‌های اسلامی در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، حوزه‌های موضوعی مهندسی با ۱۸۸ هزار و ۲۶، شیمی با ۸۲ هزار و ۳۱ و علم رایانه با ۷۸ هزار و ۱۹۸ بیشترین مشارکت را داشته است، افزود: از این نظر سه رشته مذکور، در جایگاه‌های نخست تا سوم در میان تمامی حوزه‌های علمی قرار دارند و جایگاه‌های سوم تا دهم نیز به حوزه‌های موضوعی فیزیک، علم مواد، سایر موضوعات فناوری علم، ریاضی، پزشکی داخلی- عمومی، محیط زیست و علوم زیستی و داروشناسی و داروسازی اختصاص دارد.
ملک زاده با تاکید بر اینکه کشور‌های آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، چین، کانادا و استرالیا هفت کشوری هستند که با کشور‌های اسلامی بیشترین همکاری علمی را در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ داشته اند، افزود: نباید فراموش کرد که توسعه علمی در کشور‌های اسلامی و مرجعیت علمی در سطح بین المللی، تنها با افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی‌شود و مرجعیت علمی، اولین بند از سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است؛ در عین حال، توسعه و مرجعیت علمی، پیامد‌های مثبت بسیاری برای کشور‌های اسلامی به همراه خواهد داشت.
معاون تحقیقات و فناوری در پایان تاکید کرد: بی تردید همزمان با ارتقای کمیت تولید علم، باید افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
captcha