پایان دومین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران
کد خبر: 3708857
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵

پایان دومین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران

گروه حوزه‌های علمیه ــ عصر امروز، مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی سبحانی در حضور جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان، عصر امروز، چهارم اردیبهشت در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) واقع در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با حضور آیت‌الله سبحانی، از مراجع عظام تقلید برگزار شد.

این مراسم که طبق اعلام قبلی قرار بود از ساعت 17:30 دقیقه آغاز شود، در نهایت با 30 دقیقه تأخیر و از ساعت 18 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط محمد زاهدی آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: لازم است که در ابتدا از مراجع تقلید تقدیر و تشکر کنم که در آستانه برگزاری مسابقات بین‌المللی که به محضر آنها رسیدیم همه آنها مشوق و راهنما و هادی ما بودند، و همچنین از حوزه مقدسه علمیه قم، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه المصطفی و مسئولان استان قم و همه کسانی که در برپایی این برنامه مساعدت داشتند تشکر کنم.

پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران
وی در ادامه افزود: قرآن کریم کتابی است که خدا برای هدایت بشر فرستاده است. خداوند فرمود، قرآن مردم را از ظلمات به نور هدایت می‌کند و مخاطب آیه رسول خدا(ص) است، همچنین قرآن به عنوان کتاب جامع برای همه انسان‌ها معرفی شده است، احادیث فراوانی نیز داریم از جمله این که عالمان وارثان انبیا هستند، لذا مسئولیت اساسی و مهمی به عهده علما و حوزه‌های علمیه وجود دارد که این کتاب جامع الهی را به همه بشریت معرفی کنیم و در سایه تعالیم آن بشر را از ظلمات به سوی نور راهنمایی کنید.
محمدی بیان کرد: نکته مهم این که لازم است که ما قرآن را به صورت جامع معرفی کنیم تا هدایت مردم از ظلمات به نور تحقق یابد. متاسفانه دشمنان قرآن دو قرن برنامه‌ریزی کردند که قرآن و دین اسلام را در ابعاد عبادی دین، نماز و روزه و قرآن و مسائل فردی و عبادی خلاصه کنند، در حالی که این قرآن را خداوند «تبیان لکل شیء» بیان کرده است، لذا سیاست و اقتصاد و اجتماع و اخلاق و ... در آن است و کجا با دشمنان اسلام درگیر می‌شویم، آیا فقط در مسائل عبادی؟ مسائلی عبادی فردی است و با کسی درگیر نمی‌شویم، اما در مسائل سیاسی است که تقابل ایجاد می‌شود و در آیات متعدد این مسأله بیان شده است.

پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: لذا اگر بخواهیم آنچه شأن قرآن است، بپردازیم جامعیت قرآن را به صورت کامل در اختیار مخاطبان باید قرار دهیم، حتی مسأله توحید، موحد واقعی مومن واقعی نمی‌تواند با ظلم و ظالم، با جریان استکباری و جریانی که به حقوق دیگران تجاوز می‌کند، سازش داشته باشد، موحد واقعی نمی‌تواند در مقابل ظلم و ستم و در مقابل تجاوز سکوت کند و در آیاتی از قرآن به این قضیه اشاره شده است، این‌که خدا را عبادت کنید و از طاغوت دوری کنید. ایمان تنها کفایت نمی‌کند و خدای متعال به مومن مجاهد وعده سعادت داده است.

در ادامه این مراسم، نوبت به محمود نوروزی، حافظ کل قرآن و نفر اول رشته حفظ این دوره از مسابقات رسید که به تلاوت آیاتی از مصحف شریف پرداخت و پس از وی نیز حصان محمد ولید برکات، شرکت‌کننده سوری و نفر نخست رشته خطابه‌قرآنی این دوره از مسابقات به اجرا پرداخت که نکته جالب‌توجه این بخش از برنامه این بود که برای حاضران در مراسم اختتامیه مترجم همزمان در نظر گرفته نشده بود و تقریبا می‌توان گفت هیچ یک افراد حاضر در مراسم اختتامیه از این خطبه چیزی متوجه نشدند.

پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران
اجرای برنامه توسط گروه هم‌خوانی بصیرت از حوزه‌ علمیه شهر مقدس قم، نیز از دیگر برنامه‌های اختتامیه این دوره از مسابقات بود که آیاتی از سوره مبارکه طه و توحید را به صورت هم‌خوانی اجرا کردند.
در ادامه این مراسم نوبت به شیخ شفیق جرادی، مدیر معهد المعارف الحکمیه، استاد دانشگاه بیروت و یکی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات رسید تا به ایراد سخن بپردازد، البته در این بخش از اختتامیه، مجددا سخنرانی با زبان عربی شفیق جرادی ترجمه نشد، بلکه روی مانیتوری که روی سن تنظیم شده بود ترجمه نیمی از صحبت‌های وی به فونت کوچک به نمایش درآمد که البته حضار از فاصله دور نمی‌توانستند به وضوح زیرنویس صحبت‌ها را بخوانند.
بیانات آیت‌الله سبحانی
آیت‌الله‌العظمی سبحانی، از مراجع عظام تقلید، سخنران ویژه این مراسم بود که طی سخنانی بیان کرد:
قبل از این‌که وارد سخن شوم، از مجموع کسانی که این فضا را ایجاد کرده‌اند، خصوصا از سازمان اوقاف و در راس آنها حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی تشکر می‌کنم. قرآن مجید می‌فرماید، برای شما برهان آمده است، برهان رسول خدا(ص) است، ایشان وجودش برهان است، آقایان در منطق می‌گویند برهان صغری و کبری لازم دارد و به اجتماع نقیضین برسد و آن برهان علمی است، اما رسول خدا برهان تکوینی است و نیازی به این براهین نیست، خود وجود ایشان برهان است.
وی در ادامه افزود: انسانی که امی است و در میان یک امت امی بزرگ شده اما این همه برکات و آثار و نهضت و تمدن خودش برهان است، برای اثبات برهان صدیقین دارند که می‌گویند مسأله نیاز به دور تسلسل نیست و مسأله می‌تواند برهان برای وجود خدا باشد و مانند برهان صدیقین رسول خدا(ص) نیز مانند برهان صدیقین است و نیازی به مقدمات نیست و وجود ایشان با این همه آثار دلیل ارتباط او با جهان بالا است، درس نخوانده نمی‌تواند جایی که مرکز شرک است را به مرکز توحید تبدیل کند و قرآنی بیاورد که بعد از چهارده قرن هنوز نوآوری دارد و این نشانه‌ای است که خودش برهان است و متن پیامبر(ص) برهان است.

پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران
سبحانی بیان کرد: خداوند فرمود «و نازل کردیم نور مبین را». نور معنوی را با نور حسی مقایسه کنید، نور حسی ویژگی‌هایی دارد و در درجه اول نور حسی سرعت سیر دارد، در هر سال اگر سیصدهزار کیلومتر می‌تواند سیر کند و حیات انسان‌ها وابسته به نور است و اثر دیگر آن‌که موجودات مضر را می‌کشد تا جهان را برای همه آماده کند و اینها ویژگی نور حسی است، نور حسی راه را نشان می‌دهد و اگر این نور نباشد بشر در ظلمت است.
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: اما آیا این‌ها در نور معنوی به نام قرآن نیز وجود دارد؟ می‌توان هر چهار ویژگی را در قرآن دید، سرعت سیر قرآن تاثیرش در جهان عینا مانند نور حسی است و در اندک زمانی توانست تمدن آن زمان را از بین ببرد و به جای شرک توحید را بیاورد، آن هم با سرعت زیاد، در اندک زمانی توانست بر هر دو امپراطور پیروز شود، دوم، نور حسی مایه حیات، اگر نور حسی در حقیقت مایه حیات است، نور معنوی نیز مایه حیات است و با جهل مبارزه میکند.
وی بیان کرد: حیات یک مجتمع در سایه ایمان و توحید است، سوم، نور حسی در حقیقت کشنده موجودات مضر است که اگر نور نباشد موجودات مضر حیات را از بین می‌برند قرآن نیز جهل را از بین می‌برد و با تمام مفاسد اخلاقی می‌کند که جهان را تهدید می‌کنند اما مرحله چهارم، اکر منور حسی نباشد راه به جایی نمی‌بریم و قرآن هم اینطور است و راه را نشان می‌دهد، صراط مستقیم را نشان می‌دهد که اگر بشر در آن باشد مسلما به مقصد می‌رسد اما متاسفانه بشر امروز از قرآن و دیانت دور است.
سبحانی گفت: خدمتی که قرآن به بشریت کرده را هیچ کتابی انجام نداده است، برای فهم قرآن بیست و چهار علم تاسیس شده است، این ادبیات عربی برای فهم قرآن است، قرآن توانسته است یک معارف و فرهنگی را ایجاد کند که اگر نبود این فرهنگ از بین می‌رفت و بشر باید دور آن بگردد تا به آن سعادت برسد.
استاد بزرگ ما امام راحل(ره) را رحمت کند، این انقلاب قرآن را در متن بشریت آورد. یاد است در سال ۵۶ هجری شمسی یازده نفر افرادی را پیدا کردند به نام حافظ قرآن و به عربستان بردند و در مسجد قرآن می‌خواندند و آنها نیز تعجب می‌کردند، اما الآن بحمدالله در قم سه هزار حافظ کل قرآن داریم و اگر دیگر استان‌ها را نیز حساب کنیم، مایه افتخار است، اما باید مقدمه فهم مفاهیم آن فراهم شود و باید آن را به انواع مختلف تفسیر کرد، مانند موضوعی و ... و باید به هر فردی تفسیر را تعلیم کرد.

پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب و تجلیل از برگزیدگان/ دو مقام اولی برای ایران
تجلیل از برگزیدگان
در انتهای این مراسم نوبت به تجلیل از برگزیدگان رسید که علاوه بر تجلیل از نفرات اول تا سوم رشته‌های حفظ، قرائت و خطابه قرآنی از خانواده شهید مدافع حرم، محمدحسین مؤمنی نیز تجلیل شد. نکته قابل توجه در نتایج مسابقات نیز سوم شدن نماینده ایران در رشته خطابه قرآنی بود، مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، عمدتا با اول شدن نمایندگان ایران در رشته‌های مختلف همراه است که در این مسابقات شاهد سنت‌شکنی بودیم.

گزارش از مرتضی اوحدی

اسامی برگزیدگان را اینجا ببینید.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha